Human Resources Excellence
,
Issue5,Year,
Winter
2024
هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش فرهنگی و هوش معنوی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی بود. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، جامعه آماری کلیه معلمان نهضت سواد آموزی شهر مریوان در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد حدود 290 نفر می باشد. نمونه آمار More
هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش فرهنگی و هوش معنوی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی بود. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، جامعه آماری کلیه معلمان نهضت سواد آموزی شهر مریوان در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد حدود 290 نفر می باشد. نمونه آماری 200 نفر از معلمان مذکور بر اساس نمونه گیری تصادفی و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ وهمکارانش (2007)، هوش معنوی عبداله زاده (1398) و رفتار کارآفرینانه در سازمان مقیمی (1390) می باشد. یافتهها با استفاده ار روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه نشان داده شد که بین هوش فرهنگی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (032/0p= و 41/0= r). بین هوش معنوی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی رابطه مثبت و معنی داری مشاهده می شود (0001/0p= و 63/0 = r). متغیرهای هوش معنوی و هوش فرهنگی به ترتیب پیش بینی کننده کارآفرینی معلمان می باشند.
Manuscript profile
فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
Issue3,Year,
Spring
2024
هدف تحقیق حاضر واکاوی ابعاد و مولفه های رهبری در کلاس درس در فضای مجازی می باشد. چنانچه رهبری کلاس به خوبی انجام نگیرد، فرایند تدریس و یادگیری با مشکل مواجه خواهد شد. هدف از نگارش این مقاله ارائه راهکارهایی در جهت بهبود این امر است. روش پژوهش از نوع کاربردی و کیفی می با More
هدف تحقیق حاضر واکاوی ابعاد و مولفه های رهبری در کلاس درس در فضای مجازی می باشد. چنانچه رهبری کلاس به خوبی انجام نگیرد، فرایند تدریس و یادگیری با مشکل مواجه خواهد شد. هدف از نگارش این مقاله ارائه راهکارهایی در جهت بهبود این امر است. روش پژوهش از نوع کاربردی و کیفی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، متخصصین موضوعی مدیریتآموزشی بود. جهت انتخاب نمونهآماری، از شیوه نمونهگیری هدفمند استفاده شد. حجمنمونه در مصاحبهها تعداد 15 نفر متخصص موضوعی مدیریتآموزشی بود. ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته بود. دادههای گردآوریشده مورد تحلیل مضامین قرار گرفتند و بر اساس نظام کدگذاری باز، محوری و انتخابی(مطابق با رویکرد اشتراوس و کوبین) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد ابعاد مدل شامل عوامل علی با 8 مولفه، عوامل زمینه ای با 7 مولفه، راهبردها با 7 مولفه و پیامدها با 8 مولفه جهت رهبری در کلاس درس دوره متوسطه در فضای مجازی باید مورد توجه باشند. معلمان مدارس نیاز به تمرکز بر این ابعاد و مؤلفه های آن برای رهبری آموزش و یادگیری اثربخش در کلاس درس دارند که این ابعاد بایستی مورد بررسی و توجه مدیران، ناظران و راهنمایان آموزشی و مسئولان و برنامه ریزان قرار گیرد.
Manuscript profile
نقش شبکههای مهاجرتی در تداوم فرایند مهاجرت، نقش وجوه ارسال شده توسط مهاجرین در توسعه نواحی روستایی و همچنین نقش وجوه ارسالی در تداوم مهاجرت نیز به ندرت مورد توجه برنامهریزان روستایی واقع شده است. هدف اصلی تحقیق واکاوی شبکه More
نقش شبکههای مهاجرتی در تداوم فرایند مهاجرت، نقش وجوه ارسال شده توسط مهاجرین در توسعه نواحی روستایی و همچنین نقش وجوه ارسالی در تداوم مهاجرت نیز به ندرت مورد توجه برنامهریزان روستایی واقع شده است. هدف اصلی تحقیق واکاوی شبکه های مهاجرت روستایی در کلانشهرکرج و نقش آن در توسعه نواحی روستایی مبداء (دهستان کوهسار) میباشد. روش کار در این تحقیق، از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی و تحلیلی است. روش انجام آن نیز میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده بوده و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گردیده است. بر اساس نتایج بدست آمده بیش از 85 درصد از مهاجرین حداقل سالی یکبار برای بستگانشان وجه ارسال میکنند و وجوه ارسالی اغلب صرف تأمین مایحتاج روزانه روستاییان میگردد و لذا این وجوه نتوانسته تأثیری بر توسعه نواحی روستایی داشته باشند. همچنین، از 78 نفر از سرپرستان خانوار روستایی که به پرسشنامه ما پاسخ دادند، 72 نفر (92.30 درصد) شاغل بودند که شغل 61 نفر (71.11 درصد) از آنان در ارتباط با بخش کشاورزی میباشد. بر اساس اطلاعات بدست آمده کشاورزی مهمترین بخش اقتصادی این منطقه می باشد و روستاییان برای کسب درآمد بایستی برای توسعه این بخش تلاش نمایند اما به نظر می رسد با ادامه روند فعلی، یعنی عدم سرمایهگذاری در روستاهای مورد مطالعه، تداوم مهاجرت امری اجتناب ناپذیر باشد. زیرا سرمایه گذاری های اقتصادی توسط مهاجرین انجام نمیگیرد، سرمایهگذاری های محدود انجام گرفته نیز منجر به ایجاد فرصتهای شغلی در روستاها نمی گردد و عدم سرمایهگذاریهای اشتغال زا در نواحی روستایی تأثیری در بقای جمعیت روستایی نمیتواند داشته باشد. علاوه بر این طبق نتایج معلوم شده است که ارتباطات خانودگی توانسته نقش تأثیرگذاری بر مهاجرت روستاییان داشته باشد. مهاجرین روستایی با استفاده از اطلاعاتی که از شبکه اجتماعی مهاجرین بدست می آورند، مهاجرت می کنند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications