• Home
  • مصطفی تارین

    List of Articles مصطفی تارین


  • Article

    1 - بررسی رابطه بین استرس شغلی و فرهنگ سازمانی با سلامت روان
    Public Policy In Administration , Issue 5 , Year , Autumn 2016
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین استرس شغلی و فرهنگ سازمانی با سلامت روان کارکنان انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع روش های همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1395 بود. نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول ک More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین استرس شغلی و فرهنگ سازمانی با سلامت روان کارکنان انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع روش های همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1395 بود. نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 100 نفر تعیین شد و نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. با توجه به اهداف پژوهش، جهت جمع آوری داده ها علاوه بر پرسشنامه مشخصات فردی از سه پرسشنامه استرش شغلی فیلیپ ال رایس، پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی گلدبرگ و پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و استرس شغلی با سلامت روان به صورت همزمان رابطه معنادار وجود ندارد. بین فرهنگ سازمانی و سلامت روان رابطه معنادار وجود دارد. بین استرس شغلی و سلامت روان رابطه معنادار معکوس وجود دارد. نتیجه گیری: بدین ترتیب نتیجه گیری می شود که مدیران باید مولفه سلامت روان و زیر مولفه های سازگاری، انطباق پذیری و رسالت سازمان فرهنگ سازمانی را به عنوان عوامل کاهش استرس شغلی در سازمان ها در نظر بگیرند. Manuscript profile

  • Article

    2 - مقایسه و بررسی میزان سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان دختر و پسر
    Media Studies , Issue 3 , Year , Winter 2018
    طبق گزارش یونسکو، سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی به عنوان مهارت‌های اساسی حقوق بشر در قرن بیست و یک مطرح هستند و بیان می‌کنند که این دو مهارت، اهمیت فراوانی در قرن بیست و یکم دارند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دختر و پسر More
    طبق گزارش یونسکو، سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی به عنوان مهارت‌های اساسی حقوق بشر در قرن بیست و یک مطرح هستند و بیان می‌کنند که این دو مهارت، اهمیت فراوانی در قرن بیست و یکم دارند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام یافته است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی - تحلیلی و از نوع کاربردی می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اشرفی ریزی و همکاران (1392) می‌باشد. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و علم اطلاعات و دانش‌شناسی با 79/0 درصد مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 89/0 درصد به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. در این تحقیق از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شد و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 322 نفر به دست آمد. داده‌های حاصل از پرسشنامه از طریق آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی آزمون تی و آنوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مهم‌ترین نتایج حاصل از این تحلیل‌ها نشان داد که میانگین سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل 54/0 ± 45/3 می‌باشد که بالاتر از حد متوسط نسبتا مطلوب است. هم‌چنین نتایج این تحقیق نشان داد که بین میزان سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی با جنسیت رابطه معنی‌داری وجود ندارد. Manuscript profile