• Home
  • احمد جعفرنژاد

    List of Articles احمد جعفرنژاد


  • Article

    1 - طراحی مدل توسعه پایدار خوشه های صنعتی
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 3 , Year , Summer 2020
    زمینه و هدف: خوشه های صنعتی، گروهی از بنگاه های اقتصادی و سازمان های مرتبط در یک محدوده خاص هستند که از نظر جغرافیایی به هم نزدیک و در ارتباط با یکدیگر هستند. خوشه های صنعتی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی در سطح منطقه ای و ملی دارند. هدف این پژوهش، ارایه یک مدل بومی برای تو More
    زمینه و هدف: خوشه های صنعتی، گروهی از بنگاه های اقتصادی و سازمان های مرتبط در یک محدوده خاص هستند که از نظر جغرافیایی به هم نزدیک و در ارتباط با یکدیگر هستند. خوشه های صنعتی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی در سطح منطقه ای و ملی دارند. هدف این پژوهش، ارایه یک مدل بومی برای توسعه پایدار خوشه های صنعتی می باشد. روش بررسی: در این پژوهش، از روش "نظریه داده بنیاد" استفاده شده است. داده های موردنیاز تحقیق، از طریق نمونه گیری نظری و مصاحبه با عاملین توسعه خوشه (CDA) گردآوری شده است. ضمنا، تعداد نمونه تحقیق، 18 نفر بوده است. یافته ها: نتایج این تحقیق، یک مدل بومی برای توسعه پایدار خوشه های صنعتی می باشد. پس از جمع آوری داده های تحقیق، 3 مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام گرفته است. مدل ارایه شده، دارای 7 بعد اصلی و 25 بعد فرعی می باشد که روابط ان ها در مدل براساس روابط علی و معلولی می باشد. بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که توسعه پایدار خوشه های صنعتی باید به صورت پیوسته و همه جانبه انجام گیرد و در فرآیند توسعه، علاوه بر عوامل اقتصادی، باید به عوامل زیست محیطی و اجتماعی نیز توجه شود. مدل ارایه شده، دارای رویکردی همه جانبه و چند بعدی به توسعه خوشه های صنعتی است و می تواند توسط عاملین توسعه به منظور تحقق توسعه پایدار به کار گرفته شود. در تدوین مدل حاضر، فضای کسب وکار و شرایط توسعه خوشه های صنعتی در ایران درنظرگرفته شده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارایه یک مدل برنامه ریزی ریاضی چند هدفه فازی برای طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن عوامل محیط زیستی
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 8 , Year , Winter 2019
    زمینه و هدف: صنایع تولیدی از لحاظ قوانین تولیدی، نگرانی های محیط زیستی و منافع اقتصادی تحت فشار هستند. یک مدل زنجیره تامین، شبکه ای از تسهیلات و فعالیت هایی می باشد که در برگیرنده فرآیندهای مربوط به تهیه مواد از تامین کنندگان، تولید و توسعه محصولات در مراکز تولید و در ن More
    زمینه و هدف: صنایع تولیدی از لحاظ قوانین تولیدی، نگرانی های محیط زیستی و منافع اقتصادی تحت فشار هستند. یک مدل زنجیره تامین، شبکه ای از تسهیلات و فعالیت هایی می باشد که در برگیرنده فرآیندهای مربوط به تهیه مواد از تامین کنندگان، تولید و توسعه محصولات در مراکز تولید و در نهایت توزیع محصولات تولید شده در مقاصد نهایی مصرف می باشد. اما از آن جایی که اتخاذ تصمیمات استراتژیک و بلند مدت، مانند احداث تسهیلات در طول شبکه، سرمایه های مالی زیادی را به خود اختصاص می دهد لزوم دست یابی به برنامه بهینه در طراحی اجزا و تسهیلات شبکه زنجیره تامین بیش از پیش نمایان می شود. هدف اصلی این مقاله ارایه یک مدل برنامه ریزی ریاضی باشد که به دنبال حداقل کردن اثرات زیست محیطی در یک زنجیره تامین حلقه بسته باشد. روش بررسی: محقق از طریق مطالعات کتابخانه ای و تهیه پرسش نامه به برآورد پارامترهای دارای عدم قطعیت و داده های مرتبط با آن پارامترهای مورد نظر پرداخته و سپس از طریق مصاحبه، نظرات خبرگان در مورد حدود و شکل تغییرات پارامترهای مورد نظر تصمیم گیری را جمع اوری کرده است. سپس یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط چند هدفه فازی که به دنبال حداقل کردن هزینه ها، حداقل کردن اثرات محیط زیستی و حداقل کردن زمان رسیدن محصول به مشتری می باشد، ارایه کرده است. یافته ها: پس از حل مدل، مقادیر سه تابع هدف حداقل کردن هزینه کل، حداقل کردن اثرات محیط زیستی و حداقل کردن زمان رسیدن محصول به مشتری به ازای مقادیر مختلف درجه برقراری محدودیت بدست امدند. این مقادیر با استفاده از روش محدودیت اپسیلون در نرم افزار GAMS بدست آمده اند. براساس نتایج بدست آمده، دو تابع هدف اقتصادی (هزینه) و محیط زیستی با یکدیگر در تضاد هستند. به این معنا که حرکت هر یک به سمت مطلوب (ارضا بیش تر تابع هدف) مستلزم حرکت تابع هدف دیگر به سمت نامطلوب (ارضا کم تر) خواهد بود. بحث و نتیجه گیری: در این پژوهش مدل برنامه ریزی ریاضی پیشنهادی با یک روش حل دقیق حل شده است که نتایج آن نشان دهنده مکان و ظرفیت تسهیلات، میزان تولید در مراکز تولید، تعیین تکنولوژی می باشند. Manuscript profile

  • Article

    3 - Designing a Sustainable Supply Chain Model with an Emphasis on Behavioral Factors for Foodstuffs in Kermanshah Province
    Advances in Mathematical Finance and Applications , Issue 5 , Year , Autumn 2019
    The purpose of this research is to design a sustainable supply chain model with an emphasis on behavioral factors for foodstuff in Kermanshah province. This is an applied research. The literature review was the outcome of a library study such as books, journals, dissert More
    The purpose of this research is to design a sustainable supply chain model with an emphasis on behavioral factors for foodstuff in Kermanshah province. This is an applied research. The literature review was the outcome of a library study such as books, journals, dissertations, articles, and so on, and the data were collected through a questionnaire which was analyzed by statistical methods. Regarding the subject of this research, the study population consists of managers and staff associated with the supply chain in Kermanshah food companies, involving 100 people. Having analyzed the data using the structural equation modeling and PLS software, it was turned out that the training environment, innovation, motivation, staff empowering, mutual trust and respect, as well as teamwork had a positive and significant effect on the sustainable supply chain with three environmental, social and economic indicators. Manuscript profile

  • Article

    4 - Coordinating the Two-Echelon Supply Chain of Perishable Products with Uncertain Demand: A Game-Theoretic Approach
    Journal of System Management , Issue 5 , Year , Autumn 2020
    This study examines the ability of contracts as one of the supply chain coordination mechanisms under competitive conditions. In this study, a two-tier supply chain model with two manufacturers and two retailers is considered to develop a competitive structure when dema More
    This study examines the ability of contracts as one of the supply chain coordination mechanisms under competitive conditions. In this study, a two-tier supply chain model with two manufacturers and two retailers is considered to develop a competitive structure when demands are uncertain. The supply chain demand is random and depends on the price of the products. Moreover, the products manufactured by market manufacturers are replaceable. Therefore, the main competitive factor is the order decisions, and due to the nature of the demand, deciding on pricing and ordering is necessary. Each retailer is faced with the issue of determining the prices of goods from two manufacturers, which consequently forms a competitive ground between retailers. Therefore, the two-tiered supply chain model is based on the contract price and is optimized, followed by coordinated analysis. The result of the study shows that to maintain the structure of the supply chain, the manufacturer can increase its wholesale price to the extent that the retailer has zero profit. The lowest price of wholesalers is equal to the cost of production, and the wholesale price can be increased to the point where the retailer's profit is zero. Manuscript profile

  • Article

    5 - شناسایی عوامل مؤثر در سنجش چابکی با رویکردی آمیخته از روشهای کیفی و کمی (مطالعه موردی: صنعت خودروسازی)
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 1 , Year , Summer 2021
    دستیابی به تولید چابک در هر صنعت تولیدی، در ابتدا نیازمند سنجش وضعیت چابکی در آن صنعت است. هدف این مقاله، شناسایی و تبیین عوامل اصلی سنجش چابکی در صنعت خودروسازی به عنوان مهم‌ترین صنعت غیرنفتی کشور است. این پژوهش، از لحاظ هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، یک تحقیق آمی More
    دستیابی به تولید چابک در هر صنعت تولیدی، در ابتدا نیازمند سنجش وضعیت چابکی در آن صنعت است. هدف این مقاله، شناسایی و تبیین عوامل اصلی سنجش چابکی در صنعت خودروسازی به عنوان مهم‌ترین صنعت غیرنفتی کشور است. این پژوهش، از لحاظ هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، یک تحقیق آمیخته (کیفی و کمی) می‌باشد. جامعه آماری تحقیق را در بخش کیفی، خبرگان دانشگاه و صنعت خودروسازی کشور و در بخش کمی، کارشناسان صنعت مذکور تشکیل می‌دهد و روش گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه بوده است. در بخش کیفی، ابتدا با جستجوی مقالات پژوهشیِ مرتبط با موضوع به روش فرا ترکیب، 89 منبع انتخاب شده و 27 معیار سنجش چابکی شناسایی گردید. سپس این معیارها با نظرسنجی از 16 نفر از خبرگان صنعت خودروسازی کشور به روش دلفی فازی، مورد تأیید قرار گرفته و به صنعت مذکور تعمیم داده شد. در ادامه، معیارها با استفاده از روش نگاشت شناختی و به کمک 5 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه در 4 خوشه کلی محرک‌های چابکی، توانمندساز‌های چابکی، راهبرد‌های چابکی و قابلیت‌های چابکی دسته‌بندی شدند. در بخش کمی، با توزیع پرسشنامه و نظرسنجی از 286 نفر از کارشناسان صنعت خودروسازی، عوامل استخراج شده در بخش کیفی به روش تحلیل عاملی تأییدی صحه‌گذاری گردیدند. این عوامل و معیارها می‌توانند ابزار مناسبی برای مدیران صنایع تولیدی جهت ارزیابی، سنجش و تحلیل فاصله چابکی سازمان‌های خود باشند. توانمندساز‌های چابکی، راهبرد‌های چابکی و قابلیت‌های چابکی، سطح چابکی فعلی سازمان را اندازه‌گیری نموده و محرک‌های چابکی، سطح چابکی مورد نیاز سازمان را می‌سنجد. Manuscript profile

  • Article

    6 - بررسی رابطه بین هزینه‌های تحقیق، توسعه و سودآوری واحدهای صنعتی برگزیده استان کرمان
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2017
    در دنیای پیشرفته امروزه اثر عوامل حیاتی بر روی رشد و سودآوری شرکت‌ها به نحو شایسته ای مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد که این موضوع در گذشته به این روشنی در مرکز تمرکز صاحبان صنایع و مدیران قرار نگرفته بود. یکی از موارد دارای اولویت در نگاه شرکت‌های برتر بحث هزینه‌های تحق More
    در دنیای پیشرفته امروزه اثر عوامل حیاتی بر روی رشد و سودآوری شرکت‌ها به نحو شایسته ای مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد که این موضوع در گذشته به این روشنی در مرکز تمرکز صاحبان صنایع و مدیران قرار نگرفته بود. یکی از موارد دارای اولویت در نگاه شرکت‌های برتر بحث هزینه‌های تحقیق و توسعه می‌باشد. در شرایط خطیر فعلی حیاط اقتصادی کشور توجه بیش از پیش به اولویت‌ها و حرکت در مسیر ارتقا و رشد مجموعه‌های اقتصادی بسیار ضروری و حیاتی می‌باشد. در همین رابطه شاهد این قضیه هستیم که در کشورهای پیشرفته یکی از موارد بسیار مهم و مورد توجه بحث تحقیق و توسعه می‌باشد. متاسفانه این موضوع در کشور ما تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است و بسیاری از واحدهای صنعتی آن طور که شایسته است به این مقوله بسیارمهم و حیاتی ورود پیدا نکرده اند. باتوجه به اینکه درنگاه اول می‌توان فرضیه این تحقیق را حدس زد، اما بااین حال انجام کار مقنن علمی و ارائه این نتیجه از طرف سازمان حاکمیتی همچون سازمان صنعت معدن و تجارت به صنایع تولیدی و صنعتی می‌تواند پله ای محکمتر در مسیر افزایش سطح بلوغ و نگاه صاحبان صنایع باشد. در این تحقیق شرکت‌های برتر استان کرمان در سال 94 مبتنی بر اطلاعات سال های 93 مورد ارزیابی قرار گرفتند و ارتباط بین هزینه‌های تحقیق و توسعه و سود عملیاتی قبل از کسر مالیات آنها بررسی شد که نتایج آزمون فرضیه نشان می‌دهد رابطه معنی دار بین هزینه‌های تحقیق و توسعه و سودآوری شرکت‌ها وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    7 - تحلیلی بر مؤلفه‌های کلیدی مؤثر بر ارتقای عملکرد لجستیک با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: صنعت پست کشور)
    The Journal of Productivity Management , Issue 51 , Year , Winter 2019
    امروزه، بخش لجستیک به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی کشورها شناخته شده است. عملکرد لجستیک کشورها، عامل رشد اقتصادی و رقابت آنها در هر دو زمینه تجارت بین‌المللی و داخلی خواهد بود. سیاست‌گذاران، اجرای سیاست‌های منسجم و پایدار را برای یکپارچه‌سازی زنجیره تأمین نه تن More
    امروزه، بخش لجستیک به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی کشورها شناخته شده است. عملکرد لجستیک کشورها، عامل رشد اقتصادی و رقابت آنها در هر دو زمینه تجارت بین‌المللی و داخلی خواهد بود. سیاست‌گذاران، اجرای سیاست‌های منسجم و پایدار را برای یکپارچه‌سازی زنجیره تأمین نه تنها در کشورهای دارای بهترین عملکرد، بلکه در اقتصادهای نوظهور نیز به عنوان موتوری برای رشد ضروری می‌دانند. کشورهای دارای عملکرد ضعیف در بخش لجستیک با هزینه‌های بالا روبرو هستند. این امر نه تنها به دلیل هزینه‌های حمل و نقل بلکه به دلیل زنجیره‌های تأمین غیرقابل اتکا است که مانع اصلی همگرایی و رقابت در زنجیره ارزش جهانی محسوب می‌شود. این تحقیق با درک ضرورت و اهمیت این موضوع، به تحلیل مؤلفه‌های کلیدی مؤثر بر ارتقای عملکرد لجستیک به روش توصیفی-پیمایشی و همبستگی پرداخته است. بدین منظور با مرور گسترده مباحث نظری و مصاحبه با خبرگان صنعت پست کشور، مدلی مفهومی از مؤلفه‌های کلیدی مؤثر بر ارتقای عملکرد لجستیک ارائه و پنج فرضیه اصلی پیشنهاد شده است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه خبرگان، مدیران و کارکنان شرکت پست جمهوری اسلامی ایران هستند که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری این تحقیق برابر 384 نفر احتساب گردید. جهت تحلیل داده‌ها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار SPLS استفاده گردید. نتایج نهایی تحقیق نشان داد که تمامی متغیرها (مدیریت دانش، مدیریت سازمان منابع انسانی، عوامل داخلی، عوامل خارجی) برعملکرد لجستیک صنعت پست کشور تأثیر مثبت و معناداری دارد. بدین ترتیب صنعت پست می‌تواند با استفاده از الگوی طراحی‌شده و با تقویت و اجرای موفق این عوامل، گام بسیار بزرگی در جهت ارتقای عملکرد لجستیک کشور بردارد. Manuscript profile

  • Article

    8 - طراحی مدل پایداری زنجیرة تأمین در شرکت‌های پروژه‌ای (مطالعه موردی شرکت عمرانی و صنعتی پارس گرما)
    The Journal of Productivity Management , Issue 56 , Year , Spring 2021
    با توجه به اهمیت پایداری در زنجیرة تأمین شرکت‌هایی که فعالیت پروژه‌ای دارند، در این پژوهش به طراحی مدل عوامل مؤثر بر پایداری زنجیرة ‌تامین در تولید پروژه‌ای شرکت عمرانی پارس گرما پرداخته شد. بدین منظور با بررسی نظریه‌ها و مفاهیم و مطالعات کاربردی، توانمندسازها و عوامل م More
    با توجه به اهمیت پایداری در زنجیرة تأمین شرکت‌هایی که فعالیت پروژه‌ای دارند، در این پژوهش به طراحی مدل عوامل مؤثر بر پایداری زنجیرة ‌تامین در تولید پروژه‌ای شرکت عمرانی پارس گرما پرداخته شد. بدین منظور با بررسی نظریه‌ها و مفاهیم و مطالعات کاربردی، توانمندسازها و عوامل مؤثر بر پایداری زنجیرة ‌تامین شناسایی گردید. سپس پروتکل مصاحبه تدوین شد. روش این پژوهش از نظر فلسفی در پارادایم تفسیرگرایی قرار می‌گیرد و از نظر هدف توسعه‌ای و کاربردی می‌باشد. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و روش جمع‌آوری داده‌ها میدانی است. در این پژوهش از مصاحبه و پرسشنامه برای اخذ دیدگاه افراد مورد نظر استفاده شد. تعداد خبرگان 10 نفر از مدیران و تصمیم گیرندگان شرکت پارس گرماست که با استفاده از نمونه گیری قضاوتی شناسایی و معین شدند. تعداد اعضای نمونه نیز 155 نفر است که با توجه به فرمول کوکران، تعداد 120 نفر انتخاب گردیدند. نتیجه تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که مدل پژوهش دارای هفت بعد اصلی ویژگی‌های پروژه، ویژگی‌های پیمانکاران، ویژگی‌های مدیران، ویژگی‌های ارتباطی، ویژگی‌های سازمان‌های نظارتی، ارزیابی عملکرد و ویژگی‌های جامعه است و هر یک از این ابعاد مؤلفه‌های فرعی نیز دارد. Manuscript profile

  • Article

    9 - مدل سازی شاخص‌های سنجش تاب آوری تأمین کنندگان با رویکرد خبره‌ محورتفسیری:گامی درجهت افزایش بهروه‌وری صنعت قطعه‌سازی خودرو
    The Journal of Productivity Management , Issue 46 , Year , Autumn 2018
    در دنیای کسب و کار امروزی، رقابت شدید میان شرکت‌ها باعث شده تا آنها در شرایط عدم اطمینان فعالیت کنند که همین امر باعث مواجه شدن آنها با ریسک‌های متفاوتی می‌شود. ریسک‌ها آثار منفی بر زنجیره تأمین شرکت‌ها داشته و می‌تواند منجر به کاهش سودآوری و مزیت رقابتی شوند. همچنین گس More
    در دنیای کسب و کار امروزی، رقابت شدید میان شرکت‌ها باعث شده تا آنها در شرایط عدم اطمینان فعالیت کنند که همین امر باعث مواجه شدن آنها با ریسک‌های متفاوتی می‌شود. ریسک‌ها آثار منفی بر زنجیره تأمین شرکت‌ها داشته و می‌تواند منجر به کاهش سودآوری و مزیت رقابتی شوند. همچنین گسترده شدن و متراکم‌تر شدن شبکه روابط در زنجیره تأمین از سویی و اجتناب ناپذیر بودن برخی اختلالات از سوی دیگر، باعث می‌شود تا سنجش و ارزیابی تأمین‌کنندگان اهمیت دوچندانی بیابد. بنابراین بایستی به تاب آوری به عنوان توانایی تأثیرپذیری کمتر از اختلالات و نیز توانایی در بازیابی اختلالات در میان تأمین کنندگان توجه بیشتری شود. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و سطح‌بندی شاخص‌های سنجش تاب آوری تأمین‌کنندگان گروه صنعتی اورند با بهره‌گیری از روش‌های ترکیبی دلفی فازی و مدل سازی ساختاری تفسیری می‌باشد. نتایج حاکی از آن است که از میان 27 شاخص شناسایی شده از تئوری تحقیق، 16 شاخص با استفاده از تکنیک دلفی فازی ونظرات تیم 10 نفره خبرگان تأیید شدند. در ادامه با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری به سطح بندی شاخص‌های مورد نظر در این صنعت و ارائه مدل سلسله مراتبی پژوهش پرداخته شد. نتایج این تکنیک نشان داد شاخص‌های سنجش تاب آوری تأمین کنندگان در 5 سطح جای گرفتند که شاخص زمان تأخیر در بالاترین سطح و تأثیرپذیرترین عامل شناخته شد. همچنین شاخص قدرت مالی تأمین کننده به عنوان تأثیرگذارترین عامل در پایین‌ترین سطح جای گرفت. Manuscript profile

  • Article

    10 - تبیین الگوی راهبرد چابکی در صنعت خودروسازی کشور بر مبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
    Strategic Management Researches , Issue 1 , Year , Summer 2020
    چابکی لازمة پیشرفت در صنعت است. متخصصین در هر دو حوزة دانشگاه و صنعت، مدت‌هاست که بر اهمیت تولید چابک برای دستیابی به رقابت‌پذیری پایدار اذعان دارند. در این راستا، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سند بالادستی می‌تواند راهنمای خوبی برای چابک‌سازی صنایع تولیدی کش More
    چابکی لازمة پیشرفت در صنعت است. متخصصین در هر دو حوزة دانشگاه و صنعت، مدت‌هاست که بر اهمیت تولید چابک برای دستیابی به رقابت‌پذیری پایدار اذعان دارند. در این راستا، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سند بالادستی می‌تواند راهنمای خوبی برای چابک‌سازی صنایع تولیدی کشور در شرایط تحریم کنونی باشد. لذا با هدف شناسایی عناصر چابکی و به منظور تبیین راهبردهای چابکی در صنعت خودروسازی کشور، این سند تحلیل مضمون گردید. این پژوهش، از منظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، یک تحقیق کیفی می‌باشد. داده‌های سند، یک بار به شیوة دستی و یک بار با استفاده از نرم‌افزار کدگذاری گردید که منجر به شناسایی 37 مضمون پایه شد. سپس با استفاده از پرسشنامة سنخیت‌سنجی، به روش دلفی فازی، از خبرگان منتخب صنعت خودروی سواری و سبک کشور نظرسنجی گردید که نتایج آن، تأیید ارتباط قوی 15 مضمون با صنعت مورد مطالعه بود. این مضامین پایه با به‌کارگیری روش نگاشت شناختی در 3 مضمون سازمان‌دهنده دسته‌بندی شد که در قالب شبکة مضامین ترسیم گردید. مطابق با یافته‌های تحقیق، 1- چابک‌سازی نیروی انسانی از طریق: توانمندسازی، ارتقاء آموزش، افزایش مهارت، تجربه و انعطاف‌پذیری، فرهنگ کار جهادی، فرهنگ کار استاندارد، و تقویت کار گروهی 2- چابکی تولید و عملیات از طریق: تقویت عوامل تولید، انعطاف‌پذیری تولید و محصول، و کیفیت تولید و محصول و 3- چابکی زنجیرة تأمین از طریق: مدیریت بهینة منابع، مدیریت قابلیت‌ها، تنوع در تأمین، و توسعة همکاری و مشارکت، به عنوان راهبردهای چابکی صنعت خودروسازی معرفی شده‌اند. Manuscript profile