• Home
  • نسرین عروجی

    List of Articles نسرین عروجی


  • Article

    1 - تأثیرگذاری و تأثیر پذیری مهارت نرم بر تفکر انتقادی و رفتار نوآورانه مدیران مدارس (با رویکرد روش شناسی دیمتل)
    Transcendent Education , Issue 4 , Year , Autumn 2022
    داشتن رفتار نوآورانه و تفکر انتقادی در بین مدیران برای ترویج اثربخشی سازمان و بهره وری آن، دو عنصر ضروری و حیاتی می باشند. این پژوهش با هدف تأثیرگذاری و تأثیر پذیری مهارت های نرم بر تفکر انتقادی و رفتار نوآورانه مدیران انجام شده است. این پژوهش کاربردی – توسعه ای و More
    داشتن رفتار نوآورانه و تفکر انتقادی در بین مدیران برای ترویج اثربخشی سازمان و بهره وری آن، دو عنصر ضروری و حیاتی می باشند. این پژوهش با هدف تأثیرگذاری و تأثیر پذیری مهارت های نرم بر تفکر انتقادی و رفتار نوآورانه مدیران انجام شده است. این پژوهش کاربردی – توسعه ای و از منظر روش شناسی، توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس ناحیه 1 و 3 شهر تبریز در سال 1399 به تعداد 260 نفر هستند که حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران به تعداد 84 نفر برآورد شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته ویژه روش دیمتل می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش دیمتل انجام شده است. نتایج یافته‌ها نشان داد که تأثیر گذارترین عامل، خلاقیت و حل مسأله می باشد و متغیر تفکر انتقادی در رتبه دوم تأثیر گذاری قرار دارد. از نظر شدت تأثیر گذاری مؤلفه های مهارت نرم، به ترتیب خلاقیت و حل مسأله، یادگیری مادام العمر، کارتیمی و گروهی، اخلاق حرفه ای و ارتباطات قرار دارند که بیشترین تأثیر گذاری را داشته اند. تأثیر پذیرترین متغیر، رفتار نوآورانه می باشد. همچنین از میان مؤلفه های تأثیر گذار مهارت نرم، یادگیری مادام العمر مهم‌ترین عامل می باشد که تأثیر زیادی بر رفتار نوآورانه داشته است. یادگیری مادام العمر همچون موتور محرکه ای است که در صورت کارکرد مناسب می تواند باعث حرکت پرشتاب رفتار نوآورانه، اخلاق حرفه ای، ارتباطات و حتی کار تیمی و گروهی گردد و موجب ارتقای پرستاران در دنیای پرمخاطره امروزی گردد. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی فردی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان با رویکرد جیگ ساو
    Journal of Educational Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2021
    هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی فردی دانش‌آموزان با رویکرد جیگ ساو بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی به صورت دو گروه کنترل و گواه (پیش آزمون- پس آزمون) می باشد. جامعه‌ آماری شامل کلیه‌ دانش آموزان پایه‌ دهم متوسطه روستای عنبران د More
    هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی فردی دانش‌آموزان با رویکرد جیگ ساو بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی به صورت دو گروه کنترل و گواه (پیش آزمون- پس آزمون) می باشد. جامعه‌ آماری شامل کلیه‌ دانش آموزان پایه‌ دهم متوسطه روستای عنبران در سال تحصیلی 1395 با حجم 547 نفر بود که حجم نمونه به وسیله جدول کرجسی – مورگان به تعدا 62 نفر برآورد شد که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و خودکارآمدی فردی شرر (2003) می باشد. داده ها به کمک نرم افزار spss18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج یافته ها نشان داد که بین انگیزش تحصیلی (05/0>p ; 371/950F=) و خود کارآمدی فردی (05/0>p ; 436/1374F=) دانش آموزان در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد. روش یادگیری مشارکتی بر افزایش انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی فردی دانش آموزان مؤثر است. Manuscript profile

  • Article

    3 - تحلیل اثر سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای معلمان با میانجی گری ویژگی های شخصیتی با رویکرد معادله ساختاری
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 5 , Year , Winter 2021
    هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثر سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای معلمان با میانجی گری ویژگی های شخصیتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد می باشد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی- همبستگی و از لحاظ روش گرد آوری اطلاعات، میدانی می باشد. More
    هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثر سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای معلمان با میانجی گری ویژگی های شخصیتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد می باشد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی- همبستگی و از لحاظ روش گرد آوری اطلاعات، میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد می باشد که تعداد آنها برابر 380 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی- مورگان استفاده شد و نمونه برابر181 نفر برآورد گردید. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای می باشد. برای اندازه گیری متغیرها از پرسش نامه های استاندارد: اخلاق حرفه ای کادوزیر (2012)، ویژگی های شخصیتی کاستا و مک کرا (1992) و سبک رهبری باردنز و متزکاس (1969) استفاده شد. داده ها به کمک نرم افزارهای Spss20 و Lisrel تحلیل شدند. یافته ها: نتایج یافته ها نشان داد که سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای با میانجی گری ویژگی های شخصیتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد اثر غیر مستقیم دارد. بنابراین می توان گفت که رابطه بین دو متغیر سبک رهبری و اخلاق حرفه ای توسط متغیر ویژگی های شخصیتی معلمان تشدید می شود و اگر ویژگی های شخصیتی معلمان بهبود یابد این اثر قویتر و اگر ویژگی های شخصیتی معلمان تضعیف شود طبیعتا این رابطه ضعیف خواهد شد. نتیجه گیری: مدیران مدارس باید با انتخاب سبک رهبری مناسب، سبب تقویت مؤلفه های ویژگی های شخصیتی در معلمان گردند تا اخلاق حرفه ای آنها افزایش یابد. Manuscript profile

  • Article

    4 - The Relationship between Ethical Leadership and Quality of Work Life of Public University Employees with the Moderating Role of Professional Ethics
    Biannual Journal of Education Experiences , Issue 1 , Year , Winter 2021
    This study aimed to identify the effect of managers’ ethical leadership on the quality of work life of employees with the mediating role of professional ethics. The research method is correlation and based on structural equation modeling. The statistical populatio More
    This study aimed to identify the effect of managers’ ethical leadership on the quality of work life of employees with the mediating role of professional ethics. The research method is correlation and based on structural equation modeling. The statistical population of this study includes all staff of the Islamic Azad University of Ardabil province with 443 people in the academic year 2018-2019. A sample of 205 people was selected based on the Krejcie-Morgan table and the relative classification method. Data collection tools include three questionnaires "Ethical Leadership of Kalashon et al, Quality of Work Life of Teachers Ilgan et al and Kadozir Professional Ethics” whose validity and reliability were assessed and were approved. The results showed that the ethical leadership of managers has a direct effect on the quality of work life of employees and in addition, the ethical leadership of managers through professional ethics has an indirect effect on the quality of work life of employees. According to the research findings and also the importance of quality of work life, it can be concluded that university administrators can greatly improve the quality of ethical leadership and professional ethics by providing the context of participatory programs, training and staff awareness, strengthening the working life of employees. Manuscript profile