• Home
  • فرخنده مفیدی

    List of Articles فرخنده مفیدی


  • Article

    1 - مقایسه شیوه های فرزند پروری والدین کودکان زورگو و عادی در دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 5 تهران
    Journal of Educational Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2019
    چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ سبک‌های فرزندپروری والدین کودکان زورگو با والدین کودکان عادی به روش علی– مقایسه‌ای انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر ششم ابتدایی منطقه پنج تهران و والدین آن‌ها به تعداد 3796 نفر تشکیل دادند که بر اساس جدول کرجسی More
    چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ سبک‌های فرزندپروری والدین کودکان زورگو با والدین کودکان عادی به روش علی– مقایسه‌ای انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر ششم ابتدایی منطقه پنج تهران و والدین آن‌ها به تعداد 3796 نفر تشکیل دادند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه 350 نفر برآورد گردید. روش نمونه‌گیری، تصادفی خوشه‎ای چند مرحله‌ای بود که با استفاده از پرسشنامه‌های زورگو-زورپذیر اولویوس (1996) و پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری بامریند (1972)، تعداد 300 پرسشنامه (به علت ناقص بودن برخی پرسشنامه‎ها و عدم جوابگویی به آن‌ها) کامل جمع‌آوری شد. پایایی پرسشنامه‎ها در پژوهش حاضر از طریق روش آلفای کرونباخ به ترتیب 83% و 76% بدست آمد. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون آماری t مستقل استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که از لحاظ آماری تفاوت معناداری بین شیوه‌های فرزندپروری والدین کودکان زورگو و عادی وجود دارد و شیوه‌ فرزندپروری سهل‌گیرانه در والدین کودکان زورگو غالب است و همچنین شیوه‌ فرزندپروری مقتدارانه در والدین کودکان عادی غالب است. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی جایگاه شهروند الکترونیک در کتاب کار و فن‌آوری پایه ششم ابتدایی
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 1 , Year , Summer 2013
    رشد و توسعه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه و عجین شدن آن با زندگی مردم، موجب تبدیل شدن جامعه به جامعه‌ای الکترونیک شده است. کشور ما نیز برای این که بتواند، همگام با جامعه الکترونیک گام بردارد، باید به مقوله آموزش شهروند الکترونیک بیش از پیش توجه کند و در این میان، More
    رشد و توسعه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه و عجین شدن آن با زندگی مردم، موجب تبدیل شدن جامعه به جامعه‌ای الکترونیک شده است. کشور ما نیز برای این که بتواند، همگام با جامعه الکترونیک گام بردارد، باید به مقوله آموزش شهروند الکترونیک بیش از پیش توجه کند و در این میان، نظام آموزشی و برنامه‌درسی نقش کلیدی بر عهده می‌گیرند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی جایگاه شهروند الکترونیک در کتاب کار و فن‌آوری ششم دبستان بود. این پژوهش، از نوع مطالعات کاربردی و با روش کمی و از نوع تحلیل محتوا بود و واحد تحلیل جمله و تصویر انتخاب شد. سیاهه جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش استاندارد مهارتی و آموزشی شهروند الکترونیک گروه برنامه‌ریزی درسی فن‌آوری اطلاعات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بود. این استاندارد از 3 مؤلفه اصلی: الف) دانش و مهارت‌های رایانه‌ای پایه، ب) دانش و مهارت جست‌وجوی اطلاعات و ج) مشارکت الکترونیکی و شهروندی تشکیل شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و جدول) استفاده شد. نتایج نشان داد که 05/80% کل جملات و تصاویر کتاب مربوط به دانش و مهارت‌های رایانه‌ای پایه و 22/10% مربوط به دانش و مهارت جست‌وجوی اطلاعات است. هم‌چنین، در این کتاب به مؤلفه مشارکت الکترونیکی و شهروندی پرداخته نشده و جمله یا تصویری به این مؤلفه اختصاص داده نشده است. مؤلفه‌های غیرمرتبط نیز 73/9% کل جملات و تصاویر را در این کتاب به خود اختصاص داده است. Manuscript profile