هدف از این نوشتار، بررسی اختلالاتی است که با نقص و ضعف در قدرت اراده مرتبط هستند. در این پژوهش سعی شده با تکیه بر منابع معتبر و مقالات و پژوهشهای ایرانی و خارجی که در زمینه ارتباط اراده و مفاهیم همسو با آن انجام گرفته است، به بحث و بررسی اختلالاتی پرداخته شود که می More
هدف از این نوشتار، بررسی اختلالاتی است که با نقص و ضعف در قدرت اراده مرتبط هستند. در این پژوهش سعی شده با تکیه بر منابع معتبر و مقالات و پژوهشهای ایرانی و خارجی که در زمینه ارتباط اراده و مفاهیم همسو با آن انجام گرفته است، به بحث و بررسی اختلالاتی پرداخته شود که میتوان منشأ آنها را نقص در اراده انسانی دانست. با تعیین و اثبات نقش اراده در سببشناسی اختلالات روانی مختلف، در حقیقت، میتوان چنین استنباط کرد که آنچه دچار مشکل گردیده نیروی اراده و مسؤولیتپذیری در انسان است و آنچه که باید به عنوان بیماری درمان گردد، افزایش قدرت و نیروی اراده در افراد است. میتوان نشانههای ضعف و نقص در اراده را به عنوان علائم هشداردهنده ایجاد مشکل در رفتار فرد، بررسی کرد و با پیشگیری، کنترل و در مواقعی درمان و بهبود عملکرد مبتنی بر اراده عقلانی، از بسیاری از آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی، فرهنگی و روانی در افراد و جامعه، جلوگیری کرد. با در نظر گرفتن نگرش قرآنی به مفهوم اراده و تأکیدی که بر اراده انسانی در برخورداری از زندگی سالم و بهینه از نظر روانشناختی، میتوان این مفهوم را بسط داد و در حیطه درمان روانشناسی نیز میتوان از آن استفاده کرد.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2018
هدف پژوهش، بررسی تأثیر آموزش رفتاری به مادران بر کاهش مشکلات عملکرد رفتاری فرزندان مبتلا به اختلال سلوک بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. از اینرو، تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان به اختلال سلوک تشخیص داده شده بودند از مدا More
هدف پژوهش، بررسی تأثیر آموزش رفتاری به مادران بر کاهش مشکلات عملکرد رفتاری فرزندان مبتلا به اختلال سلوک بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. از اینرو، تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان به اختلال سلوک تشخیص داده شده بودند از مدارس ابتدایی شهر شیراز در سال 94-1393 تحصیلی بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل فهرست رفتاری کودکان (آخنباخ و رسکولا، 2001) و پرسشنامة عملکرد رفتاری کودکان (ویگال و همکاران، 1998) بود. آموزش روشهای اصلاح رفتار بارکلی (1998) در قالب 10 جلسة نود دقیقهای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان، دو گروه پرسشنامة عملکرد رفتاری را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یکراهه (ANCOVA) با استفاده از SPSS21 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر کاهش مشکلات رفتاری گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود (05/0p<). بهطورکلی، یافتهها نشان داد که آموزش روشهای اصلاح رفتار به مادران، مشکلات رفتاری فرزندان را کاهش میدهد.
Manuscript profile
Thoughts and Behavior in Clinical Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2015
رویدادهای استرس زای زندگی، رویدادهایی مشکل زاست که با بروز اختلالات هیجانی همراه است و به نظر می رسد یکی از عواملی که موجب درگیری افراد با افسردگی و نشخوار فکری می شود، تجربیات استرس آمیزی است که به طور مداوم در طی زمان رخ می دهد و می تواند نقش مهمی در پدیدآیی افکار خود More
رویدادهای استرس زای زندگی، رویدادهایی مشکل زاست که با بروز اختلالات هیجانی همراه است و به نظر می رسد یکی از عواملی که موجب درگیری افراد با افسردگی و نشخوار فکری می شود، تجربیات استرس آمیزی است که به طور مداوم در طی زمان رخ می دهد و می تواند نقش مهمی در پدیدآیی افکار خودکشی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، ارایه ی مدلی به منظور پیش بینی افکار خودکشی بر اساس رویدادهای استرس زا و نشخوار فکری در دانشجویان با واسطه گری افسردگی بود. بدین منظور، طی یک پژوهش از نوع همبستگی، 155 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز به شیوه ی تصادفی انتخاب و از نظر افسردگی، افکار خودکشی، پاسخ های نشخواری و رویدادهای زندگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل همبستگی نمرات نشان داد که رویدادهای استرس زا و نشخوار فکری می توانند به طور معناداری افسردگی و افکار خودکشی را به طور مستقیم پیش بینی کنند. با توجه به مدل پیشنهادی، مشخص شد که رویدادهای استرس زا و نشخوار فکری با واسطه گری افسردگی، می توانند به طور معناداری افکار خودکشی را پیش بینی کنند. به نظر می رسد، احتمال بروز افسردگی و افکار خودکشی در دانشجویانی که رویدادهای استرس زای بیش تری را تجربه کرده اند و از سبک پاسخ نشخواری استفاده می کنند، بیش تر است. با توجه به این که دانشجویان نقش مهمی در پیشرفت جامعه دارند؛ به کارگیری روش هایی که موجب پیشگیری و درمان افسردگی و افکار خودکشی می شود، ضروری است.
Manuscript profile
Thoughts and Behavior in Clinical Psychology
,
Issue4,Year,
Winter
2014
مدل فراشناختی بر این فرض استوار است که افکار وسواسی، نتیجه ی تفسیر منفی باورهای فراشناختی در مورد معنی و یا پیامد خطرناک یک فکر یا افکار ویژه است. تحریف در باورهای فراشناختی بر معانی و کارکرد شناخت تاثیر می گذارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه متغیرهای مسوولیت پذیری و More
مدل فراشناختی بر این فرض استوار است که افکار وسواسی، نتیجه ی تفسیر منفی باورهای فراشناختی در مورد معنی و یا پیامد خطرناک یک فکر یا افکار ویژه است. تحریف در باورهای فراشناختی بر معانی و کارکرد شناخت تاثیر می گذارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه متغیرهای مسوولیت پذیری و در آمیختگی افکار در رابطه با باورهای فراشناختی و علایم وسواسی در جمعیت های غیر بالینی بود. بدین منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 333 نفر (151 پسر و 182 دختر) دانشجو با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و از نظر باورهای فراشناختی نگرش مسوولیت پذیری، در آمیختگی افکار و عقاید وسواسی- جبری مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل مسیر و مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که باورهای فراشناختی، مسوولیت پذیری و در آمیختگی افکار ؛ مسوولیت پذیری و در آمیختگی افکار، علایم وسواسی را به صورت مثبت پیش بینی می کنند و همچنین، رابطه ی مستقل معناداری بین باورهای فراشناختی و علایم وسواسی وجود دارد. یافته های پژوهش از واسطه شدن متغیرهای مسوولیت پذیری و در آمیختگی افکار در رابطه ی میان باورهای فراشناختی و علایم وسواسی- اجباری، حمایت می کند. بنابراین، می توان گفت که باورهای فراشناختی از طریق مسوولیت پذیری و در آمیختگی افکار به وجه بهتری می توانند علایم وسواسی را تبیین کنند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications