• Home
  • Hassan Soleimani

    List of Articles Hassan Soleimani


  • Article

    1 - تأثیر آموزش خودنظم‌بخشی خواندن و درک‌مطلب به زبان‌آموزان سطوح پیشرفته و متوسط بر نگرش آنان به خواندن در انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی: اجرای یک مدل یادگیری خودنظم‌یافته
    Journal of Instruction and Evaluation , Issue 5 , Year , Winter 2017
    توانایی تنظیم و کنترل افکار، رفتار، انگیزه‌ها و اعمال برای رسیدن به اهداف خودنظم‌بخشی نام‌ دارد، و یادگیری خودنظم‌یافته متضمن برنامه‌ها و رفتارهایی استراتژیک برای تحقق اهداف یادگیری است. این پژوهش درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا‌ آموزش مدل یادگیری خودنظم‌یافته زیمزمن More
    توانایی تنظیم و کنترل افکار، رفتار، انگیزه‌ها و اعمال برای رسیدن به اهداف خودنظم‌بخشی نام‌ دارد، و یادگیری خودنظم‌یافته متضمن برنامه‌ها و رفتارهایی استراتژیک برای تحقق اهداف یادگیری است. این پژوهش درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا‌ آموزش مدل یادگیری خودنظم‌یافته زیمزمن و مویلان به گروهی از دانش‌آموزان ایرانی بر نگرش آنان به خواندن در انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی تأثیر مثبت دارد. دیگر هدف آن عبارت‌‌است از این‌که آیا سطح مهارت زبانی زبان‌آموزان می‌تواند تأثیر آموزش خودنظم‌بخشی را بر نگرش شرکت‌کنندگان تعدیل‌می‌کند. دو گروه آزمایش دست‌نخورده در دو سطح زبانی متوسط و پیشرفته استراتژی‌ها و فرایندهای خودنظم‌بخشی خواندن را فراگرفتند، ولی دو گروه کنترل دست‌نخورده در این دو سطح زبانی به‌ روش سنتی و متداول، خواندن را آموزش‌ دیدند. داده‌‌های مطالعه با استفاده از پرسشنامه یاماشیتا در‌باره نگرش به خواندن در ‌انگلیسی جمع‌آوری ‌شد. و درنتیجه تحلیل کواریانس دوطرفه مشخص‌شد که آموزش خودنظم‌بخشی خواندن و درک‌مطلب در انگلیسی می‌تواند نگرش شرکت‌کنندگان را به خواندن در انگلیسی به ‌ میزان ‌معناداری بهبودبخشد، اما سطح مهارت زبانی تأثیر آموزش خودنظم‌بخشی را بر نگرش شرکت‌کنندگان تعدیل‌نمی‌کرد. این نتایج با برجسته‌کردن نقش یادگیری خودنظم‌یافته در خواندن دانش‌آموزان ایرانی می‌تواند مدرسان زبان انگلیسی را برآن‌دارد تا برای بهبود نگرش زبان‌آموزان به خواندن از استراتژی‌های خودنظم‌بخشی در کلاس بهره‌برند. Manuscript profile

  • Article

    2 - The Impact of Speak English Fluently ® Mobile Application on the Speaking of Iranian Young Pre-intermediate EFL Learners
    Journal of Teaching English Language Studies (JTELS) , Issue 1 , Year , Winter 2024
    The use of technology in teaching and learning environments is an important aspect which has received considerable attention in recent years. In a similar vein, the use of mobiles to increase the effectiveness of instruction has been acknowledged through a number of exp More
    The use of technology in teaching and learning environments is an important aspect which has received considerable attention in recent years. In a similar vein, the use of mobiles to increase the effectiveness of instruction has been acknowledged through a number of experimental studies carried out so far. The present study was conducted to improve speaking of EFL students through using mobile phones. Thirty-two students including male and female with the age range of 17 to 23 considered as adult learners of English. In every session, the participants in the experimental group talked on their mobile phone in English. As a class assignment, they were required to practice their mistakes in English via application with their teacher. Participants in the control group, however, received no extra treatment at all. The results which were achieved by t-test formula showed that the participants who had benefited from mobile-assisted learning had a significantly better performance on a speaking post-test than the participants in the control group. The pedagogical implications are discussed. Manuscript profile