• Home
  • مهرداد حاجی حسنی

    List of Articles مهرداد حاجی حسنی


  • Article

    1 - مطالعه نقش هوش هیجانی، سبک زندگی و سلامت معنوی در شادکامی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 500 , Year 1 , Spring 2050
    شادکامی از جمله متغیرهای مورد علاقه روان‌شناسانی است که توانمندی‌ها و جنبه‌های مثبت انسانی را مورد مطالعه قرار می‌دهند. این پژوهش با هدف بررسی نقش پیش‌بینی‌کننده هوش هیجانی، سبک زندگی و سلامت معنوی در شادکامی انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری شا More
    شادکامی از جمله متغیرهای مورد علاقه روان‌شناسانی است که توانمندی‌ها و جنبه‌های مثبت انسانی را مورد مطالعه قرار می‌دهند. این پژوهش با هدف بررسی نقش پیش‌بینی‌کننده هوش هیجانی، سبک زندگی و سلامت معنوی در شادکامی انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل مردم استان چهارمحال و بختیاری بود. تعداد 532 نفر در محدود سنی 18 تا 65 سال پرسشنامه‌های اعتباریابی شده را تکمیل کردند که شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد (Hills & Argyle, 2002)، هوش هیجانی (Petrides and Furenham, 2000) سبک زندگی(Miller & Smith, 1988) و سلامت معنوی (Paloutzian & Ellison, 1982) بود . جهت تحلیل داده‌های پژوهش از رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرهای پیش‌بین در مجموع 1/44 از واریانس شادکامی را تبیین می‌کنند. هوش هیجانی (001/0=P و 49/0-=β)، سبک زندگی (001/0=P و 19/0-=β)، سلامت معنوی (03/0=P و 07/0-=β)، و جنسیت (001/0=P و 15/0-=β) می‌توانند شادکامی را پیش‌بینی کنند. به طور کلی نتایج بیانگر اهمیت هوش هیجانی، سبک زندگی، سلامت معنوی و جنسیت در پیش‌بینی شادکامی بود استراتژی‌های روا‌ن درمانی با هدف قرار دادن این جنبه‌ها می‌توانند به افزایش شادکامی در افراد کمک نمایند. Manuscript profile

  • Article

    2 - کشف ابعاد توانمندی روان‌شناختی: ساخت و اعتبار‌سنجی یک مقیاس با روش ترکیبی
    PSYCHOMETRY , Issue 5 , Year , Winter 2016
    هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و روایی یابی مقیاس توانمندی روان‌شناختی انجام شد. روش: طرح پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش شامل نوجوانان پسر از شهرستان‌های استان تهران بود. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تقلیل‌گرایی روزمن و مارشال و در بخش کمی برای اعتبا More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و روایی یابی مقیاس توانمندی روان‌شناختی انجام شد. روش: طرح پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش شامل نوجوانان پسر از شهرستان‌های استان تهران بود. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تقلیل‌گرایی روزمن و مارشال و در بخش کمی برای اعتباریابی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته‌ها: در مرحله نخست 13 مصاحبه شونده به شش بُعد مختلف توانمندی روان‌شناختی اشاره کردند: احساس تعلق، خود پنداره، احساس شایستگی، احساس اعتماد، حس معناداری. در مرحله دوم پاسخ 507 نفر در مطالعه‌ای پیمایشی تحلیل شد و روایی شش مقیاس فوق مورد تأیید قرار گرفت. روایی شاخص توانمندی روان‌شناختی بررسی شد و با استفاده از یک مقیاس دیگر همین نتیجه حاصل شد. توانمندی روان‌شناختی با سخت‌رویی کوباسا (1979) رابطه مثبت داشت. بحث: با وجودی که پژوهش‌هایی در مورد این فرایندها انجام گرفته، برای توانمندی روان‌شناختی نوجوانان معیار اندازه گیری وجود ندارد. چنین معیاری می‌تواند اطلاعاتی پیرامون کمبودها و کاستی‌های نهفته در توانمندی روان‌شناختی در اختیار درمانگران قرار دهد و آنان را متوجه فقدان جوانبی از فرایند توانمندی روان‌شناختی کند. Manuscript profile