• Home
  • علی رهیده

    List of Articles علی رهیده


  • Article

    1 - تأثیرات سبکهای تفکر بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر دوره دوم دبیرستان بامیانجیگری تعهد در هویت
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 96 , Year , Summer 2026

    هدف این پژوهش تأثیرات سبک‌های تفکر بر سازگا More

    هدف این پژوهش تأثیرات سبک‌های تفکر بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر دوره دوم دبیرستان بامیانجی‌گری تعهد در هویت بود. این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی و به روش مدل علّی تحلیل مسیر بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم دبیرستان‌های شهرستان رباط‌کریم در سال تحصیلی 1400-1399 بود و از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی نسبتی برای انتخاب گروه نمونه استفاده شد. حجم گروه نمونه برابر با 390 دانش‌آموز بودکه به پرسش‌نامه‌های سازگاری((Sinha & Sing, 1993، سبک‌های تفکر (Sternberg & Wagner, 1997) بعد کارکرد  و ابعاد هویت، قسمت مربوط به بعد تعهد(1989 Berzonsky,). به صورت مجازی پاسخ دادند. داده‌های جمع‌آوری‌شده به روش تحلیل مسیرتجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با داده‌ها برازش مناسب دارد. و همچنین اثر مستقیم سبك‌های تفكر بر سازگاري اجتماعي معنادار می‌باشند.وبا توجه به یافته‌های بدست آمده می‌توان گفت که سبك تفكر قانون‌گذار بيشتر از دو سبك ديگر در پيش‌بيني سازگاري اجتماعي سهم دارد و تأثیرسبک‌های تفکر برسازگاري اجتماعي با نقش میانجی هویت تعهد نشان داد، اثر استاندارد غیر مستقیم وهمچنین اثراستاندارد کامل آنها معنادار می‌باشد. این بدان معنی است که متغیر هویت تعهد توانست نقش میانجی بین سبک‌های تفکر و سازگاری اجتماعی در دانش‌آموزان گروه مورد مطالعه را ایفا نماید. 

    Manuscript profile