• Home
  • علی رهنما

    List of Articles علی رهنما


  • Article

    1 - بررسی امکان شکل‌گیری خوشه صنعتی مرتبط با فضای سبز شهری (مطالعه موردی شهر مشهد)
    Urban Management Studies , Issue 1 , Year , Summer 2016
    مقدمه و هدف پژوهش: مشهد به عنوان شهری با مزیت‌های متعدد در تولید محصولات کشاورزی و فضای سبز و همچنین سابقه دیرینه در تولید این محصولات، به عنوان منطقه با پتانسیل ایجاد خوشه صنعتی فضای سبز توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی شناخته شده است. به دلیل سهم بالای کسب و More
    مقدمه و هدف پژوهش: مشهد به عنوان شهری با مزیت‌های متعدد در تولید محصولات کشاورزی و فضای سبز و همچنین سابقه دیرینه در تولید این محصولات، به عنوان منطقه با پتانسیل ایجاد خوشه صنعتی فضای سبز توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی شناخته شده است. به دلیل سهم بالای کسب و کارهای کوچک و متوسط در تولید نهال و فضای سبز شهری، به همراه وجود صنایع واسطه و تکمیل زنجیره ارزش این محصولات، این مطالعه به بررسی امکان شکل‌گیری خوشه صنعتی مرتبط با فضای سبز می‌پردازد. روش پژوهش: از دو روش اصلی برای دستیابی به هدف پژوهش، استفاده شده است. نخست، تهیه ماتریس ارزیابی همکاری و تعیین نحوه ارتباط میان نهادهای ذی‌ربط؛ دوم، تهیه موقعیت استراتژیک فعالیت‌های حوزه فضای سبز شهر مشهد. همچنین، دو اقدام میانی را نیز مدنظر قرار گرفته است که عبارتند از: شناسایی سطح فناوری تولید و تهیه زنجیره ارزش فضای سبز این محصولات. یافته‌ها: نتایج نشان داده است که نهادهای گسترده و متعدد فعال در حوزه فضای سبز در سطح شهر مشهد وجود دارد و ارتباط نسبتاً مناسبی بین این نهادها برقرار است. همچنین، زنجیره ارزش این محصولات، بجز آن دسته از محصولاتی که به فناوری نوین نیاز دارد، کامل می‌باشد. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از بررسی وضعیت موجود، ماتریس ارزیابی همکاری، به همراه معرفی زنجیره ارزش و تعیین موقعیت استراتژیک نشان داده است که شهر مشهد قابلیت شکل‌گیری خوشه صنعتی مرتبط با فضای سبز را دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮﺑﻌﺪ مسافت ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺮ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی خارجی در شهر مشهد
    Journal of Geography and Urban Planning Chashmandaz-E-Zagros , Issue 1 , Year , Spring 1402
    گردشگری نقش مهمی در اقتصاد جوامع ایفا می کند و شناسایی تقاضای آن، به تصمیم گیری های توسعه اقتصادی کمک فراوانی می نماید. شهر مشهد سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران خارجی می باشد که بررسی مسائل مربوط به تقاضای این قشر می تواند باعث سیاستگذاریهای مناسب در جهت ارتقا اقت More
    گردشگری نقش مهمی در اقتصاد جوامع ایفا می کند و شناسایی تقاضای آن، به تصمیم گیری های توسعه اقتصادی کمک فراوانی می نماید. شهر مشهد سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران خارجی می باشد که بررسی مسائل مربوط به تقاضای این قشر می تواند باعث سیاستگذاریهای مناسب در جهت ارتقا اقتصادی شهر مشهد گردد. هدف این پژوهش ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﻌﺪ مسافت ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺮ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی خارجی در شهر مشهد می باشد. اطلاعات استفاده شده در این تحقیق از نوع مقطعی بوده که شامل 270 خانواده گردشگر خارجی است که در سال 1398 حداقل به مدت یک شب در شهر مشهد اقامت داشته اند. نمونه مورد مطالعه در این تحقق بصورت نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شد و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه شفاهی با سرپرست خانوار گردشگران و تکمیل پرسشنامه جمع آوری گردید. با استفاده از مدلAIDS ، کشش های درآمدی و قیمتی برای 6 کالای غذا، اقامت، حمل و نقل، تفریح ، خرید و سوغات محاسبه گردیده و تاثیر بعد مسافت در سفر، برتقاضای کالاهای گردشگری در شهر مشهد بررسی گردید. نتایج نشان داد در مدل مربوط به اقامت، اگر قیمت سایر موارد به غیر از اقامت در هزینه خانوار (غذا، تفریح و سوغات) و نسبت کل هزینه سفر خانوار به شاخص قیمت ها افزایش یابد؛ سهم اقامت در هزینه خانوار کاهش می یابد. در مدل دوم؛ اگر قیمت اقامت، حمل و نقل، تفریح و سوغات و نسبت کل هزینه خانوار به شاخص قیمت ها افزایش یابد، سهم غذا در هزینه خانوار کاهش می یابد. در سایر مدل ها نیز اگر قیمت سایر موارد تشکیل دهنده هزینه سفر گردشگر و نسبت کل هزینه های خانوار به شاخص قیمت ها افزایش یابد، سهم هزینه مورد نظر در متغیر وابسته کاهش می یابد. Manuscript profile