Islamic-Iranian Family Studies Journal
,
Issue2,Year,
Autumn
2022
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت تابآوری اسلامی بر نگرش والدینی و احساس گناه مادران دارای فرزند نابینا بود. روش: پژوهش از نوع کار آزمایی بالینی به روش پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل مادران کودکان نابینا در اردیبهشتماه سال 1401 است More
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت تابآوری اسلامی بر نگرش والدینی و احساس گناه مادران دارای فرزند نابینا بود. روش: پژوهش از نوع کار آزمایی بالینی به روش پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل مادران کودکان نابینا در اردیبهشتماه سال 1401 است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 32 مادر در فراخوان در فضای مجازی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گمارش شدند. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه نگرش والدین نسبت به فرزند دارای نیازهای ویژه شان گوندر (2002) و پرسشنامه احساس گناه ایزنک (2007) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار spss نسخه 24 به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین عملکرد گروههای کنترل و آزمایش در بهبود نگرش والدینی و کاهش احساس گناه در مرحله پسآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد (p<0.05). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش تابآوری اسلامی باعث بهبود خرده مقیاسهای نگرش والدینی (پذیرش و محبت، شرمزدگی، ناکامی، ناامیدی و حمایت افراطی) در مادران دارای فرزند نابینا شده است. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مادران بر اساس تابآوری اسلامی بر بهبود نگرش آنها نسبت به فرزندشان و کاهش احساس گناه آنها تأثیر داشته است؛ بنابراین میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مؤثر و مبتنی بر فرهنگ و مذهب جامعه به کار گرفته شود.
Manuscript profile
Journal of Educational Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2021
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی مهارتهای ارتباطی و تابآوری بر بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین معلولین ذهنی شهرستان تربتجام در سال 1399 بود. با اس More
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی مهارتهای ارتباطی و تابآوری بر بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین معلولین ذهنی شهرستان تربتجام در سال 1399 بود. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده از بین والدین معلولین ذهنی که در فراخوان سازمان بهزیستی شرکت کردند، 30 والد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل(15 نفر) و گروه آزمایش(15 نفر) قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سلامت روانی (گلدبرگ و هیلر، 1979) و بسته آموزشی تلفیقی مهارتهای ارتباطی و تابآوری که در طی 8 جلسه 90 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. دادههای بهدستآمده با روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش از لحاظ بهداشت روان تفاوت معناداری وجود دارد(p≤0.05). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش تلفیقی مهارت های ارتباطی و تاب آوری باعث بهبود نشانههای جسمانی، نشانههای اضطرابی و اختلال خواب، افسردگی و کارکرد اجتماعی والدین کودکان معلول ذهنی شده است. با توجه به یافته های به دست آمده می توان از آموزش تلفیقی مهارت های ارتباطی و تاب آوری برای ارتقای بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی استفاده نمود.
Manuscript profile
Women and Family Studies
,
Issue5,Year,
Winter
2023
هدف از پژوهش حاضر تدوین بسته ارزشهای زندگی زناشویی و اثربخشی آموزش آن بر اختلافات زوجین و بهزیستی روانی زنان دارای نارضایتی زناشویی بود. پژوهش به روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجام گرفت. پس از بررسی منابع علمی نوشتاری، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از متخصصان روانشناسی، More
هدف از پژوهش حاضر تدوین بسته ارزشهای زندگی زناشویی و اثربخشی آموزش آن بر اختلافات زوجین و بهزیستی روانی زنان دارای نارضایتی زناشویی بود. پژوهش به روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجام گرفت. پس از بررسی منابع علمی نوشتاری، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از متخصصان روانشناسی، تدوین بسته آموزشی صورت گرفت. روایی محتوایی بسته تدوین شده بر اساس شاخص لاواشه 94/0 میباشد. در بخش کمی از بین زنان دارای نارضایتی زناشویی شهر مشهد، 30 نفر با استفاده از روش هدفمند انتخاب و در دو گروه به طور تصادفی (گروه آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اختلافات زناشویی ثنایی (1379) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بود. بر اساس مؤلفههای استخراج شده از متون علمی و مصاحبه با متخصصان روانشناسی، بسته تدوین شده شامل آموزش ارزشهای زوجین و فردی، اولویتبندی ارزشهای زندگی، بیان تعارض ارزشها و زندگی در راستای ارزشها در طی 8 جلسه یک ساعته آموزش داده شد. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار spss به روش تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که آموزش ارزشهای زندگی باعث کاهش اختلافات زوجین و همه ابعاد آن به جز جدا کردن امور مالی از یکدیگر و افزایش بهزیستی روانی و همه ابعاد آن در زنان دارای نارضایتی زناشویی شده است (05/0=p). در نتیجه روانشناسان و مشاوران میتوانند از این بسته آموزشی برای غنیسازی زندگی زنان متأهل استفاده کنند.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue1,Year,
Winter
2023
هدف از پژوهش حاضر واکاوی علل افت تحصیلی دانشآموزان با تأکید بر آموزش مجازی برنامه شاد در پاندمیک کرونا با روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل تماتیک بوده است. جامعه پژوهش شامل والدین دانش آموزان دوره ابتدایی استان خراسان جنوبی که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در نهایت داده More
هدف از پژوهش حاضر واکاوی علل افت تحصیلی دانشآموزان با تأکید بر آموزش مجازی برنامه شاد در پاندمیک کرونا با روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل تماتیک بوده است. جامعه پژوهش شامل والدین دانش آموزان دوره ابتدایی استان خراسان جنوبی که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در نهایت دادهها با 36 نفر از آنها به اشباع رسید. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش به دلیل جدید بودن موضوع و فقدان نظریه کافی در خصوص موضوع پژوهش مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختاریافته بود. بعد از جمعآوری دادهها به تجزیهوتحلیل آنان به روش اشتراوس-کوربین پرداخته شد. ازبین مفاهیم استخراج شده 55کدباز که در11کدمحوری و3کد انتخابی (علل زمینهای، علل تربیتی و علل آموزشی) طبقهبندی شدند، به دست آمد. جهت بررسی روایی کدگذاریها از توافق تخصصی متخصصان در مورد فرایند و ساختار کدگذاریها و جهت بررسی پایایی آن با استفاده از فرم ارزیابی فرایند و ساختار کدگذاری نهایی از روش توافق بین ارزیابها استفاده شد که درنهایت ضریب ارزیابها 90/0 به دست آمد. یافتهها بیانگر این میباشند که در یک نگاه کلی افت تحصیلی معضل چندجانبهای است که شیوههای پیشگیری از آن نیز چندجانبه و نیازمند همکاری و آگاهی مستمر والدین، مربیان و دانشآموزان از یکسو و برنامهریزیهای مسئولان آموزشوپرورش از سوی دیگر است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications