Research in Curriculum Planning
,
Issue2,Year,
Summer
2014
هدف این پژوهش بررسی تأثیر روشهای آموزشی نقشه مفهومی، یادگیری مشارکتی و روش سنتی بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان پسر رشته تجربی شهرستان ورامین بودند. در یک طرح نیمه آزمایشی 60 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای More
هدف این پژوهش بررسی تأثیر روشهای آموزشی نقشه مفهومی، یادگیری مشارکتی و روش سنتی بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان پسر رشته تجربی شهرستان ورامین بودند. در یک طرح نیمه آزمایشی 60 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروههای آزمایش به طور مجزا 15 جلسه تحت آموزش به کمک روش نقشه مفهومی و یادگیری مشارکتی قرار گرفتند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. همه گروهها پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمانز (1970) و آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی را به عنوان پیش تست و پس تست تکمیل کردند. دادهها با روش واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد روش نقشه مفهومی برخلاف روش سنتی باعث افزایش انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی شده است. همچنین روش یادگیری مشارکتی برخلاف روش سنتی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی شده، اما میان آن دو در انگیزه پیشرفت تفاوت معناداری وجود نداشت. علاوه بر آن روش نقشه مفهومی بیشتر از روش یادگیری مشارکتی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی شده، اما میان آن دو در انگیزه پیشرفت تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0p < ) بنابراین روش نقشه مفهومی از روشهای یادگیری مشارکتی و سنتی مؤثرتر است.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue4,Year,
Winter
2017
این پژوهش با هدف بررسی نقش عوامل اجتماعی فرهنگ سازمانی، جو سازمانی و رضایت شغلی در پیشبینی امنیت شغلی کارکنان پالایشگاه گاز عسلویه انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه کارکنان پالایشگاه گاز عسلویه در سال 1396 بودند که از میان آنان 33 More
این پژوهش با هدف بررسی نقش عوامل اجتماعی فرهنگ سازمانی، جو سازمانی و رضایت شغلی در پیشبینی امنیت شغلی کارکنان پالایشگاه گاز عسلویه انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه کارکنان پالایشگاه گاز عسلویه در سال 1396 بودند که از میان آنان 332 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای فرهنگ سازمانی (هافستد، 1991)، جو سازمانی (جاو و لیو، 2003)، رضایت شغلی (دانت و همکاران، 1966) و امنیت شغلی (فرانسیس و بورلینگ، 2005) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی، جو سازمانی و رضایت شغلی با امنیت شغلی کارکنان پالایشگاه گاز عسلویه رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین متغیرهای پیشبین (یعنی فرهنگ سازمانی، جو سازمانی و رضایت شغلی) توانستند 1/59 درصد از تغییرات امنیت شغلی کارکنان پالایشگاه گاز عسلویه را پیشبینی کنند که در این پیشبینی سهم جو سازمانی بیشتر از سایر متغیرها بود (01/0P<). بنابراین برای افزایش امنیت شغلی کارکنان پالایشگاه گاز عسلویه باید ابتدا جو سازمانی را بهبود بخشید و سپس به نقش سایر متغیرها توجه کرد. همچنین مسئولان و مشاوران باید به نشانههای متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامههای مناسبی برای افزایش امنیت شغلی کارکنان پالایشگاه گاز عسلویه طراحی و اجرا کنند.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2018
این پژوهش با هدف بررسی نقش انگیزش پیشرفت، صفات شخصیت و سرسختی روانشناختی در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر انجام شد. پژوهش حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهر ورامین در سال تحصیلی 97-1396 بو More
این پژوهش با هدف بررسی نقش انگیزش پیشرفت، صفات شخصیت و سرسختی روانشناختی در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر انجام شد. پژوهش حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهر ورامین در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 130 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آنان پرسشنامههای انگیزش پیشرفت (هرمانز، 1970)، صفات شخصیت (کاستا و مککری، 1992)، سرسختی روانشناختی (کوباسا، 1979) و اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران، 2000) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین انگیزش پیشرفت، برونگرایی، پذیرش، سازگاری، وظیفهشناسی و سرسختی روانشناختی با اضطراب اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر رابطه منفی و معنادار و بین روانرنجورخویی با اضطراب اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین متغیرهای انگیزش پیشرفت، روانرنجورخویی، برونگرایی، پذیرش، سازگاری، وظیفهشناسی و سرسختی روانشناختی توانایی پیشبینی معنادار اضطراب اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر را داشتند (05/0>p). با توجه به یافتههای این پژوهش مشاوران و متخصصان باید به نشانههای متغیرهای انگیزش پیشرفت، صفات شخصیت و سرسختی روانشناختی توجه کرده و بر اساس آنها برنامههایی برای کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر طراحی و اجرا کنند.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue4,Year,
Autumn
2023
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی تحلیل رفتار کاربردی و بازی درمانی بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی خفیف انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش کودکان کم More
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی تحلیل رفتار کاربردی و بازی درمانی بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی خفیف انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش کودکان کمتوان ذهنی خفیف مراجعهکننده به مراکز مشاوره منطقه سه شهر تهران در فصل بهار سال 1401 بودند. نمونه پژوهش 45 کودک کمتوان ذهنی خفیف بودند که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به روش تصادفی در سه گروه مساوی شامل دو گروه آزمایش (تحلیل رفتار کاربردی و بازی درمانی) و یک گروه کنترل جایگزین شدند. هر یک از گروههای آزمایش بهتفکیک 10 جلسه 45 دقیقهای (دو جلسه در هفته) بهصورت گروهی تحت آموزش تحلیل رفتار کاربردی و بازی درمانی قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل آموزشی ندید. ابزار پژوهش حاضر شامل فرم اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (گریشام و الیوت، 1990) بود. دادهها با روشهای تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که هر دو روش مداخله تحلیل رفتار کاربردی و بازی درمانی در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش مهارتهای اجتماعی و هر سه مولفه آن شامل همکاری، قاطعیت و خویشتنداری کودکان کمتوان ذهنی خفیف شدند (001/0P<)، اما بین روشهای مداخله در افزایش مهارتهای اجتماعی و مولفههای آن تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، درمانگران، مشاوران و روانشناسان میتوانند از هر دو روش تحلیل رفتار کاربردی و بازی درمانی برای افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی خفیف استفاده کنند.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2015
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبکهای مدیریتی و سرمایه اجتماعی با سازگاری اجتماعی مدیران انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مدیران مدارس شهر قرچک در سال تحصیلی 95-1394 بود. از میان آنان 160 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخ More
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبکهای مدیریتی و سرمایه اجتماعی با سازگاری اجتماعی مدیران انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مدیران مدارس شهر قرچک در سال تحصیلی 95-1394 بود. از میان آنان 160 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و همه آنها پرسشنامههای چندعاملی مدیریت (بس و آوولیو، 1995)، سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) و سازگاری اجتماعی (بل، 1961) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گامبهگام تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد که بین سبک مدیریتی تحولآفرین، سبک مدیریتی تبادلی و سرمایه اجتماعی با سازگاری اجتماعی مدیران رابطه مثبت و معنادار و بین سبک مدیریتی عدم مداخلهگر با سازگاری اجتماعی مدیران رابطه منفی و معنادار وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که سبک مدیریتی تحولآفرین، سرمایه اجتماعی و سبک مدیریتی تبادلی توانستند 1/29 درصد از تغییرات سازگاری اجتماعی مدیران را پیشبینی کنند (01/0P<). با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود مشاوران و روانشناسان برای بهبود سازگاری اجتماعی مدیران به ترتیب سبک مدیریتی تحولآفرین، سرمایه اجتماعی و سبک مدیریتی تبادلی آنان را از طریق کارگاههای آموزشی افزایش دهند.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2015
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبکهای مدیریت تعارض با استرس شغلی معلمان مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن همه معلمان مدارس ابتدایی شهر ورامین در سال 1394 بودند. از میان آنان 310 معلم با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب More
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبکهای مدیریت تعارض با استرس شغلی معلمان مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن همه معلمان مدارس ابتدایی شهر ورامین در سال 1394 بودند. از میان آنان 310 معلم با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و همه آنها پرسشنامههای سبکهای مدیریت تعارض (رابینز و دیسنزو، 1998) و استرس شغلی (اسپکتور و جکس، 1998) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری با مدل گامبهگام تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد سبکهای مدیریت تعارض انطباقی و همکاری با استرس شغلی رابطه معنادار منفی و سبکهای مدیریت تعارض اجتنابی و رقابتی با استرس شغلی رابطه معنادار مثبت داشتند، اما سبک مدیریت تعارض مصالحهای با استرس شغلی رابطه معناداری نداشت. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد سبکهای مدریت تعارض اجتنابی، انطباقی و همکاری توانستند 4/38 درصد از تغییرات استرس شغلی معلمان مدارس ابتدایی را پیشبینی کنند (01/0P≤). با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود مشاوران و درمانگران به نشانههای سبکهای مدیریت تعارض توجه کرده و بر اساس آنها برنامههایی برای کاهش استرس شغلی معلمان مدارس ابتدایی طراحی و با کمک کارگاههای آموزشی به اجرای آن بپردازند.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue2,Year,
Autumn
2014
هدف این پژوهش بررسی تأثیر روشهای تدریس فعال بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی بود و به مقایسه تأثیر روشهای تدریس سکوسازی، حل مسئله و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی درس ریاضی شهرستان ورامین پرداخته شد. در یک طرح نیمه آزمایشی 45 دانشآموز به روش نمونه More
هدف این پژوهش بررسی تأثیر روشهای تدریس فعال بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی بود و به مقایسه تأثیر روشهای تدریس سکوسازی، حل مسئله و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی درس ریاضی شهرستان ورامین پرداخته شد. در یک طرح نیمه آزمایشی 45 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروههای آزمایش به طور مجزا 10 جلسه تحت به کمک روشهای سکوسازی و حل مسئله آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. همه گروهها آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی را به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 2 ماهه تکمیل کردند. دادهها با روش کوواریانس تحلیل شدند.نتایج نشان داد در مرحله پسآزمون روش سکوسازی برخلاف روش حل مسئله باعث افزایش پیشرفت تحصیلی شده است. اما در مرحله پیگیری اثر روشهای تدریس سکوسازی و حل مسئله در افزایش پیشرفت تحصیلی تفاوت معنیداری نداشتند. گرچه اثر روش سکوسازی زودتر از روش حل مسئله بروز میکند، اما در بلند مدت میان این دو روش تدریس تفاوت معنیداری وجود ندارد. بنابراین روشهای تدریس سکوسازی و حل مسئله در افزایش پیشرفت تحصیلی مؤثر هستند.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue5,Year,
Winter
2013
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط سبکهای یادگیری (وابسته بهزمینه و نابسته بهزمینه) و صفات شخصیت (روان رنجورخویی، برونگرایی، پذیرش، سازگاری و وظیفهشناسی) با پیشرفت تحصیلی انجام شد. جامعه این پژوهش همه دانشجویان رشتههای علومانسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بودند. ب More
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط سبکهای یادگیری (وابسته بهزمینه و نابسته بهزمینه) و صفات شخصیت (روان رنجورخویی، برونگرایی، پذیرش، سازگاری و وظیفهشناسی) با پیشرفت تحصیلی انجام شد. جامعه این پژوهش همه دانشجویان رشتههای علومانسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بودند. برای انجام این پژوهش 360 دانشجو (196 دختر و 164 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه سبکهای یادگیری (التمن، راسکین و ویتکین، 1971) و پرسشنامه صفات شخصیت (کاستا و مک کری، 1992) را تکمیل کردند. یک آزمون محقق ساخته به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی زبانانگلیسی در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که سبک وابسته بهزمینه و وظیفهشناسی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار (p≤0/01)، پذیرش با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار (p≤0/05) و روان رنجور خویی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنیدار داشته است (p≤0/01). وظیفهشناسی، سبک وابسته بهزمینه و پذیرش در یک مدل توانستند 49 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کنند و نیز سهم وظیفهشناسی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی بیش از سایر متغیرها بود.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications