هدف اصلی این پژوهش واکاوی افراطگری دینی و نقش تعلیم و تربیت اسلامی در مهار آن می باشد. از نظر فلسفه و پارادایم حاکم بر پژوهش جزء پژوهش های کیفی و در پارادایم سازنده گرایی- تفسیری قرار داد. روش پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی(کتابخانه ای) است. جامعه آماری پژوهش شامل More
هدف اصلی این پژوهش واکاوی افراطگری دینی و نقش تعلیم و تربیت اسلامی در مهار آن می باشد. از نظر فلسفه و پارادایم حاکم بر پژوهش جزء پژوهش های کیفی و در پارادایم سازنده گرایی- تفسیری قرار داد. روش پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی(کتابخانه ای) است. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهشها و اسناد موجود مرتبط در سایتهای علمی میباشد. نمونه آماری تا رسیدن به اشباع نظری و استخراج مقولههای افراطگرایی دینی ادامه یافته است. ابزار پژوهش شامل تمامی اسناد و مدارکی است که در رابطه با افراطگرایی دینی و شیوه استفاده از آموزشهای دینی در شکلگیری افراطگرایی وجود دارد(از طریق فیش برداری)، میباشد. روش تجزیه و تحلیل در پژوهش حاضر تحلیل مضمون است. در این روش از طریق تحلیل متون مورد نظر به صورت استقرائی، مؤلفههای تربیت مطلوب به منظور مهار افراطگرایی دینی تدوین گردید.
Manuscript profile
Social Science Quarterly
,
Issue500,Year
1
,
Spring
2050
پژوهش حاضر با عنوان بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم طرحواره درمانی بر هیجان خواهی و خوداظهاری اجتماعی زنان متأهل انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، تمام زنان متأهل شهر قم بوده است. روش نمونه گیری داوطلبانه بود. پژوهشگر طی یک فراخوان جهت برگزاری کلاس های آموزشی مفاهیم طر More
پژوهش حاضر با عنوان بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم طرحواره درمانی بر هیجان خواهی و خوداظهاری اجتماعی زنان متأهل انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، تمام زنان متأهل شهر قم بوده است. روش نمونه گیری داوطلبانه بود. پژوهشگر طی یک فراخوان جهت برگزاری کلاس های آموزشی مفاهیم طرحواره درمانی، 60 نفر از زنان متأهل شهر قم را که دارای سن بالای 20 سال و دارای مدرک دیپلم به بالا و خانه دار بوده اند انتخاب و پس از اجرای پیش آزمون، 30 نفر از زنانی که دارای اختلالات بیشتری در سطح هیجان خواهی و خوداظهاری اجتماعی بوده اند را انتخاب کرد. سپس 15 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش و 15 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بودند از پرسشنامه پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن (1979) و پرسشنامه خوداظهاری اجتماعی گلس (1982). سپس 15 جلسه 90 دقیقه ای آموزش مفاهیم طرحواره درمانی، روی گروه هدف (آزمایش) انجام شد و در پایان جلسه از دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد. روش های آماری که استفاده شد از شاخص های آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار برای توصیف متغیرهای پژوهش و آنالیز کوواریانس برای آزمون فرضیات پژوهش بود و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مفاهیم طرحواره درمانی در سطح معنی داری 001/0 بر هیجان خواهی تأثیرگذار بوده و این آموزش حدود 39% از تفاوت نمرات هیجان خواهی را تبیین نموده و همچنین در همین سطح معنی داری نیز بر خوداظهاری اجتماعی زنان تأثیرگذار بوده و حدود 51% از تفاوت نمرات خوداظهاری اجتماعی را نیز تبیین نموده است.
Manuscript profile
Social Science Quarterly
,
Issue500,Year
1
,
Spring
2050
پژوهش حاضر که با هدف تعیین تأثیر خود مراقبتی بر افسردگی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی مرکز سلامت شهدای هفت تیر شهرستان قم انجام شد، یک بررسی نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری کلیه ی افراد مبتلا به بیماری دیابت مراجعه کننده به مرکز More
پژوهش حاضر که با هدف تعیین تأثیر خود مراقبتی بر افسردگی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی مرکز سلامت شهدای هفت تیر شهرستان قم انجام شد، یک بررسی نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری کلیه ی افراد مبتلا به بیماری دیابت مراجعه کننده به مرکز سلامت شهدای هفت تیر شهرستان قم در سال 1396 بودند، که از میـان آنهـا 50 نفـر بـه روش نمونـه گیـری تصادفی ساده ( 25 نفر برای گروه آزمایش و 25 نفر برای گروه شاهد ) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده؛ پرسشنامه ی افسردگی بک و پرسشنامه ی کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت(WHO) و پروتکل خودمراقبتی بودند که پیش و پس از اجرای روش آموزش خود مراقبتی بر روی شرکت کنندگان اجرا، و داده ها از طریق آمار توصیفی ( میانگین و انحراف استاندارد ) و آمار استنباطی ( تحلیل کوواریانس ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشـان داد که آموزش خود مراقبتی باعث افزایش کیفیت زندگی و کاهش افسردگی در بیماران دیابتی می شود ( 05/0 > P ).
Manuscript profile
Social Science Quarterly
,
Issue4,Year,
Winter
2019
دانشگاه فنی و حرفه ای در افق چشم انداز، دانشگاهی توانمند در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر، شایسته و متناسب با جامعه دانش بنیان، پیشرفته، صنعتی و در رده جهانی شناخته شده است. هدف از این تحقیق فهم شناسی مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای کشور از شایستگی حرفه ای مدیران(کاربست شب More
دانشگاه فنی و حرفه ای در افق چشم انداز، دانشگاهی توانمند در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر، شایسته و متناسب با جامعه دانش بنیان، پیشرفته، صنعتی و در رده جهانی شناخته شده است. هدف از این تحقیق فهم شناسی مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای کشور از شایستگی حرفه ای مدیران(کاربست شبکه خزانه) میباشد. راهبرد مورداستفاده در این پژوهش نیز از نوع آمیخته است که با اتخاذ روش شبکه خزانه از مزیت راهبردهای کیفی و کمی به طور هم زمان بهره برداری می کند. پژوهش حاضر از منظر جهت گیری، بنیادی و از بعد هدف، اکتشافی و در زمره پژوهش هایی با صبغه میدانی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را صاحب نظران و مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای کشور شامل میشوند. که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند(12 مصاحبه با 12 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). به منظور شناسایی شاخصها از روش شبکه خزانه و آزمونهای آماری میانگین، انحراف معیار و همچنین آزمون تی تک نمونه (رویکردهای کمی) استفاده شد. نتایج نشان داد که 36 سازه اصلی در خصوص شایستگی حرفهای مدیران دانشگاه فنی و حرفهای کشور وجود دارد.
Manuscript profile
Social Science Quarterly
,
Issue4,Year,
Winter
2019
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت طرحوارههای ناسازگار اولیه در بین مردان 20 تا 45 سال معتاد و غیرمعتاد شهر قم انجام گرفته است. ابزاری که جهت گردآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفته است، پرسشناسهی طرحوارههای ناسازگار اولیه (فرم کوتاه YSQ-SF) میباشد. برای تحلیل دادههای پ More
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت طرحوارههای ناسازگار اولیه در بین مردان 20 تا 45 سال معتاد و غیرمعتاد شهر قم انجام گرفته است. ابزاری که جهت گردآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفته است، پرسشناسهی طرحوارههای ناسازگار اولیه (فرم کوتاه YSQ-SF) میباشد. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل میانگین، انحراف معیار و آزمون t مستقل استفاده شده است. نتایج پژوهش، تفاوت معناداری (01/0) را بین گروه وابسته به مواد مخدر (معتاد) و غیروابسته نشان داد. میانگین نمرات طرحوارههای ناسازگار اولیه در افراد وابسته به مواد بهطور معنیداری از میانگین نمرات افراد عادی بالاتر بود. به بیان دیگر، مردان وابسته به مواد مخدر در مقایسه با مردان غیروابسته (غیرمعتاد) به میزان بالاتری دارای باورهای هستهای ناسالم و بنیانهای شناختی ناسازگار میباشند. این اختلاف بیش از همه در طرحواههای ناسازگار اولیه از قبیل: رهاشدگی، بیاعتمادی، بدرفتاری، نقص و شرم، آسیبپذیری در برابر ضرر و بیماری، دیده شد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications