Women and Family Studies
,
Issue4,Year,
Winter
2023
منتورینگ روشی مؤثر برای ترویج آموزش و توسعه حرفه ای زنان، همچنین حمایت و توانمندسازی زنان و ایجاد تغییر فرهنگ مثبت سازمانی است. از لحاظ تاریخی، در کشور ما مردسالاری در تمام موضوعات اجتماعی خصوصا در محل کار بسیار آشکار است و ایجاد فرصت برای پیشرفت زنان و تحول در سازمانه More
منتورینگ روشی مؤثر برای ترویج آموزش و توسعه حرفه ای زنان، همچنین حمایت و توانمندسازی زنان و ایجاد تغییر فرهنگ مثبت سازمانی است. از لحاظ تاریخی، در کشور ما مردسالاری در تمام موضوعات اجتماعی خصوصا در محل کار بسیار آشکار است و ایجاد فرصت برای پیشرفت زنان و تحول در سازمانها نیاز به تحولات ساختاری دارد . یکی از رویکردهای توسعه ای برای زنان به عنوان یک استراتژی ارزشمند ، منتورینگ است . پژوهش حاضر با هدف برجسته کردن اهمیت منتورینگ به عنوان یک مکانیزم حمایت و پیشرفت شغلی برای زنان در نظام آموزشی کشور انجام گرفته است. از روش تلفیقی برای جمع آوری دادهها استفاده شده است . یافتههای بدست آمده نشان داد که عوامل و مولفه های حمایتی مدل مستخرج از تحلیل عاملی تاییدی منتورینگ موثر بر پیشرفت شغلی معلمان زن در مرحله اول شامل ویژگیهای منتورینگ (منتی و منتور) و در مرحله بعدی عوامل منتورینگ (عوامل بینفردی، عوامل فرهنگی، عوامل سازمانی و عوامل کلان ) می باشد . راهبردهای منتورینگ (راهبردهای فردی ، راهبردهای سازمانی و راهبردهای فراسازمانی ) و پیامدهای منتورینگ ( پیامدهای فردی، پیامدهای سازمانی و پیامدهای فراسازمانی) نیز در مدل مستخرج، برای معلمان زن جدیدالاستخدام بررسی گردیده است.
Manuscript profile
آموزش کارکنان انواع مختلفی دارد که همگی در جهت ارتقای سطح دانش، آگاهی، مهارت های فنی، حرفه ای و شغلی و همچنین ایجاد رفتار مطلوب در کارکنان یک سازمان انجام می شود. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مناسب منتورینگ معلمان جدیدالاستخدام در نظام آموزشی کشور در قالب الگویی نظام مند More
آموزش کارکنان انواع مختلفی دارد که همگی در جهت ارتقای سطح دانش، آگاهی، مهارت های فنی، حرفه ای و شغلی و همچنین ایجاد رفتار مطلوب در کارکنان یک سازمان انجام می شود. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مناسب منتورینگ معلمان جدیدالاستخدام در نظام آموزشی کشور در قالب الگویی نظام مند و با بهره گیری از نظریه داده بنیاد انجام گرفت . در این پژوهش ، از روش ترکیبی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی ، تعدادی از متخصصان رشته مدیریت آموزشی، دبیران باتجربه و متخصصان رشته های تربیتی و در بخش کمی معلمان جدیدالاستخدام بود. نمونه گیری به شیوه هدفمند انجام گرفت . ابزار اصلی جمع آوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود . در بخش کیفی پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته به حد اشباع نظری استفاده شد و یافته ها به وسیله نرم افزار MAX-QDA(18) تحلیل شده و در نهایت مدل پارادایمی منتورینگ معلمان جدیدالاستخدام طراحی شد . بر اساس یافته های بدست آمده ، منتورینگ دارای ابعاد فردی، سازمانی و فراسازمانی می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده ، شرایط علّی، مقوله محوری ، زمینه ، راهبردها، شرایط مداخله گر و پیامدهای منتورینگ معلمان جدیدالاستخدام به روش نظریه داده بنیاد استخراج گردید.
Manuscript profile
هدف کلی این پژوهش بررسی نقشتعاملی پاسخگویی و کنترل ادراک شده بر عملکرد شغلی کارکنان شهرداری شهر تبریز می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شهرداری شهر تبریز می باشد. که طبق آمار شهرداری شهر تبریز تعداد کل کارکنان رسمی و پیمانی آن 2488 نفر می باشد. روش نمونه گیری More
هدف کلی این پژوهش بررسی نقشتعاملی پاسخگویی و کنترل ادراک شده بر عملکرد شغلی کارکنان شهرداری شهر تبریز می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شهرداری شهر تبریز می باشد. که طبق آمار شهرداری شهر تبریز تعداد کل کارکنان رسمی و پیمانی آن 2488 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد و حجم نمونه آماری با در نظر گرفتن جدول مورگان 383 در نظر گرفته شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش ابزار سنجش پرسشنامه که برای سنجش پاسخگویی از پرسشنامه هاچوارتر و همکاران (2003)، کنترل ادراک شده تتریک و لاراکو (1987) و عملکرد شغلی پاترسون (1990) استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تعدیل کننده مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین پاسخگویی با عملکرد شغلی (15/0 =r، 01/0>P) رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. از طرفی نتایج پژوهش نشان داد که بین کنترل ادراک شده با عملکرد شغلی (29/0 =r، 01/0>P) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که پاسخگویی و کنترل ادراک شده نقش تعاملی در پیش بینی عملکرد شغلی ندارند.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue2,Year,
Winter
2022
اسناد بالادستی، جزء مهم ترین اسناد مرتبط با حوزه فعالیتهای فرهنگی که در بسیاری از تصمیمات و اقدامات مهم در حوزه فرهنگی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی کشور بر مبنای اسناد بالا دستی است. روش تحق More
اسناد بالادستی، جزء مهم ترین اسناد مرتبط با حوزه فعالیتهای فرهنگی که در بسیاری از تصمیمات و اقدامات مهم در حوزه فرهنگی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی کشور بر مبنای اسناد بالا دستی است. روش تحقیق از نوع تفسیرگرایی و از نظر هدف یک بررسی کاربردی[1] و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی[2] است. جامعه این پژوهش، شامل کلیة متخصصان حوزه فرهنگی شاغل در دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و حوزههای علمیه تا حد اشباع نظری میباشد. در این پژوهش از روش تئوری داده بنیاد با رهیافت نظام مند برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. داده های پژوهش از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته با 18 نفر خبره که با روش نمونه گیری نظری انتخاب شده اند، گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری MaxQDA استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد عوامل سازمانی شرایط لازم جهت شکل گیری عملکرد بالای فرهنگی دانشگاه را فراهم می کنند. دستاوردهای حاصل از تحقیق می تواند در راستای ارزیابی فعالیت های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برمبنای اسناد بالادستی به کار رود.
5- Applied
6- Cross Sectional
Manuscript profile
Educational Administration Research
,
Issue4,Year,
Winter
2022
یکی از روش های توانمندسازی مدیران مدارس برای غلبه بر پیچیدگی های مدارس و تصمیم گیری های اثربخش برای رفع مشکلات در محیط پویا، توسعه تفکر سیستمی در میان مدیران مدارس است. هدف تحقیق تبیین و ارزیابی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی است. این تحقیق از نو More
یکی از روش های توانمندسازی مدیران مدارس برای غلبه بر پیچیدگی های مدارس و تصمیم گیری های اثربخش برای رفع مشکلات در محیط پویا، توسعه تفکر سیستمی در میان مدیران مدارس است. هدف تحقیق تبیین و ارزیابی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی است. این تحقیق از نوع پژوهشهای کمی است. جامعه آماری تحقیق مدیران مدارس ابتدایی در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان است که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی به تعداد 385 مورد انتخاب و پرسشنامه تکمیل گردید. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوایی و پایایی با آلفای کرونباخ مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار SMART PLS انجام گردید. نتایج تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر این است که پیشایندهای فرهنگ سازمانی و محیط، جهت فکری مدیران مدارس، نظام ارزشیابی و قوانین و مقررات، نظام مدیریت و تصمیم گیری، یادگیری فردی و مشارکتی، الگوی نقش و ترویج تفکر سیستمی، رهبری آموزشی و تجربه مدیریتی بر تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تفکر سیستمی بر پسایندهای بهبود تعهد سازمانی، افزایش رضایت ذینفعان، ارتقاء عملکرد و بهره وری، ارتقاء تخصص و مهارت، ارتقاء همکاری و مشارکت، ایجاد آرامش و روحیه، ایجاد سازمان یادگیرنده، راه حل های جامع و راهبردی تاثیرمثبت و معناداری دارد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications