• Home
  • ابوالفضل بخشی پور

    List of Articles ابوالفضل بخشی پور


  • Article

    1 - بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر میزان استرس و عملکرد شغلی معلمان
    Educational researches , Issue 5 , Year , Winter 2015
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر روی استرس شغلی و عملکرد معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون است و جامعه آماری این پژوهش کلیه آموزگاران مرد و زن شاغل در شهر ششتمد – شهرستان سبزوار می باشند. که طی سال More
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر روی استرس شغلی و عملکرد معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون است و جامعه آماری این پژوهش کلیه آموزگاران مرد و زن شاغل در شهر ششتمد – شهرستان سبزوار می باشند. که طی سال تحصیلی 92-1391مشغول به تدریس بوده و تعدادشان 163 نفر می‌باشد. پس از اجرای پیش آزمون، 40 نفر از معلمانی که بالاترین استرس را گزارش کرده بودند، به صورت تصادفی در قالب گروه های آزمایش و گواه تقسیم شدند. محتوای دوره آموزشی، طی 10 جلسه آموزشی، شامل: برنامه های متنوع مدیریت زمان، شیوه های مقابله مستقیم و غیر مستقیم، جرئت ورزی و مدیریت کلاس به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌های استرس شغلی HSE و عملکرد شغلی پاترسون در پیش آزمون و پس آزمون اجراشد .در بخش تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار 17SPSS, استفاده گردید. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس، تحلیل واریانس یکراهه و همبستگی پیرسون استفاده شده است .نتایج نشان داد که میزان استرس معلمان برخوردار از دوره آموزشی مدیریت استرس نسبت به گروه گواه کاهش پیدا کرده و نیز عملکرد آن‌ها بالا رفته است. از یافته های دیگر این بود که زنان نسبت به آموزش تأثیر پذیرتر از مردان هستند و سابقه تدریس تأثیری بر میزان استرس شغلی معلمان ندارد ونیز بین استرس و عملکرد شغلی در گروه‌ها رابطه معناداری مشاهده شد. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی علل عدم اسـتقبال دانشـجویان دختـر و پسـردانشگاه آزاد اسلامی منطقه نه از خدمات مراکز مشاوره
    Educational researches , Issue 5 , Year , Winter 2016
    علل عدم استقبال دانشجویان از خدمات مراکز مشـاوره ای بـا اسـتفاده از یـک گـروهنمونه تصادفی به حجم 470 نفر دانشجوی پسر و دختـر در واحـدهای دانشـگاه آزاد اسـلامیمنطقه نه مورد بررسی قرار گرفت . افراد مورد مطالعه پرسشنامه ای را کـه بـدین منظـور تهیـهشده بود تکمیل کرده، پس از More
    علل عدم استقبال دانشجویان از خدمات مراکز مشـاوره ای بـا اسـتفاده از یـک گـروهنمونه تصادفی به حجم 470 نفر دانشجوی پسر و دختـر در واحـدهای دانشـگاه آزاد اسـلامیمنطقه نه مورد بررسی قرار گرفت . افراد مورد مطالعه پرسشنامه ای را کـه بـدین منظـور تهیـهشده بود تکمیل کرده، پس از استخراج پاسخها ، عوامل مربوط به عدم اسـتقبال اسـتخراج و بـااستفاده از آزمون آماری خی دو(2x) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت . نتـایج بدسـتآمده نشان داد که عواملی از قبیل عدم آگاهی از وجود مراکز مشاوره ای عـدم آشـنایی بـا نـوعخدمات مشاوره ، مناسب نبودن محل و اتاق مشاوره، هزینه مشاوره ای بالا عدم تجربـه مـوثر ازمشاوره ، و عدم اعتماد بـه متخصصـین مشـاوره، موجـب عـدم اسـتقبال دانشـجویان از مراکـزمشاوره ای است. Manuscript profile

  • Article

    3 - مدل یابی روابط ساختاری اعتیاد به اینترنت براساس خودتنظیمی تحصیلی با نقش واسطه ای تاب آوری تحصیلی
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 1 , Year , Spring 2022
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر پیش‌بینی کنندگی خودتنظیمی‌تحصیلی بر اعتیاد به اینترنت جهت کمک به طراحی مداخلات موثر پیش‌گیری کننده از آن، از طریق میانجی‌گری تاب‌آوری تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. تعداد 300 نفر از دان More
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر پیش‌بینی کنندگی خودتنظیمی‌تحصیلی بر اعتیاد به اینترنت جهت کمک به طراحی مداخلات موثر پیش‌گیری کننده از آن، از طریق میانجی‌گری تاب‌آوری تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. تعداد 300 نفر از دانشجویان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند، به صورت نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند و به پرسشنامه های اعتیاد اینترنت یانگ (1998)، خود تنظیمی تحصیلی ماگنو (2010) و تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز (2004) پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه ها مورد تایید اساتید قرار گرفت و پایایی به کمک روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب مقادیر ( 91/0، 91/0 و 79/0 ) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش‌های آماری توصیفی، تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده شد. ارزیابی مدل فرضی پژوهش با استفاده از شاخص های برازندگی (GFI=.92, PCFI=.74, CFI=.91, RMSEA=.075) نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار است و تاب‌آوری تحصیلی در رابطه بین خودتنظیمی تحصیلی و اعتیاد به اینترنت نقش میانجی دارد. هم‌چنین خودتنظیمی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی با اعتیاد به اینترنت به ترتیب با ضرایب (38/0- و 25/0 -) رابطه منفی و معنادار دارد. Manuscript profile

  • Article

    4 - مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش وزن و کیفیت زندگی زنان دارای اضافه وزن
    فصلنامه تحقیقات روانشناختی , Issue 1 , Year , Winter 2022
    هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو مداخله شناختی رفتاری و مبتنی بر پذیرش و تعهد در شاخص توده بدنی و کیفیت زندگی زنان دارای اضافه وزن بود. چهل و پنج زن دارای اضافه وزن به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در سه گروه درمان شناختی رفتاری، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، و More
    هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو مداخله شناختی رفتاری و مبتنی بر پذیرش و تعهد در شاخص توده بدنی و کیفیت زندگی زنان دارای اضافه وزن بود. چهل و پنج زن دارای اضافه وزن به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در سه گروه درمان شناختی رفتاری، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، و گروه گواه قرار گرفتند. شاخص توده بدنی در سه نوبت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری اندازه گیری شد و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی-فرم کوتاه و پرسشنامه جمعیت شناختی توسط شرکت کنندگان در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری شش ماهه تکمیل شدند. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها نشان دادند که شاخص توده بدنی در گروه های مداخله به شکل معناداری از گروه کنترل در پس آزمون و پیگیری کمتر بود. البته بین دو گروه مداخله تفاوتی در این زمینه وجود نداشت. یافته ها همچنین نشان دادند که نمرات شاخص های کیفیت زندگی در شرکت کنندگان گروه های مداخله نسبت به گروه کنترل در پس آزمون و پیگیری به شکل معناداری بیشتر بود. علاوه بر آن نمرات شرکت کنندگان در گروه مبتنی بر پذیرش و تعهد در دو شاخص کیفیت کلی زندگی و سلامت روان نسبت به گروه شناختی رفتاری به شکل معناداری بیشتر بود. هر دو مداخله اثربخشی مطلوب در کاهش وزن داشتند اما مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد اثربخشی بهتری در برخی از شاخص های کیفیت زندگی نشان دادند. Manuscript profile

  • Article

    5 - رابطه سرسختی روانشناختی و پردازش هیجانی با میزان اضطراب مرگ زنان سالمند در دوران کرونا
    Quarterly Journal of Health Psychology and Social Behavior , Issue 4 , Year , Winter 2022
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرسختی روانشناختی وپردازش هیجانی با میزان اضطراب مرگ زنان سالمند دردوران کرونا انجام شد. طرح پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان در سراهای سالمندان شهر مشهد در سه ماهه نخست سال 1400 بودند که از بین More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرسختی روانشناختی وپردازش هیجانی با میزان اضطراب مرگ زنان سالمند دردوران کرونا انجام شد. طرح پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان در سراهای سالمندان شهر مشهد در سه ماهه نخست سال 1400 بودند که از بین آنها چند سرا به طور در دسترس و تعداد 184 نفر سالمند نیز به طور در دسترس به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به مقیاس اضطراب مرگ کالت- لستر، سیاهه سرسختی روانشناختی کیامرثی و همکاران و مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران پاسخ دادند. داده‌ها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد همبستگی بین سرسختی روانشناختی و اضطراب مرگ رابطه منفی و معنی‌دار وجود دارد. همچنین بین ابعاد پردازش هیجانی و اضطراب مرگ نیز همبستگی مثبت و معنی‌داری به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که از بین مؤلفه‌های پردازش هیجانی دو مؤلفه نشانه‌های هیجانی پردازش و کنترل هیجانی و متغیر سرسختی روانشناختی سهم معنی‌داری در پیش‌بینی اضطراب مرگ سالمندان دارند. مؤلفه‌های ذکرشده در مجموع 22 درصد از واریانس اضطراب مرگ را تبیین نمودند. بر اساس نتایج حاصله به منظور کاهش اضطراب مرگ برگزاری دوره‌های ارتقای سرسختی روانشناختی و تنظیم هیجان پیشنهاد می‌شود. Manuscript profile