در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط میان شهر و ناحیهی شهری محل سکونت دانشآموزان و ترجیحات موسیقایی آنها پرداخته شده است. نمونهی پژوهش 701 دانشآموز دبیرستانی شیراز و قائمیه بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدهاند. پژوهش با استفاده از روش پیما More
در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط میان شهر و ناحیهی شهری محل سکونت دانشآموزان و ترجیحات موسیقایی آنها پرداخته شده است. نمونهی پژوهش 701 دانشآموز دبیرستانی شیراز و قائمیه بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدهاند. پژوهش با استفاده از روش پیمایش انجام شده، دادهها با استفاده از پرسشنامهی پژوهشگر ساخته جمع آوری و با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش حاضر نشان دادند که نوع شهر و ناحیهی شهری محل سکونت دانشآموزان با تفاوت در بعد رفتاری ترجیح موسیقائی آنها ارتباط معناداری دارد. در زمینهی ارتباط میان شهر محل سکونت دانشآموزان و بعد احساسی ترجیحات موسیقائی آنها یافتههای پژوهش حاکی از معناداری تفاوت ترجیح موسیقی مذهبی، موسیقی محلی اقوام ایرانی، موسیقی ملل غیرغربی و موسیقی غربی و شهر محل سکونت آنها بود. در مورد ارتباط میان ناحیهی شهری محل سکونت افراد و بعد احساسی ترجیحات موسیقائی آنها، یافتههای پژوهش نشان دادند که ترجیح موسیقیهای پاپ ایرانی داخلی، موسیقی غربی، موسیقی مذهبی، موسیقی محلی اقوام ایرانی و موسیقی ترکیبی ایرانی ارتباط معناداری با ناحیهی شهری محل سکونت افراد دارد.
Manuscript profile
Social Science Quarterly
,
Issue5,Year,
Summer
2015
انجام عمل سزارین در عین حال که میتواند در شرایط بحرانی جان مادر و نوزاد را از مرگ و مشکلات احتمالی نجات دهد، اما بکارگیری نابجای آن عوارض غیرقابل جبرانی دارد. امروزه نرخ سزارین بیشتر از حد قابل قبول آن گزارش میشود و با افزایش بی رویه آن در جهان و از جمله ایران مواجه ه More
انجام عمل سزارین در عین حال که میتواند در شرایط بحرانی جان مادر و نوزاد را از مرگ و مشکلات احتمالی نجات دهد، اما بکارگیری نابجای آن عوارض غیرقابل جبرانی دارد. امروزه نرخ سزارین بیشتر از حد قابل قبول آن گزارش میشود و با افزایش بی رویه آن در جهان و از جمله ایران مواجه هستیم. با توجه به نقش نگرش در انجام رفتارهای بهداشتی، در این مطالعه به دنبال بررسی نگرش نسبت به سزارین و عوامل مرتبط با آن هستیم. جامعه آماری زنان باردار ساکن شیراز و حجم نمونه با استفاده از جدول لین 600 نفر است. روش نمونه گیری طبقهای چندمرحلهای است و با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات جمع آوری و با نرم افزار SPSS و تکنیکهای رگرسیون، رگرسیون چند متغیره و آزمون T به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شده است. طبق یافتههای این مطالعه، 12 درصد درصد از زنان باردار دارای نگرش مثبت، 69 درصد درصد دارای نگرش میانه و 19 درصد نیز دارای نگرش منفی نسبت به سزارین بوده و آمار استنباطی حاکی از آن است که فرضیات تحقیق درباره ارتباط سن، سابقه سزارین در فامیل، نوع زایمان قبلی، محل مراقبتهای بارداری و آگاهی از سزارین با نگرش به سزارین، تأیید شد. رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که متغیرهای نوع زایمان قبلی، محل مراقبتهای بارداری و آگاهی از سزارین به ترتیب به معادله وارد شدند. با توجه به یافتههای تحقیق ضروری است تا جهت مقابله با افزایش بی رویه و رسیدن به حد مطلوبی از سزارین نگرش زنان مد نظر قرار گرفته و با اقدامات لازم، شاهد بهبود نگرش به زایمان طبیعی باشیم.
Manuscript profile
Social Science Quarterly
,
Issue2,Year,
Autumn
2016
رسانههای مدرن نقش مهمی را در تشکل گیری، انتقال و تغییر ارزش ها و باورهای افراد در فرهنگ جوامع معاصر ایفا میکنند. امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نوعی نظارت اجتماعی-دینی یکی از عناصر مهم فرهنگ دینی جوامع مسلمان است که امروزه دستخوش دگرگونی شده و در این میان نقش رسا More
رسانههای مدرن نقش مهمی را در تشکل گیری، انتقال و تغییر ارزش ها و باورهای افراد در فرهنگ جوامع معاصر ایفا میکنند. امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نوعی نظارت اجتماعی-دینی یکی از عناصر مهم فرهنگ دینی جوامع مسلمان است که امروزه دستخوش دگرگونی شده و در این میان نقش رسانهها برجسته است. این مطالعه پیمایشی، با دو هدف مقایسه بین نسلی جوانان و بزرگسالان شهر شیراز در نگرش به امر به معروف و نهی از منکر و همچنین رابطه رسانهها با نگرش آنان انجام شده است. بدین منظور، با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 300 نفر از جوانان ( 18-29 سال) و300 نفر از بزرگسالان (بالای 40 سال) بطور تصادفی انتخاب و به سئوالات پرسشنامه جواب دادند. نتایج نشان داد که، بزرگسالان در تمامی ابعاد نگرش(شناختی، احساسی و تمایل به عمل) دارای نگرش مثبت تری به نسبت جوانان هستند. از سوی دیگر، رسانههایی چون رادیو و تلویزیون داخلی رابطه ای مثبت با نگرش داشته اند؛ این درحالیست که رسانههای خارجی و جدید از جمله ماهواره، رادیو خارجی، اینترنت و موبایل رابطه ای منفی با نگرش پاسخگویان داشتند.
Manuscript profile
مقوله هویت در بسیاری از کشورها ازجمله ایران، مقوله واحدی نیست و متأثر از منابع هویتی گوناگون است که گاهی تضاد و کشاکش آنها با یکدیگر موجب نگرانیهایی شده است. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت و تحلیل منابع هویتی نوجوانان اقوام مختلف و فهم پیچیدگیهای آن است تا بتوانیم به More
مقوله هویت در بسیاری از کشورها ازجمله ایران، مقوله واحدی نیست و متأثر از منابع هویتی گوناگون است که گاهی تضاد و کشاکش آنها با یکدیگر موجب نگرانیهایی شده است. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت و تحلیل منابع هویتی نوجوانان اقوام مختلف و فهم پیچیدگیهای آن است تا بتوانیم به درک جامعه از الگوهای هویت ایرانی در بین نوجوانان دست پیدا کنیم. به همین منظور، نظریههایی که به مسئله هویت از منظر رویکرد ترکیبگرایی همچنین منظر کنش متقابل نمادین تأکید دارد در تحلیل منابع هویتی نوجوانان به عنوان چارچوب نظری تحقیق انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش رویکرد کمی و با استفاده از تکنیک پیمایش انجام گرفته است ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعه آماری هم نوجوانان شهرهای زاهدان، اهواز، ارومیه، سنندج و گرگان است. در این مطالعه نمونه آماری 2000 نفر را شامل میشود. پس از جمعآوری اطلاعات دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه با استفاده از نرمافزار spss،Amos در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی بررسی و تحلیل شدند. بر اساس یافتههای این مطالعه به غیر از هویت ملی در مابقی ابعاد جنسیت اثرگذار است. یکی دیگر از عناصر زمینهای گرایش مذهبی پاسخگویان است و جزو اصلیترین ابعاد شکلدهنده خود است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که در بین اهل تشیع و اهل تسنن تفاوت معناداری در میزان گرایش به هویت ملی و هویت جهانی وجود ندارد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications