• Home
  • سیده فاطمه شمشیرگران

    List of Articles سیده فاطمه شمشیرگران


  • Article

    1 - شناسایی مؤلفه‌های بکارگیری شایستگی‌های تربیتی‌ـ‌رسانه‌ای توسط معلمان در دوران پساکرونا
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 55 , Year , Spring 2024
    پژوهش حاضر درصدد بررسی چگونگی بکارگیری سواد تربیتی‌ـ‌رسانه‌ای توسط معلمان در دوران پساکرونا می باشد. در انجام این پژوهش دو گروه مشارکت داشتند: متخصصان حوزه های مربوط به شایستگی‌های تربیتی‌ـ‌رسانه‎ای و معلمان مدارس متوسطه شهر تهران. از گروه متخصصان به روش دردسترس و د More
    پژوهش حاضر درصدد بررسی چگونگی بکارگیری سواد تربیتی‌ـ‌رسانه‌ای توسط معلمان در دوران پساکرونا می باشد. در انجام این پژوهش دو گروه مشارکت داشتند: متخصصان حوزه های مربوط به شایستگی‌های تربیتی‌ـ‌رسانه‎ای و معلمان مدارس متوسطه شهر تهران. از گروه متخصصان به روش دردسترس و داوطلبانه نمونه‎گیری شد و برای انتخاب معلمان، روش طبقه‎ای چندمرحله‎ای استفاده شد. نمونه مورد استفاده متخصصان ۱۵ نفر و نمونه معلمان ۱۸۵نفر بود. در فرایند عمل، ابتدا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته، مؤلفه‌های بکارگیری سواد تربیتی‌ـ‌رسانه‌ای شناسایی و پرسشنامه محقق ساخته طراحی گردید. و در مرحله بعد برای سنجش روایی دراختیار گروه متخصصان قرار گرفت و پس از اطمینان از روایی آن، دراختیار معلمان قرار گرفت تا به سنجش پایایی اقدام شود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی برازش آماری مدل با داده های پژوهش نشان داد که مدل شامل الگوی سه عاملی با بارشدن ۲۸ سوال روی سه عامل مدل نظری آماده‌سازی درس، اجرای درس و ارزشیابی انطباق داشت. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی مولفه‌های پرسشنامه بدست آمد که مقدار آن مطلوب و ضرایب زیرمقیاس‌های آن بین (۸۷/۰-۸۱/۰) می‌باشد. به طور کلی نتایج نشان داد که پرسشنامۀ بکارگیری سواد تربیتی‌ـرسانه‌ای معلم ابزاری معتبر و با پایایی و روایی مطلوب برای سنجش بوده است Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی برنامه درسی مجازی در درس علوم اول متوسطه (پایه نهم)
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 5 , Year , Winter 2020
    پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی مجازی مناسب درس علوم مقطع اول متوسطه با روش آمیخته ( ترکیبی ) شامل دو بخش کیفی با استفاده از مطالعه منابع مرتبط ، از روش پژوهش توصیفی و کمی ( پرسشنامه ) انجام شد .جامعه آماری مورد مطالعه کتاب درسی علوم وکتاب راهنمای معلم بوده است. مؤل More
    پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی مجازی مناسب درس علوم مقطع اول متوسطه با روش آمیخته ( ترکیبی ) شامل دو بخش کیفی با استفاده از مطالعه منابع مرتبط ، از روش پژوهش توصیفی و کمی ( پرسشنامه ) انجام شد .جامعه آماری مورد مطالعه کتاب درسی علوم وکتاب راهنمای معلم بوده است. مؤلفه ها و شاخص ها از کتاب درسی علوم اول متوسطه و کتاب راهنمای آن ها استخراج گردید. است .با بهره گیری از قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شامل های چند رسانه ای، ابر رسانه های، تعاملی، انعطاف زمانی و مکانی و نظریه های یادگیری یادگیرنده محور دو عامل اثرگذار بر طرح برنامه درسی ، برنامه درسی مجازی ارائه گردید . روایی محتوایی برنامه درسی طراحی شده، توسط 14 نفر از متخصصان حوزه برنامه درسی تایید و پایایی آن نیز، ازطریق پرسشنامه محقق ساخته 31 گویه ای که دراختیار ایشان قرار گرفت و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 98/0 برآورد گردید.نتایج نشان داد که برنامه درسی مجازی علوم پایه نهم دارای عناصر اهداف، محتوا، فعالیت های یاددهی و یادگیری و روش های ارزشیابی می باشد و با توجه به نتایج مدل مفهومی ارائه گردید. Manuscript profile