• Home
  • مریم براتعلی

    List of Articles مریم براتعلی


  • Article

    1 - Analysis of the educational implications of positive thinking in Nahj al-Balaghah with emphasis on theology and its validity
    Biannual Journal of Education Experiences , Issue 1 , Year , Winter 2021
    Introduction: Throughout Nahj al-Balaghah and other teachings of Imam Ali (AS), the positive and constructive dimensions of behaviors, traits of individuals, and constructive and positive thoughts have been considered. Imam Ali (AS) not only paid attention to these issu More
    Introduction: Throughout Nahj al-Balaghah and other teachings of Imam Ali (AS), the positive and constructive dimensions of behaviors, traits of individuals, and constructive and positive thoughts have been considered. Imam Ali (AS) not only paid attention to these issues, but also guided others to pay attention to these dimensions voluntarily and consciously. Objective: The purpose of this study is to investigate the educational implications of positive thinking in Nahj al-Balaghah with emphasis on theism and its validation. Methods: The research method of content analysis was based on deductive categorization system. The field of research included all texts related to Nahj al-Bagheh using a purposeful approach. Data collection tools included receipts, databases, available library and electronic resources related to Nahj al-Bagheh. To assess the content validity, the CVR coefficient (CVR) was used and the questionnaire was provided to eleven professors and university experts by purposeful sampling and was approved at the level of 59%. Findings: educational meanings in 179 code concepts were combined with selective coding method in the axis of theism, the most prominent of which are: intellect in creation, power of God, wisdom of God, God's patience, divine justice, necessity of theology, greatness of God, divine mercy, benevolence and thinking. In the future conclusion: The results showed that one of the positive feedbacks is to have a healthy mind, therefore in the teachings of Imam Ali (AS) much attention has been paid to the positive and constructive dimensions of behaviors, personality traits and constructive thoughts. Manuscript profile

  • Article

    2 - استنتاج روش های تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم
    Educational Administration Research , Issue 5 , Year , Winter 2021
    این پژوهش درصدد استنتاج روش های تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم است. این پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق روش استنتاجی با الگوی بازسازی شده فرانکنا انجام گرفته است. حوزه پژوهش شامل قرآن و تفاسیر و متون دینی و همچنین پژوهش های انجام شده و مقالات نوشته ش More
    این پژوهش درصدد استنتاج روش های تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم است. این پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق روش استنتاجی با الگوی بازسازی شده فرانکنا انجام گرفته است. حوزه پژوهش شامل قرآن و تفاسیر و متون دینی و همچنین پژوهش های انجام شده و مقالات نوشته شده در زمینه معادباوری بود. در این تحقیق پس از جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز تحقیق از متون فوق، با استفاده از روش کدگذاری موضوعی ابتدا مفاهیم دسته بندی شد. سپس بر مبنای الگوی استنتاجی فرانکنا، اصول استنتاج گردید. جهت اطمینان‌پذیری و باورپذیری و به منظور اطمینان از نتایج حاصل، راه‌های دستیابی به نتایج مرتباً تحت نظر اساتید متخصص، مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش برخی از روش های تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم عبارتند از: تقوا در رعایت حلال و حرام، رابطه ایمان به خدا با بهره مندی از هدایت الهی، تقوا در انجام واجبات و ترک محرمات، تعقل نمودن در سخنان قرآن و پیامبر(ص) عامل ایمان به خدا و معاد، معادباوری عامل حفظ نفس از گناه، وجود نشانه های معاد جهت ایمان آوردن افراد به معاد، ایمان به نشانه های معاد مخصوص مومنان، آمرزنده و مهربان بودن خداوند و باتقوایی در دوری از ظن و گمان بد. Manuscript profile