• Home
  • الهام کاویانی

    List of Articles الهام کاویانی


  • Article

    1 - نگرش و سواد ‌رایانه‌ای معلمان مدارس هوشمند در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای آموزشی و اداری
    Media Studies , Issue 4 , Year , Winter 2023
    در عصر حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات وسیله‌ای قدرتمند می‌باشد که چاره‌ای جز رویارویی با آن نیست. فناوری اطلاعات و ارتباطات با سرعتی خیره‌کننده در حال نفوذ به زمینه‌های مختلف، از جمله آموزش و پرورش می‌باشد. بدون شک می‌توان مدارس هوشمند را به عنوان یکی از بارزترین نشانه‌ More
    در عصر حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات وسیله‌ای قدرتمند می‌باشد که چاره‌ای جز رویارویی با آن نیست. فناوری اطلاعات و ارتباطات با سرعتی خیره‌کننده در حال نفوذ به زمینه‌های مختلف، از جمله آموزش و پرورش می‌باشد. بدون شک می‌توان مدارس هوشمند را به عنوان یکی از بارزترین نشانه‌های نفوذ فناوری اطلاعات در عرصه آموزش مطمح نظر قرار داد.پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش و سواد رایانه‌ای معلمان در استفاده از فناوری ‌اطلاعات در فرآیندهای آموزشی و اداری در استان کرمانشاه انجام شد. روش انجام این پژوهش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه معلم‌های استان کرمانشاه بوده که در زمان اجرای پژوهش تعداد آن‌ها 22742 نفر و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی مورگان، 378 نفر (201 نفر زن و 177 نفر مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گرد‌آوری داده‌ها از دو پرسش‌نامه استاندارد نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی یاووز و سواد رایانه‌ای سون، راب و کاریسمیادجی استفاده شده است. پایایی پرسش‌نامه‌ها به ترتیب 0.84 و 0.79 به دست آمده است. روش‌های آماری مورد استفاده، شامل آمار توصیفی (میانگین، درصد، فراوانی) و آمار استنباطی (تی تک‌نمونه‌ای) بوده است. یافته‌ها نشان داد، نگرش (0.008 = sig) و سواد رایانه‌ای (0.01 = sig) معلمان مدارس هوشمند در استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیندهای آموزشی و اداری به صورت معناداری تأثیرگذار می‌باشد. با توجه به یافته‌ها پیشنهاد می‌گردد، نگرش و سواد رایانه‌ای را به عنوان دو مؤلفه در انتخاب معلمان این مدارس در نظر داشت Manuscript profile

  • Article

    2 - تدوین برنامه راهبردی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست مدارس استان کرمانشاه
    Human & Environment , Issue 5 , Year , Winter 2023
    زمینه و هدف: امروزه، چالش بزرگ اکثر کشورها، تهدیدات بهداشتی و زیست‌محیطی است. آموزش بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست تأثیر به سزایی در کاهش این تهدیدات دارد. ضروری است جهت تأمین شرایط مناسب برای نیل به اهداف آموزشی، تربیتی و تضمین سلامت افراد در جامعه در سنین مختلف به اعمال شی More
    زمینه و هدف: امروزه، چالش بزرگ اکثر کشورها، تهدیدات بهداشتی و زیست‌محیطی است. آموزش بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست تأثیر به سزایی در کاهش این تهدیدات دارد. ضروری است جهت تأمین شرایط مناسب برای نیل به اهداف آموزشی، تربیتی و تضمین سلامت افراد در جامعه در سنین مختلف به اعمال شیوه‌های مناسب مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست در مدارس پرداخت. لذا، هدف پژوهش حاضر کمک به تدوین راهبردهای مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست در محدوده مطالعاتی است. روش بررسی: این پژوهش از نوع کیفی است که دارای دو مرحله اصلی می‌باشد. در گام نخست وضع موجود با تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و خارجی (EFE) مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله دوم با تهیه ماتریس فرصت‌ها، تهدیدات، قوت‌ها و ضعف‌ها (SWOT)، راهبرد متناسب با عوامل، ارایه گردید. یافته‌ها: به ترتیب بیشترین امتیاز در نقاط قوت، مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست مدارس شهر کرمانشاه،" جلب مشارکت درون بخشی و برون بخشی به‌ویژه دانشگاه علوم پزشکی استان و شهرداری"، در نقاط ضعف "بی‌توجهی نسبت به رعایت دستورالعمل‌های ایمنی، ضعف در نظارت و آموزش"، در فرصت‌ها "همکاری و پیگیری رفع مشکلات ایمنی، سلامت محیط و نواقص مشاهده‌شده در مدارس از طریق مرکز بهداشت و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس"و در تهدید‌ها "عدم سیستم نظارتی پایا در اجرای برنامه‌های مروج سلامت در استان" بود. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از ارزیابی راهبردها حاکی از آن است که اولین قدم در راستای اهداف مدیریت راهبردی محدوده مطالعاتی، راهبرد "حمایت مدیران ارشد از قوانین و مقررات در جهت پیشبرد اهداف HSE در مدارس، جلب منابع مالی - اعتباری و حمایت مدیران ارشد در خصوص جذب منابع انسانی خبره در زمینه HSE می‌باشد." طراحی نظام کارآمد و اثر بخش در جهت نظارت بر اجرای برنامه‌های مربوطه و بازنگری قوانین مربوط به مدارس و توجه به موارد ایمنی و بهداشتی و سازماندهی و استفاده از سرمایه‌های انسانی توانمندی" نیز در اولویت دوم قرار دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه الگوی مدیریت پویایی اجتماعی مدارس مقطع متوسطه
    Educational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 2023
    هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مدیریت پویایی اجتماعی درمدارس مقطع متوسطه شهرستان کرمانشاه بوده است. نوع پژوهش کیفی و روش نظریه داده بنیاد ملاک عمل بوده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس مقطع متوسطه، صاحبنظران و متخصصان آموزش و پرورش بوده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند More
    هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مدیریت پویایی اجتماعی درمدارس مقطع متوسطه شهرستان کرمانشاه بوده است. نوع پژوهش کیفی و روش نظریه داده بنیاد ملاک عمل بوده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس مقطع متوسطه، صاحبنظران و متخصصان آموزش و پرورش بوده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. برای اعتبارسنجی و بدست آوردن روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش و پایایی مصاحبه ها به روش پیاده سازی عینی و دقیق گفتار مصاحبه شوندگان استفاده شد. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینة پژوهش و تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبه های انجام گرفته، مولفه ها و معیارهای اولیه مدیریت پویایی اجتماعی مدارس شناسایی شده و تعداد 325 کد باز استخراج و از تلفیق آن ها تعداد 19 کد محوری و از تلفیق آنها نیز 11 کد انتخابی احصاء گردید و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل پارادایمی مدیریت پویایی اجتماعی مدارس در شش مقوله اصلی شرایط علی(خط مشی ها)، پدیده محوری(پویایی اجتماعی مدارس)، شرایط زمینه ای(شرایط محیطی، شرایط سازمانی)، شرایط مداخله گر(درون سازمانی، برون سازمانی)، راهبردها (فردی، سازمانی) و پیامدهای مدیریت اجتماعی پویایی مدارس (فردی، سازمانی، اجتماعی) ارائه گردیده است. Manuscript profile

  • Article

    4 - طراحی و تبیین مدل سنجش اثربخشی سیستم آموزشی بر مبنای استراتژی های منابع انسانی
    Transcendent Education , Issue 4 , Year , Winter 2022
    مقدمه و هدف: به منظور سنجش اثربخشی سیستم آموزشی در مراکز آموزشی ، منابع انسانی از بهترین ملاک های سنجش اثر بخشی هستند، بنابر این پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل سنجش اثربخشی سیستم آموزشی بر مبنای استراتژی های منابع انسانی در دانشگاه فرهنگیان ایلام انجام شد. روش شناس More
    مقدمه و هدف: به منظور سنجش اثربخشی سیستم آموزشی در مراکز آموزشی ، منابع انسانی از بهترین ملاک های سنجش اثر بخشی هستند، بنابر این پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل سنجش اثربخشی سیستم آموزشی بر مبنای استراتژی های منابع انسانی در دانشگاه فرهنگیان ایلام انجام شد. روش شناسی پژوهش: برای انجام این پژوهش که به روش ترکیبی (کیفی-کمی) انجام شد در بخش کیفی از مطالعات کتابخانه ای پیرامون موضوع انجام گردید و به منظور شناسایی مؤلفه ها، ابعاد و شاخص های مؤثر در اثربخشی طی مراحل مختلف مصاحبه هایی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مربیان و مدرسان آموزش، کارشناسان آموزش و صاحب نظران دانشگاهی فرهنگیان ایلام بود که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 38 تفر انتخاب شدند. یافته‌ها: این مدل داراس سه بعد درونداد، بعد پردازش و بعد برونداد بود. بعد درونداد شامل 8 مؤلفه و۳۳ شاخص، بعد پردازش شامل یک مؤلفه و چهار شاخص و بعد برونداد شامل یک مؤلفه و چهار شاخص بود. مدل حاصل از تحلیل داده ها شامل 10 مولفه هدف گذاری و برنامه ریزی، محتوای دوره امکانات و تجهیزات آموزشی، منابع مالی ، فراگیران، نیازسنجی آموزشی، کارشناسان و عوامل اجرایی، بررسی ویژگی های مدرسان و مربیان، نحوه اجرای دوره های آموزشی و عملکرد و نتیجه است، همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد بین شاخص های مربوط به مؤلفه موثر بر اثر بخشی آموزشی مولفه بررسی ویژگی های مدرسان و مربیان، نیازسنجی آموزشی دارای رتبه اول و دوم اولویت است. Manuscript profile

  • Article

    5 - بررسی رابطه بین امنیت روانی و بهزیستی ذهنی در گرایش زنان به جراحی زیبایی با توجه به نقش میانجی خودشیفتگی
    Journal of Educational Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2024
    پژوهش حاضر با هدف بررسی بین امنیت روانی و بهزیستی ذهنی در گرایش به جراحی زیبایی زنان و تحلیل نقش واسطه ای خود شیفتگی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی زنان 18 تا 68 ساله شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی بین امنیت روانی و بهزیستی ذهنی در گرایش به جراحی زیبایی زنان و تحلیل نقش واسطه ای خود شیفتگی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی زنان 18 تا 68 ساله شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و تعداد آن ها 300 نفر بود. پرسشنامه های استفاده شده در این پژوهش عبارتند از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه امنیت روانی زارع و امین پور(1390)، مقیاس بهزیستی ذهنی کیز و ماگیارمو(2003)، پرسشنامه گرایش به جراحی زیبایی اعتمادی فرد و امانی(1392) و پرسشنامه شخصیت خودشیفته آمز(2006). داده ها با استفاده از نرم افزار smart pls-3 و روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج به دست آمده از یافته ها میانگین متغیر امنیت روانی برابر با 78/1 که نشان دهنده امنیت روانی پایین است، میانگین بهزیستی ذهنی برابر با 33/3 است که در حد مطلوبی قرار دارد، میانگین گرایش به جراحی زیبایی در زنان برابر با 66/2 و میانگین خود شیفتگی برابر با 72/1 است که در حد پایین قرار دارد. از یافته ها می توان نتیجه گرفت وجود رابطه بین امنیت روانی و بهزیستی ذهنی با گرایش به جراحی زیبایی در زنان از طریق نقش واسطه ای خودشیفتگی معنادار به نظر می رسد. Manuscript profile

  • Article

    6 - رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه
    Journal of Psycho Research and Behavioral Studies , Issue 2 , Year , Summer 2024
    جامعه پرستاری در معرض طیف وسیعی از خطرات مرتبط با موقعیت شغلی و مسئولیت های حرفه پرستاری است بنابراین این پژوهش با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع More
    جامعه پرستاری در معرض طیف وسیعی از خطرات مرتبط با موقعیت شغلی و مسئولیت های حرفه پرستاری است بنابراین این پژوهش با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع معادلات ساختاری می باشد.جامعه آماری این پژوهش کلیه ی دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1400 و 1402-1401 بود و حجم نمونه 250 نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(1996)پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج(2006)پرسشنامه روان رنجوری کاستا و مک کری(2004)استفاده گردید. داده های بدست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای آماری اسمارت پی ال اس مورد تحلیل قرار گرفت.با توجه به یافته های این پژوهش بین کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری رابطه وجود دارد. Manuscript profile