List of Articles - -


  • Article

    1 - تجارب کمال گرایانه معلمان دوره ابتدایی از آموزش مجازی- مورد مطالعه: شهر شیراز
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 96 , Year , Summer 2026

    More

    به دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی، دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت ناگزیر از ارائه آموزش در بستر سامانه‌های آموزش مجازی گردیدند. هدف پژوهش، بررسی تجارب کمال گرایانه معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز از آموزش مجازی بود. بدین منظور از روش کیفی پدیدار شناسی استفاده شده است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 1401 بودند. انتخاب مصاحبه‌شوندگان با رویکرد هدفمند و روش ملاکی انجام شد. بر اساس اشباع نظری نهایتاً ده نفر انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه  نیمه‌‌ساختمند گردآوری شدند تحلیل مصاحبه‌ها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از استخراج و دسته‌بندی موضوعی تجارب کمال‌گرایانه معلمان در نه مضمون پایه و سه مضمون اصلی شامل طراحی دروس تعاملی، همکاری و گروه‌بندی و تنوع و جذابیت در محتوا طبقه بندی شد. اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های تأییدپذیری از طریق خودبازبینی پژوهش‌گران و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمع‌آوری اطلاعات و هم‌سوسازی پژوهش‌گران تعیین شد. معلمان دوره ابتدایی با استفاده از تجارب کمال‌گرایانه خود در آموزش مجازی تلاش می‌کنند با طراحی دروس مشتمل بر محتواهای متنوع و جذاب و گروه‌بندی دانش­آموزان در فرایند آموزش مجازی، همکاری آنان را جلب و به یادگیری ترغیب نمایند.

    Manuscript profile