• Home
  • رحمان غفاری

    List of Articles رحمان غفاری


  • Article

    1 - تصویرپردازی از دولت شیشه‌ای در راستای ارتقاء رضایتمندی، شفافیت و پیشرفت دستگاه‌های اجرائی دولتی
    Educational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2020
    هدف اصلی از پژوهش حاضر، تصویرپردازی از دولت شیشه‌ای در راستای افزایش شفافیت دستگاه‌های دولتی بوده، روش تحقیق ترکیبی و طرح تحقیق نیز از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) با روش تحلیل تم (کیفی) و مدلسازی معادلات ساختاری است. در بخش کیفی با استفاده از روش نمو More
    هدف اصلی از پژوهش حاضر، تصویرپردازی از دولت شیشه‌ای در راستای افزایش شفافیت دستگاه‌های دولتی بوده، روش تحقیق ترکیبی و طرح تحقیق نیز از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) با روش تحلیل تم (کیفی) و مدلسازی معادلات ساختاری است. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی با 22 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد دستگاه‌های اجرایی، خبرگان دانشگاهی، بخش آی. تی و سازمان‌های نظارتی مصاحبه عمیق انجام گرفت. در بخش کمی، برای سنجش تصویر دولت شیشه‌ای، پرسشنامه محقق ساخته‌ای با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی چندمرحله‌ای در بین 384 تن از کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان مازندران توزیع و داده‌ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLSتحلیل گردید. نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که تصویرپردازی از دولت شیشه‌ای در راستای افزایش شفافیت، دارای 11 تم اصلی و 35 تم فرعی بشرح فرهنگ سازمانی، قوانین و مقررات، تخصیص منابع، مسئولیت‌پذیری، شکل‌گیری نظارت‌های عمومی، مبارزه با فساد مالی-اداری، پاسخگویی عمومی، سلامت مالی-اداری، رضایتمندی، شفافیت سازمانی و پیشرفت سازمانی بوده‌است. نتایج بخش کمی نشان داد که روابط ساختاری میان تم‌های اصلی تصویرپردازی از دولت شیشه‌ای، مورد تأیید واقع شد. Manuscript profile

  • Article

    2 - الگوسازی نوآوری باز خدماتی با رویکرد ارتقاء کیفی خدمات و پیشرفت سازمانی در سازمان‌های خدماتی
    Educational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2021
    هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی نوآوری باز خدماتی، مبتنی بر ارتقاء کیفی خدمات بوده، روش تحقیق ترکیبی مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد و باسابقه شهرداری‌ها و معاونین شهرداری، مدیران ارشد استانداری، مدیران سازمان ه More
    هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی نوآوری باز خدماتی، مبتنی بر ارتقاء کیفی خدمات بوده، روش تحقیق ترکیبی مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد و باسابقه شهرداری‌ها و معاونین شهرداری، مدیران ارشد استانداری، مدیران سازمان همیاری شهرداری‌ها و اساتید رشته مدیریت دولتی دانشگاه‌ها و در بخش کمی؛ شهرداران، اعضای شورا، معاونین شهرداری، اساتید دانشگاه، سازمان ملی نخبگان، مدیران سازمان همیاری شهرداری‌ها و مدیران پارک علم و فناوری در استان مازندران بتعداد 500 بوده؛ در بخش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری با 15 خبره، مصاحبه عمیق انجام و در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محقق ساخته‌ای با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای نسبی در بین 217 نفر از نمونه‌ها توزیع گردید. روایی پرسشنامه 74 گویه‌ای با روش صوری و محتوایی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. داده‌ها در مرحله کیفی با تکنیک گرندد تئوری با نرم افزار MAXqda2018 و در مرحله کمی با معادلات ساختاری(تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) با نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل گردید. نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که الگوی نوآوری باز خدماتی، مبتنی بر ارتقاء کیفی خدمات دارای دارای 16 بعد بشرح شرایط علی (تغییر سریع فناوری‌ها، توانایی جذب ایده‌ها، پویایی محیط)، شرایط زمینه‌ای (نگرش و فرهنگ سازمانی، امکانات و تجهیزات، عوامل فردی)، شرایط مداخله‌ای (برنامه‌ریزی، توانمندی‌های مشارکتی، چالش‌های سازمانی و غیرسازمانی)، راهبرد (برون‌سپاری، شبکه‌سازی، مهارت‌آموزی، انگیزش مدیران و کارکنان) و پیامد بوده‌است. Manuscript profile