• Home
  • باقر ساروخانی

    List of Articles باقر ساروخانی


  • Article

    1 - تحلیل جامعه شناختی مصرف شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تهران)
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 45 , Year , Winter 2020
    ظهور فضای مجازی و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی در بین جوانان و دانشجویان، بر سبک زندگی و گذران وقت آنان تأثیر گذاشته است. بر این اساس این مقاله با هدف بررسی میزان استفاده، الگوی مصرف و عوامل مؤثر بر مصرف شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان انجام یافته است. رویک More
    ظهور فضای مجازی و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی در بین جوانان و دانشجویان، بر سبک زندگی و گذران وقت آنان تأثیر گذاشته است. بر این اساس این مقاله با هدف بررسی میزان استفاده، الگوی مصرف و عوامل مؤثر بر مصرف شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان انجام یافته است. رویکرد تحقیق ترکیبی، روش تحقیق کمی و کیفی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه تهران است که بر اساس آن حجم نمونه به تعداد 350 نفر انتخاب شده است. شیوه نمونه گیری، از نوع احتمالی و طبقه ای سیستماتیک است. یافته های کیفی در خصوص انگیزه استفاده از شبکه های اجتماعی دانشجویان نشان داد سرگرمی و گذران وقت و کنار آمدن با تنهایی، جویای حال دوستان و آشنایان، در جریان اوضاع و احوال جامعه قرار گرفتن و دانلود مقاله و کتاب، به ترتیب مهم ترین انگیزه دانشجویان برای استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی است الگوی مصرف شبکه های اجتماعی در بین بیش از 80 درصد از دانشجویان، تلگرام و اینستاگرام است. این وضعیت طبق رویکردهای نظری تحقیق به دلیل غنای رسانه ای و معاشرت پذیری بالا و امنیت بالای این شبکه ها برای حفظ اطلاعات کاربران است. نتایج تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر متغیرها نشان می دهد از بین متغیرهای وارد شده در معادلات رگرسیونی، 5 متغیر) سن، درآمد، سرمایه فرهنگی، وضعیت اشتغال و خودافشایی (اثر مستقیم و 2 متغیر دیگر(مقطع تحصیلی و سرمایه اجتماعی) صرفاً به صورت غیرمستقیم بر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی اثرگذار بوده اند. در مجموع، متغیرهای مستقل این تحقیق 31 درصد از تغییرات متغیر تابع یعنی میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را تبیین نموده اند. Manuscript profile

  • Article

    2 - رابطه بین نحوه گذران فراغت و هویت مدرن جوانان شهر تهران
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 5 , Year , Winter 2010
    هدف این مقاله، بررسی رابطه بین نحوه گذران فراغت و هویت مدرن جوانان شهر تهران است. چارچوب نظری اینپژوهش، تئوری کنش متقابل نمادین و نظریه گیدنز است. جامعه مورد مطالعه، کلیه جوانان تا 29 15ساله شهر تهرانبوده که تعداد 407نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شده است. از روش نمونه گیر More
    هدف این مقاله، بررسی رابطه بین نحوه گذران فراغت و هویت مدرن جوانان شهر تهران است. چارچوب نظری اینپژوهش، تئوری کنش متقابل نمادین و نظریه گیدنز است. جامعه مورد مطالعه، کلیه جوانان تا 29 15ساله شهر تهرانبوده که تعداد 407نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شده است. از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفادهشده و پس از بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه، با روش پیمایشی، اطلاعات لازم جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیلقرار گرفت. تعداد هفت فرضیه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج زیر به دست آمد:فراغت مجازی و فراغت ماهواره محور رابطه مثبت و مستقیم با هویت مدرن داشته است. فراغت مذهبی با هویتمدرن رابطه منفی و معکوس داشته است. بین فراغت فرهنگی، فراغت عامیانه، فراغت ورزشی، جنسیت، وضعیتتاهل، تحصیلات و سن با هویت مدرن رابطه معناداری وجود ندارد. بین منطقه سکونت و شغل با هویت مدرن رابطهمعناداری وجود دارد. مجموع این متغیرها 62درصد از تغییرات هویت مدرن جوانان را تبیین می کنند Manuscript profile