• Home
  • زهرا عباسی

    List of Articles زهرا عباسی


  • Article

    1 - بازشناسی مفهوم بازارِایرانی از دیدگاه متون کهن ادبیات‌فارسی
    Theosophical-Philosophical Foundations of Iranian Art , Issue 3 , Year , Spring 2023
    نبودِ خوانش نظام‌مندآثار معماری در جامعۀ، باعث‌شده‌ تا شاهد نقدهایی‌که منجر‌به ارتقای کیفی طراحی شوند، نباشید. پژوهش حاضر با‌تکیه بر واژه بازار، متون قرون(3تا8)هجری، روابط و تأثیر آن‌ها در شکل‌گیری معنای کلی اثر معماری را، مورد تحلیل قرار می‌دهد. ساختار ادراک، شناخت و ز More
    نبودِ خوانش نظام‌مندآثار معماری در جامعۀ، باعث‌شده‌ تا شاهد نقدهایی‌که منجر‌به ارتقای کیفی طراحی شوند، نباشید. پژوهش حاضر با‌تکیه بر واژه بازار، متون قرون(3تا8)هجری، روابط و تأثیر آن‌ها در شکل‌گیری معنای کلی اثر معماری را، مورد تحلیل قرار می‌دهد. ساختار ادراک، شناخت و زبانی که با آن تکلم می‌شود، ارتباطی تنگاتنگ‌ با هم دارند، با نگاهی کلی به محاورات امروزی می‌توان متوجه‌شد، واژه‌های مورد استفاده مردم بسیار نادر و بعضا وارداتی هستند. این‌ها برخلاف واژه‌های موجود در زبان فارسی بیشتر به جنبه‌های کمی می‌پردازد و جنبه کیفی ندارد. بررسی مفهوم بازاردر متون علاوه بر آنکه به جنبه‌‌های کیفی فرهنگ کشور می‌پردازد، ما را با اندوخته‌ها، تجربیات و نوع نگاه گذشتگان آشنا می‌سازد؛ تا بتوان بر پایه آنها به خلق مفاهیم جدید، به بنیان‌های استوار دست یافت. شناخت مفهوم بازار در شعر فارسی، با روش پژوهش کیفی و مبتنی بر بررسی موردی با استفاده از رویکرد تلخیصی محتوا می باشد. شاعرانی که از تاثیر بیشتری در ساخت زبان فارسی برخوردار بوده‌اند، در فاصله زمانی مورد نظر پژوهش انتخاب شدند و با شناسایی واژه یا ترکیبات آن، مفهوم بازار ضمن حفظ معانی به‌کارگرفته‌شده، شناسایی و طبقه‌بندی‌شد. مطالعه متون نشانگر آن‌است‌که شناخت بازار و تاثیرات فرهنگی آن، همه‌جا و همه‌وقت وجود‌داشته‌ و رابطه معناداری میان مفاهیم و فضاهای متصور برای‌آن وجود‌دارد. بازار، واژه‌ای پرکاربرد در شعر قرون 3-8 هجری می‌باشد و با ظاهری مشابه در معانی مختلفی به‌کار‌رفته‌است. واژه بازار در بُعد اول جنبه‌های توصیفی و روایت صورت، ‌داشته‌است و در بُعد دیگر تمثیلی از صفات اخلاقی و مقدمه‌ای بر ادراک جنبه معنایی است Manuscript profile

  • Article

    2 - ارزیابی مولفه‌های محیطی موثر بر تهویه ی طبیعی در مسکن بومی نطنز
    Theosophical-Philosophical Foundations of Iranian Art , Issue 4 , Year , Summer 2023
    عدم بهره‌گیری از عوامل محیطی در طراحی و مصرف بالای انرژی‌های تجدید ناپذیر، موجب هدررفت انرژی و افزایش هزینه‌ها در بخش مسکونی شده‌است. در این میان تهویه‌ی طبیعی یکی از مؤثرترین عوامل در ایجاد آسایش حرارتی است. شهر نطنز در خرداقلیم معتدل کوهپایه‌ای قرار دارد؛ نیاز انرژی ت More
    عدم بهره‌گیری از عوامل محیطی در طراحی و مصرف بالای انرژی‌های تجدید ناپذیر، موجب هدررفت انرژی و افزایش هزینه‌ها در بخش مسکونی شده‌است. در این میان تهویه‌ی طبیعی یکی از مؤثرترین عوامل در ایجاد آسایش حرارتی است. شهر نطنز در خرداقلیم معتدل کوهپایه‌ای قرار دارد؛ نیاز انرژی تا حد بسیار زیادی به شرایط اقلیمی محیط شان بستگی دارد و می‌توان‌ در بخش زیادی از سال با توجه به عوامل محیطی و تهویه طبیعی ساختمان را در منطقه آسایش قرار داد. در مقاله پیش رو، نحوه‌ی برخورد مسکن بومی شهر نطنز از منظر تهویه طبیعی برای تطبیق شرایط اسایش حرارتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این تحقیق از نوع ترکیبی و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی می‌باشد. در بخش نخست، مطالعه‌ی اسنادی و کتابخانه‌ای اساس تحلیل، توصیف مطلب موجود در مقاله را تشکیل می‌دهند. در این بخش با بررسی تحقیقات انجام‌شده در زمینه تهویه طبیعی و ویژگی‌های اقلیمی شهر نطنز مبانی نظری و ادبیات موضوع تعریف شده‌اند. نتایج بررسی‌ها نشان می دهد، معماری بومی شهر نطنز با راهکارهای ایستا و توجه به شرایط بستر توانسته است در ایام زیادی از فصل گرم سال با استفاده از تهویه طبیعی مناسب در منطقه اسایش حرارتی قرارگیرد. Manuscript profile

  • Article

    3 - دیدگاه اجتماعی و جامعه شناسی شهری در طراحی شهرک نمایشگاهی خودرو و تاثیر آن بر رشد اقتصادی شهر (نمونه موردی شهر گز برخوار)
    Social Science Quarterly , Issue 4 , Year , Winter 2022
    در این پژوهش تلاش می شود تا با بررسی مولفه های مورد نیاز در طراحی و مکانیابی شهرک نمایشگاهی خودرو، به راهکار های عملی و قابل کاربست جهت طراحی مناسب این گونه فضاها دست یافت. شهر گز برخوار در مرکز کشور به عنوان یکی از کانون های عرضه خودرو می باشد و به عنوان نمونه موردی فر More
    در این پژوهش تلاش می شود تا با بررسی مولفه های مورد نیاز در طراحی و مکانیابی شهرک نمایشگاهی خودرو، به راهکار های عملی و قابل کاربست جهت طراحی مناسب این گونه فضاها دست یافت. شهر گز برخوار در مرکز کشور به عنوان یکی از کانون های عرضه خودرو می باشد و به عنوان نمونه موردی فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. 1- طراحی شهرک نمایشگاهی در شهر گز برخوار اتومبیل راهکاری مناسب برای برطرف کردن معضلات شهری و معرفی نوآوری های صنعتی، اقتصادی و خدماتی به بازارهای مصرف می باشد.2- طراحی شهرک نمایشگاهی مشاغل پر سر و صدا و مزاحم و آلوده از سطح شهر گز برخوار جمع کرده و باعث بهینه سازی در مصرف انرژی و وقت و همچنین زیبا سازی جداره شهر می شود.روش انجام تحقیق با توجه به نیاز مردم به این پروژه کمی و کیفی است. در این روش، جامعه آماری کلیه نمایشگاه داران در شهر درگز برخوار می باشد. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. این پرسشنامه شامل 21 سئوال چهار گزینه‌ای بوده که روایی پرسشنامه به تأیید پنج نفر از متخصصان مرتبط رسیده و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برابر 736/0 و از طریق روش دو نیمه کردن(اسپیلیت هاف) برابر 754/0 بدست آمده است. جهت تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS-22 و آزمون تی یک طرفه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که طراحی شهرک نمایشگاه اتومبیل راهکاری مناسب برای برطرف کردن معضلات شهری ترافیک و علاوه بر این موضوعات معرفی نوآوری های صنعتی، اقتصادی و خدماتی می باشد و مشاغل پر سر و صدا و مزاحم و آلوده از سطح شهر را جمع کرده و باعث بهینه سازی در مصرف انرژی و وقت و همچنین زیبا سازی جداره شهر می شود. Manuscript profile