Comparative Literature Studies
,
Issue4,Year,
Winter
2021
مناقشات بر سر دینداری یا دینگریزی حافظ از دیرباز ادامه داشته است. مسأله در این مقاله این است که نظم گفتمانی موجود در دیوان غزلیات حافظ شناسایی گردد، و مشخص شود که در این نظم گفتمانی کدام گفتمانها خودی و برجستهسازی شدهاند و کدام گفتمانها غیر خودی و به حاشیه رانده More
مناقشات بر سر دینداری یا دینگریزی حافظ از دیرباز ادامه داشته است. مسأله در این مقاله این است که نظم گفتمانی موجود در دیوان غزلیات حافظ شناسایی گردد، و مشخص شود که در این نظم گفتمانی کدام گفتمانها خودی و برجستهسازی شدهاند و کدام گفتمانها غیر خودی و به حاشیه رانده شدهاند. بدین صورت میتوان با روشی داده بنیاد و عینی از رویکرد حافظ نسبت به دین درک بهتری به دست آورد. مبنای نظری در پژوهش، نظریه گفتمان لاکلا و موف است و روش پژوهش مبتنی بر مدل نشانهشناسی گفتمانی سلطانی(۱۳۹۳) است. بر این اساس مشخص گردید که نظم گفتمانی موجود در دیوان حافظ شامل گفتمانهای حکومتی، دینی، تصوف و طریقت رندی حافظ است. گفتمان رندی، گفتمان برجستهسازی شده و خودی و سه گفتمان دینمحور دیگر گفتمانهای حاشیهرانی شده و غیر خودی هستند. همراستایی گفتمان رندی حافظ با انس و عشق او به قرآن گویای عدم تقابل این گفتمان با ارزشهای حقیقی دینی است. دال مرکزی در گفتمان رندی دال ریاستیزی است که در تقابل و تنازع و با ریاکاری در گفتمانهای دینمحور است.
Manuscript profile
نشانه شناسی به بررسی نشانه هایی می پردازد که در زبان و همچنین آثار ادبی به کارگرفته شده اند. مادۀ اصلی ادبیات، زبان است و زبان ساختاری یکپارچه از نشانه هاست. شاعر یا نویسنده به حکم اینکه از زبان برای بیان اندیشه خود کمک می گیرد، با نشانه های زبانی سروکار دارد. مقالۀ حاض More
نشانه شناسی به بررسی نشانه هایی می پردازد که در زبان و همچنین آثار ادبی به کارگرفته شده اند. مادۀ اصلی ادبیات، زبان است و زبان ساختاری یکپارچه از نشانه هاست. شاعر یا نویسنده به حکم اینکه از زبان برای بیان اندیشه خود کمک می گیرد، با نشانه های زبانی سروکار دارد. مقالۀ حاضر با شیوۀ تحلیلی- توصیفی سعی دارد نشانه شناسی عناصر عرفانی و اسطوره ای را در منظومۀ عرفانی منطق الطیر بررسی کند. بررسی حاضر به این نتیجه دست یافته است که عطار در منظومۀ خود، از پرندگان به عنوان نشانه ها و عناصری عرفانی و اسطوره ای برای بیان مفاهیم سلوک عرفان استفاده کرده است. مهم ترین این نشانه ها سیمرغ است که به عنوان پرنده ای اساطیری، در منظومۀ منطق الطیر عنصری نمادین و نشانه ای اسطوره ای در مفهوم حقیقت وجودی به کاررفته که هر سالک پس از طی مراحل سلوک عرفانی به آن دست می یابد. همچنین دیگر پرندگان نشانه هایی برای طیف راهبران راه عرفان هستند که در متن مقالۀ حاضر به تفصیل دربارۀ آن ها بحث شده است.
Manuscript profile
Journal of Mixed Methods Studies in English Language Teaching
,
Issue2,Year,
Summer
2024
With the emergence of new online technologies and computer-mediated language teaching, many recent studies have been conducted on the effectiveness of online peer assessment. The present mixed methods study examined the effect of online peer assessment on Iranian interm More
With the emergence of new online technologies and computer-mediated language teaching, many recent studies have been conducted on the effectiveness of online peer assessment. The present mixed methods study examined the effect of online peer assessment on Iranian intermediate-level EFL students` writing accuracy. In the quantitative phase of the study, 28 EFL learners studying in an English institute were randomly assigned to two groups and were taught for 14 sessions. The experimental group attended online peer assessment on Wiki as a forum for out-of-classroom discussions regarding English writing, and the control group attended face-to-face peer assessment. To analyze the numerical data collected through a pretest and a posttest, an independent sample t-test was used to investigate the difference between the two group scores before and after the assessments. The results showed that the difference between the posttest means of the experimental group and the control group was significant. Moreover, the results of analyzing the qualitative data, gathered through focus-group interviews, also confirmed the quantitative results, revealing the positive opinions of the interviewees about the role of technology in language learning. Therefore, online peer assessment seems to have benefits that make it worthwhile despite all the difficulties and extra effort of introducing and teaching it to students. The findings may have implications for material designers, language teachers, and language learners.
Manuscript profile
Quarterly Journal of Woman and Society
,
Issue5,Year,
Winter
2020
در دورهی پهلوی (1941- 1979) در ایران جریانات مدرنیته و تلاشهای فمینیستی در تقابل با اندیشههای روحانیت و همچنین روشنفکری دینی قرار گرفتند. در این مقاله نویسندگان با نگاهی گفتمانی، چهار کتاب قبل از انقلاب را انتخاب کردند تا به این سؤالات پاسخ دهند که چه گفتما More
در دورهی پهلوی (1941- 1979) در ایران جریانات مدرنیته و تلاشهای فمینیستی در تقابل با اندیشههای روحانیت و همچنین روشنفکری دینی قرار گرفتند. در این مقاله نویسندگان با نگاهی گفتمانی، چهار کتاب قبل از انقلاب را انتخاب کردند تا به این سؤالات پاسخ دهند که چه گفتمانهایی از ازدواج و زن مطلوب برای ازدواج در آن دوره وجود داشته است و آیا تغییرات اجتماعی و فرهنگی بر گفتمان ازدواج هم تأثیر داشتهاند یا خیر. برای بررسی این متون، از نظریهی گفتمان لاکلاو و موفه (1985) و نشانهشناسی گفتمانی (Soltani, 2015) بهمثابهی چارچوب نظری و روش استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که گفتمان دینی اسلامی با نگاهی ذاتگرایانه به ازدواج، تولید مثل را از اهداف مهم در آن میداند و زن مطلوب را برای ازدواج، زنی قلمداد میکند که خویشتندار، لطیف، تأمینکنندهی نیاز جنسی مرد و مادری فداکاری باشد. بهعلاوه، گفتمان عمومی نیز نگاهی ذاتگریانه به امر ازدواج داشته است و زن مطلوب را زنی زیبا، باوقار و رئیس خانه میداند. این دو گفتمان تنها تحتتأثیر گفتمان روحانیت هستند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications