• Home
  • منصوره نیکوگفتار

    List of Articles منصوره نیکوگفتار


  • Article

    1 - نقش انعطاف‌پذیری شناختی و مشکلات تنظیم هیجانی در پیش‌بینی پرستش افراد مشهور دانشجویان
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 1 , Year , Spring 2019
    پرستش افراد مشهور مسئله‌ای پیچیده و چندبعدی است که در این بین انعطاف‌پذیری شناختی و تنظیم هیجانی ازجمله عوامل بسیار مهمی هستند که می‌توانند در پرستش افراد مشهور مؤثر واقع شوند. این پژوهش با هدف بررسی نقش انعطاف‌پذیری شناختی و مشکلات تنظیم هیجانی در پیش‌بینی پرستش افراد More
    پرستش افراد مشهور مسئله‌ای پیچیده و چندبعدی است که در این بین انعطاف‌پذیری شناختی و تنظیم هیجانی ازجمله عوامل بسیار مهمی هستند که می‌توانند در پرستش افراد مشهور مؤثر واقع شوند. این پژوهش با هدف بررسی نقش انعطاف‌پذیری شناختی و مشکلات تنظیم هیجانی در پیش‌بینی پرستش افراد مشهور دانشجویان صورت گرفته است. جامعة آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان در سال 1397 بود که از این بین 280 دانشجوی خانم و آقا با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردیدند. مقیاس نگرش نسبت به افراد مشهور (مک‌کاتچئون و همکاران، 2002)، پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی (دنیس و واندوال، 2010) و مقیاس دشواری در نظم‌بخشی هیجانی (گراتزوروئمر، 2004) به شرکت‌کنندگان ارائه شد. در انتها تجزیه‌وتحلیل داده‌های توسط نرم‌افزار SPSS24 و با استفاده از روش رگرسیون چندگانه همزمان انجام گردید. بر طبق نتایج، انعطاف‌پذیری شناختی و دشواری در تنظیم هیجانی به‌صورت معناداری پرستش افراد مشهور را پیش‌بینی می‌کنند (01/0>p). طبق یافته‌های حاصل از پژوهش، با اعمال برنامه‌ها و مداخلاتی برای افزایش انعطاف‌پذیری شناختی و توانایی تنظیم هیجانی می‌توان از پرستش افراد مشهور که با بسیاری از اختلالات جسمانی و روان‌شناختی و پیامدهای منفی اجتماعی و فرهنگی مرتبط هستند، کاست. Manuscript profile

  • Article

    2 - صفات پنج عاملی شخصیت به منزله عاملی پیش‌بین در پرخاشگری مادران
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 2 , Year , Summer 2019
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة عوامل شخصیتی با پرخاشگری مستقیم و غیرمستقیم در مادران بود. جامعة آماری پژوهش شامل 389 نفر از مادران دانش‌آموزان ابتدایی شهر تهران بود که به شیوة نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. پرسشنامة شخصیتی پنج عاملی نئو (فرم کوتاه)، پرسش More
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة عوامل شخصیتی با پرخاشگری مستقیم و غیرمستقیم در مادران بود. جامعة آماری پژوهش شامل 389 نفر از مادران دانش‌آموزان ابتدایی شهر تهران بود که به شیوة نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. پرسشنامة شخصیتی پنج عاملی نئو (فرم کوتاه)، پرسشنامة پرخاشگری باس و پری و پرسشنامة پرخاشگری غیرمستقیم IAS-A مورد استفاده قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری انجام شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون به‌غیر از رابطة عامل گشودگی با خشم که معنادار نبود، رابطة معناداری را بین عوامل شخصیت با پرخاشگری مستقیم و غیرمستقیم نشان داد. به‌این‌ترتیب که برونگرایی، توافق‌پذیری و وظیفه‌شناسی با زیرمقیاس‌های پرخاشگری و پرخاشگری غیرمستقیم رابطة منفی معنادار داشت، گشودگی به‌غیر از خشم با بقیة زیرمقیاس‌های پرخاشگری رابطة مثبت معنادار و با پرخاشگری غیرمستقیم رابطة منفی معنادار و روان‌رنجورخویی با پرخاشگری مستقیم و غیرمستقیم رابطة مثبت معنادار داشتند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد عوامل توافق‌پذیری، روان‌رنجورخویی و گشودگی 5/41درصد از واریانس پرخاشگری بدنی، عوامل توافق‌پذیری، روان‌رنجورخویی و گشودگی و وظیفه‌شناسی 30درصد از واریانس پرخاشگری کلامی، عوامل توافق‌پذیری، وظیفه‌شناسی، روان‌رنجورخویی و گشودگی 31درصد از واریانس خشم، عوامل توافق‌پذیری، روان‌رنجورخویی و گشودگی 26درصد از واریانس خصومت و عوامل توافق‌پذیری و گشودگی 20درصد از واریانس پرخاشگری غیرمستقیم را تبیین می‌کنند. نتایج پژوهش نشان داد بین عوامل شخصیتی پنج‌گانه با پرخاشگری مستقیم و غیرمستقیم در مادران دانش‌آموزان رابطة معنادار (01/0>P) وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - اثربخشی طرح‌واره درمانی بر نشخوار فکری، احساس تنهایی عاطفی اجتماعی و سلامت عمومی زنان مطلقه
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2020
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی طرح‌واره درمانی بر نشخوار فکری، احساس تنهایی عاطفی اجتماعی و سلامت عمومی زنان مطلقه انجام شده است. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از بین زنان مطلقه مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر ساری 40 نفر به روش More
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی طرح‌واره درمانی بر نشخوار فکری، احساس تنهایی عاطفی اجتماعی و سلامت عمومی زنان مطلقه انجام شده است. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از بین زنان مطلقه مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر ساری 40 نفر به روش در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی گمارش شدند و به مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان (2004)، پرسشنامه سلامت عمومی (1972)؛ مقیاس نشخوار فکری نولن هوکسما و مارو (1991) در پیش‌آزمون و پس‌آزمون پاسخ دادند. گروه آزمایشی بر اساس پروتکل طرح‌واره درمانی یانگ، کلسکو و ویشیر (2003) طی ده جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. نتایج یافته‌ها با استفاده از تجزیه‌وتحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که طرح‌واره درمانی به‌طور معنی‌داری باعث ارتقای سلامت عمومی و کاهش نشخوارفکری و احساس تنهایی زنان مطلقه می‌شود و اضطراب (02/0P=)، اختلال در کارکردهای اجتماعی (001/0P=)، افسردگی (039/0P=)، پاسخ‌های نشخواری (000/0P=)، پاسخ‌های منحرف‌کننده حواس (000/0P=)، تنهایی رمانتیک (000/0)، تنهایی خانوادگی (035/0P=) و تنهایی اجتماعی (007/0P=) در گروه آزمایش که مداخله را دریافت کرده بودند متفاوت از گروه کنترل متفاوت بود. پیشنهاد می‌شود مشاوران و درمانگران برای بازتوانی زنان پس از طلاق در جهت افزایش سلامت عمومی، کاهش نشخوار فکری و روابط اجتماعی تسهیل‌یافته‌تر از قواعد طرح‌واره درمانی استفاده نمایند. Manuscript profile

  • Article

    4 - نقش عوامل شخصیت و رشد اخلاقی در پیش‌بینی همدلی هیجانی پرستاران
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    برقراری روابط همدلانه بین پرستاران و بیماران از مسائل مهم شغل خطیر پرستاری است که در بهبود بیماران نقش به سزایی دارد. پژوهش با هدف بررسی نقش عوامل شخصیت و رشد اخلاقی در همدلی هیجانی پرستاران انجام شد. طرح تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام پرستاران شاغل More
    برقراری روابط همدلانه بین پرستاران و بیماران از مسائل مهم شغل خطیر پرستاری است که در بهبود بیماران نقش به سزایی دارد. پژوهش با هدف بررسی نقش عوامل شخصیت و رشد اخلاقی در همدلی هیجانی پرستاران انجام شد. طرح تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام پرستاران شاغل در بیمارستان کوثر سمنان در سال 1396 بود که 200نفرشرکت کننده به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای پرسشنامه های همدلی-هیجانی (Mehrabian&Epstein,1976)، پنج عاملی شخصیت (1992 (Costa & McCrae, و فرم کوتاه هدفمند رشد اخلاقی_ اجتماعی ((Gibbs & Bassinger & Fuller,1992 را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS-25 نشان داد رشد اخلاقی، عوامل وجدان گرایی و روان رنجورخویی به ترتیب و به طور مثبت قادر به پیش‌بینی همدلی بودند(p≥0.05) و در مجموع 19 درصد از تغییرات همدلی را تبیین کردند. با توجه به اهمیت مؤلفه همدلی، نتایج این مطالعه می‌تواند در فرایند ارزیابی و به‌کارگیری پرستاران مورداستفاده قرار گیرد. Manuscript profile

  • Article

    5 - تحلیل کانونی رابطه بازخورد‌های ناکارآمد مادران با خودکارآمدی و سبک‌های مقابله‌ای
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 5 , Year , Winter 2019
    این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین بازخوردهای ناکارآمد مادران با خودکارآمدی و سبک‌های مقابله‎ای دانش‌آموزان دختر انجام شد. 400 نفر (200 دانش‌آموز دختر پیش‌دانشگاهی رشته علوم انسانی در مناطق نوزده‌گانه آموزش و پرورش شهر تهران و 200 نفر مادران همان دختران) به روش خوشه‌ا More
    این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین بازخوردهای ناکارآمد مادران با خودکارآمدی و سبک‌های مقابله‎ای دانش‌آموزان دختر انجام شد. 400 نفر (200 دانش‌آموز دختر پیش‌دانشگاهی رشته علوم انسانی در مناطق نوزده‌گانه آموزش و پرورش شهر تهران و 200 نفر مادران همان دختران) به روش خوشه‌ای تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند با تکمیل فرم بلند مقیاس بازخورد‌های ناکارآمد (بک و وایسمن، 1978)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (شرر و دیگران، 1982) و سیاهه سبک‌های مقابله‌ای (بیلینگز و موس، 1981) در این پژوهش شرکت کردند. نتایج نشان داد بین بازخورد‌های ناکارآمد مادران با خودکارامدی و راهبردهای مقابله‌ای دختران رابطه معنادار وجود دارد و نتایج تحلیل کانونی نشان داد که هر سه ریشه کانونی از لحاظ آماری معنادار بوده و 42درصد از تغییرات خودکارآمدی، 21درصد از تغییرات سبک مقابله‎ای مسئله‎محور و 19درصد از تغییرات سبک مقابله‎ای هیجان‎محور توسط بازخوردهای ناکارآمد تبیین می‎شود. بر این اساس می‎توان از بازخورد‎های ناکارآمد مادران به منزله یکی از عوامل پیش‎بینی‌کننده خودکارآمدی و راهبردهای مقابله‌ای دختران نام برد و در سطح سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و آموزش‌های والدین مورد توجه قرار داد. Manuscript profile