• Home
  • فرزانه میکائیلی منیع

    List of Articles فرزانه میکائیلی منیع


  • Article

    1 - پیش بینی رویکردهای یادگیری دانشجویان بر اساس تصورات از یادگیری، باورهای معرفت شناختی علمی و خودکارآمدی یادگیری
    Educational researches , Issue 3 , Year , Autumn 2024
    هدف این پژوهش پیش‌بینی رویکردهای یادگیری بر اساس تصورات از یادگیری،‌ باورهای معرفت‌‌‌‌شناختی علمی، خودکارآمدی یادگیری در میان دانشجویان رشته‌های علوم پایه دانشگاه ارومیه بود. روش تحقیق، توصیفی – از نوع همبستگی بود. بدین منظور تعداد 328 نفر (157 دختر و 171 پسر)، More
    هدف این پژوهش پیش‌بینی رویکردهای یادگیری بر اساس تصورات از یادگیری،‌ باورهای معرفت‌‌‌‌شناختی علمی، خودکارآمدی یادگیری در میان دانشجویان رشته‌های علوم پایه دانشگاه ارومیه بود. روش تحقیق، توصیفی – از نوع همبستگی بود. بدین منظور تعداد 328 نفر (157 دختر و 171 پسر)، از دانشجویان رشته‌های علوم پایه بر اساس جدول مورگان و کرجسی به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های تصورات از یادگیری ((لی، جانسون و تسای، 2008)، باورهای معرفت‌‌شناختی علمی ((کانلی، پینتریچ، وکاری و هریسون، 2004)، خودکارآمدی یادگیری (لین و تسای، 2013)، و رویکردهای یادگیری (لی، و همکاران، 2008)، جهت جمع‌آوری داده‌های پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در نرم‌افزار SPSS-26 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که بین رویکردهای سطحی و عمقی با تصورات یادگیری غیرمولد و سازنده رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0p<). همچنین، بین رویکردهای سطحی با مولفه‌های یقین و اطمینان رابطه مثبت معنادار و با مولفه‌های توجیه‌پذیری و پیشرفت رابطه منفی معنادار (05/0p<)؛ و بین رویکردهای عمقی با مولفه‌های توجیه‌پذیری و پیشرفت رابطه مثبت معنادار و با مولفه‌های یقین و اطمینان رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0p<). علاوه بر این، بین رویکردهای سطحی با همه مولفه‌های خودکارآمدی یادگیری رابطه منفی معنادار (05/0p<) و بین رویکردهای عمقی با همه مولفه‌های خودکارآمدی یادگیری رابطه مثبت معناداری مشاهده گردید (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که رویکردهای یادگیری دانشجویان می‌تواند به وسیله مولفه‌های تصورات از یادگیری، باورهای معرفت‌شناختی علمی و خودکارآمدی یادگیری به شکل معناداری پیش‌بینی شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - آموزش از راه دور اضطراری و چالش‌های معلمان ابتدایی: تحلیل موضوعی
    Journal of Instruction and Evaluation , Issue 1 , Year , Summer 2023
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربیات، چالش‌ها و نگرش معلم مقطع ابتدایی نسبت به آموزش از راه دور اضطراری یا ERT انجام شد. جامعه پژوهش معلمان دوره ابتدایی ارومیه بودند که از آن نمونه‌ای به حجم 720 نفر با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه‌‌های نیمه‌ساختارمند اس More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربیات، چالش‌ها و نگرش معلم مقطع ابتدایی نسبت به آموزش از راه دور اضطراری یا ERT انجام شد. جامعه پژوهش معلمان دوره ابتدایی ارومیه بودند که از آن نمونه‌ای به حجم 720 نفر با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه‌‌های نیمه‌ساختارمند استفاده شد. داده‌های گردآوری شده با روش تحلیل موضوعی تحلیل شدند. تجربه معلمان از ERT در سه دسته احساس ناآمادگی، عدالت آموزشی و افت یادگیری قرار گرفت. معلمان در حوزه‌های درک دشواری وظایف معلم، فرصت دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی، استمرار آموزش، ارتقای مشارکت بین معلمان، ارتقای مشارکت والدین و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان و در حوزه‌های کاهش تعامل کلاسی، مشکلات برنامه کاربردی شاد، فقدان منابع و امکانات ضروریERT، عدم امکان سنجش روا و درست از یادگیری دانش‌آموزان و افزایش بارکاری از ERT به ترتیب راضی و ناراضی بودند. تغییرات ضروری از دیدگاه معلمان برای بهبود ERT در حوزه‌های اصلاح شبکه اینترنت و پلتفرم آموزشی، تسهیل دسترسی به امکانات و ابزارها و گنجاندن آموزش‌های مرتبط با فناوری در برنامه درسی تربیت معلم و ضمن خدمت فرار گرفت. به نظر می‌رسد این شکل از آموزش، از این پس بعنوان یک شیوه مکمل برای آموزش رو در رو باقی خواهد ماند. لذا بررسی زیرساخت‌های لازم جهت بهبود آن ضروری می‌نماید. Manuscript profile