• Home
  • مالک میرهاشمی

    List of Articles مالک میرهاشمی


  • Article

    1 - سهم هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و عوامل جمعیتی با میانجی گری انگیزش پیشرفت در تبیین خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2016
    هدف: تعیین سهم هوش هیجانی، ویژگی های شخصیتی و عوامل جمعیتی با میانجی گری انگیزش پیشرفت در تبیین خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع اول متوسطه مدارس شهرستان همدان در سال تحصیلی92–93 بود. حجم نمونه به تعداد More
    هدف: تعیین سهم هوش هیجانی، ویژگی های شخصیتی و عوامل جمعیتی با میانجی گری انگیزش پیشرفت در تبیین خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع اول متوسطه مدارس شهرستان همدان در سال تحصیلی92–93 بود. حجم نمونه به تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و تصادفی طبقه ای متناسب( جنسیت به عنوان طبقه) انتخاب و سپس آزمون خلاقیت تورنس، هوش هیجانی شوت، شخصیت (NEO)، انگیزش پیشرفت هرمنس (HAMQ) و عوامل جمعیتی توسط آنها تکمیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد هوش هیجانی با خلاقیت رابطه مثبت معنادار دارد و از ابعاد ویژگی های شخصیتی، برون گرایی و انعطاف پذیری با خلاقیت رابطه مثبت معنادار دارد و روان نژندی با خلاقیت رابطه منفی و معنادار دارد و ابعاد دلپذیر بودن و مسئولیت پذیری با خلاقیت رابطه وجود ندارد. بین انگیزش پیشرفت و خلاقیت رابطه مثبت معنادار وجود دارد. از بین عوامل جمعیتی "وضعیت اقتصادی خانواده"، حدود 143/0 بر افزایش خلاقیت دانش آموزان تأثیر دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - سنجش نقش عوامل خانوادگی و مدرسه‎ای مؤثر در مهارت‌های زندگی نوجوانان مقطع تحصیلی متوسطه دوم شهر تهران
    PSYCHOMETRY , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش عوامل خانوادگی و مدرسه‎ای بر مهارت‌های زندگی دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 94 – 1395 است. نمونه پژوهش شامل 220 نفر( 114 نفر دختر و 106 پسر) از شمال، ج More
    هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش عوامل خانوادگی و مدرسه‎ای بر مهارت‌های زندگی دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 94 – 1395 است. نمونه پژوهش شامل 220 نفر( 114 نفر دختر و 106 پسر) از شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران می‌باشد که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیک و عوامل خانوادگی و پرسشنامه عوامل مدرسه‌ای و پرسشنامه مهارت‌های زندگی نوجوانان بود. داده‌های حاصل از این پژوهش با روش تحلیل واریانس تک متغیره و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در بین عوامل خانوادگی شغل پدر، سطح درآمد خانواده، رابطه والدین با یکدیگر بر مهارت‌های زندگی نوجوانان و در بین عوامل مدرسه‌ای رابطه معلمان و مدیران و کارکنان مدرسه با دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی و علاقه به تحصیل در داشتن مهارت‎های زندگی نوجوانان تأثیر دارد. Manuscript profile