• Home
  • کلثوم غلامحسین زاده

    List of Articles کلثوم غلامحسین زاده


  • Article

    1 - مدل‌سازی معادله ساختاری اثربخشی تدریس معلمان ریاضی دوره متوسطه شرق استان مازندران در سال تحصیلی 95 -1394
    Journal of Instruction and Evaluation , Issue 2 , Year , Autumn 2017
    هدف از انجام این پژوهش مدل سازی اثربخشی تدریس معلمان ریاضی دوره متوسطه شرق استان مازندران در سال تحصیلی 95 -1394 بود. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی از نوع زمینه‌یابی انتخاب شد. جامعه آماری به تعداد 214 نفر بوده که براساس نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با استفاده از جدول کرج More
    هدف از انجام این پژوهش مدل سازی اثربخشی تدریس معلمان ریاضی دوره متوسطه شرق استان مازندران در سال تحصیلی 95 -1394 بود. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی از نوع زمینه‌یابی انتخاب شد. جامعه آماری به تعداد 214 نفر بوده که براساس نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با استفاده از جدول کرجسی-مورگان تعداد 134 نفر از معلمان ریاضی(زن و مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اطمینان از روایی، پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور و چند نفر از صاحب نظران مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته (با آلفای کرونباخ 929/0) بود که در شش بخش شامل مهارت‌های فرایند ‌تدریس، مدیریت‌کلاس، آموزش ‌‌ضمن خدمت، مهارت های حل مسئله، وسایل‌آموزشی وطرح‌ریزی آموزشی با مجموع 44 سؤال بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی و از نرم افزارهایSPSS و لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‌ داد که ‌رابطه معناداری بین مهارت‌های فرایند ‌تدریس، مدیریت‌کلاس، آموزش ‌‌ضمن خدمت، روش حل مسئله، وسایل‌آموزشی و طرح‌ریزی ‌آموزشی و اثربخشی تدریس معلمان وجود دارد. معادله ساختاری بیانگر آن است که 94درصد اثربخشی به وسیله مهارت‌های حل مسئله و مهارت های فرایند تدریس تبیین می‌شود. با توجه به اثربخشی تدریس معلمان ریاضی توصیه می‌شود به مشارکت والدین در فرایند تحصیل فرزندانشان برای کمک به ترغیب معلم برای ارائه فعالیت بیشتر، استقبال از تعامل دانش‌آموزان‌ با یکدیگر برای بررسی وارائه راه حل سوالات مطرح شده در کلاس و اجرای مهارت‌های حل مسئله در تدریس‌ برای بهبود فرآیند یادگیری فراگیران توجه گردد. Manuscript profile

  • Article

    2 - The role of social networks and satellites on women's hijab or clothing (case study of students of technical and vocational colleges of Mazandaran province)
    Sociological Studies of Youth , Issue 2 , Year , Summer 2023
    The purpose of this research is to investigate the role of social networks and satellite on veiling or hijab among students of technical and professional colleges in Mazandaran province. The views of Giddens, Weber, Simmel and Veblen were chosen as the theoretical frame More
    The purpose of this research is to investigate the role of social networks and satellite on veiling or hijab among students of technical and professional colleges in Mazandaran province. The views of Giddens, Weber, Simmel and Veblen were chosen as the theoretical framework. The research method is a survey and the unit of analysis is the individual (female students). The sampling method is a multi-stage cluster and the sample size is 305 according to Cochran's formula. The data collection tool is a questionnaire. Data analysis method, Spearman, Pearson correlation coefficient, one-way analysis of variance and multivariate regression analysis were used using SPSS software. Face validity was used to measure validity and Cronbach's alpha coefficient for the dependent variable is equal to 0.812.The results show that the average amount of veiling is average. The results of the average comparison test show that there is a significant difference between the average veil or hijab of girls according to parents' education and occupation. There is a positive and direct relationship between the variables of the amount of use of mass communication devices and satellites, social networks and the amount of media literacy with the amount of hijab or covering. Regression analysis shows that 39.3% of changes in the amount of hijab or covering are related to independent variables, and the variable of social networks and the use of mass communication tools had a greater contribution in predicting the amount hijab or covering. Manuscript profile

  • Article

    3 - شناسایی و رتبه بندی ابعاد ارادت شغلی مدیران و تاثیر آن بر عملکرد (آموزشی-پرورشی) مدارس استان مازندران
    Educational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2022
    هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی ابعاد ارادت شغلی مدیران و تاثیر آن بر عملکرد (آموزشی-پرورشی) مدارس استان مازندران می باشد. این پژوهش‌ از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در رویکرد کیفی، از روش تحلیل مضمون و در رویکرد More
    هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی ابعاد ارادت شغلی مدیران و تاثیر آن بر عملکرد (آموزشی-پرورشی) مدارس استان مازندران می باشد. این پژوهش‌ از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در رویکرد کیفی، از روش تحلیل مضمون و در رویکرد کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. شرکت کنندگان بخش کیفی، مدیران ارشد و خبرگان آموزش و پرورش استان مازندران و دانشگاه به تعداد 20 تن و در بخش کمی، معلمان مدارس آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 33567 تن تشکیل می-دادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 تن و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 380 تن با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر حسب مقطع تحصیلی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق ساخته ارادت شغلی و پرسش‌نامه‌های عملکرد آموزشی زندی (1392)، عملکرد پرورشی طاهری و همکاران (1397)، استفاده شده است. نتایج نشان داد که: متغیر ارادت شغلی دارای دو بعد سازمانی و فردی است. بعد سازمانی دارای شش مؤلفه (جو سازمان، عدالت سازمان، سیستم پاداش، امنیت شغلی، پشتیبانی مدیریت، فرهنگ سازمان) و بعد فردی دارای سه مؤلفه (تعهد به کار، انگیزه شغلی و احساس مثبت نسبت به کار) می‌باشد. همچنین نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که؛ تاثیر ارادت شغلی مدیران بر بهبود عملکرد آموزشی و پرورشی مدارس در آموزش و پرورش استان مازندران مثبت و معنادار می‌باشد. Manuscript profile