• Home
  • دکتر حمید  ملایی زرندی

    List of Articles دکتر حمید  ملایی زرندی


  • Article

    1 - اثربخشی آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانش‌آموزان
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , Issue 58 , Year , Winter 2024

    چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامي دانش‌آموزا More

    چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامي دانش‌آموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر رفسنجان در سال تحصیلی 1402 بودند که تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل)، به‌‌عنوان نمونه به روش نمونه‌‌گیری تصادفی خوشه‌‌ای انتخاب شدند و با پرسشنامه‌‌های کیفیت زندگی وار و همکاران (1996) و تنظیم هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) شدند. گروه مداخله طی 10 جلسه تحت آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد 90 دقیقه‌‌ای و به صورت گروهی هفتهای دو بار قرار گرفتند اما در مورد گروه کنترل اقدامی انجام نشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روشهای آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس و با نرم افزار SPSS نسخه‌‌ 24 انجام شد. میزان P کمتر از 05/0 معنی‌‌داری در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانش‌آموزان تاثیر دارد. بنابراین از آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افزایش کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانش‌آموزان می‌توان استفاده کرد. کلید واژه‌ها: تحمل پریشانی هیجانی، پذیرش و تعهد، کیفیت زندگی، تنظیم هیجان، دانش‌آموزان.

    Manuscript profile