• Home
  • امیر محمدی نژاد

    List of Articles امیر محمدی نژاد


  • Article

    1 - تاثیر آزادسازی تجاری بر درآمد صنایع غذایی (مطالعه موردی رب گوجه فرنگی ایران)
    Agricultural Economics Research , Issue 4 , Year , Winter 2022
    مقدمه و هدف: بنگاههای کوچک و متوسط سهم قابل توجهی از ارزش افزوده را می­توانند به­ خود اختصاص دهند؛ محصولات صنایع تبدیلی بویژه رب گوجه­فرنگی با توجه به تولید سرانه و موقعیت اقلیمی ایران، از نظایر آن محسوب می­شوند. نظر به توسعه جهانی­ش More
    مقدمه و هدف: بنگاههای کوچک و متوسط سهم قابل توجهی از ارزش افزوده را می­توانند به­ خود اختصاص دهند؛ محصولات صنایع تبدیلی بویژه رب گوجه­فرنگی با توجه به تولید سرانه و موقعیت اقلیمی ایران، از نظایر آن محسوب می­شوند. نظر به توسعه جهانی­شدن، راهبردهای رفع موانع تعرفه­ای و غیر تعرفه­ای می‌تواند منجر به افزایش سهم صادرکنندگان در بازار رقابتی شود.
    مواد و روش­ها: برای مطالعه عوامل مؤثر بویژه عامل تعرفه برسهم درآمد صادرکنندگان رب­گوجه فرنگی از داده­های تابلویی با 192 مقطع شامل کارخانجات عمده صادرکننده وکشورهای واردکننده طی سال‌های 92-1384 درقالب مدل جاذبه استفاده شده است.
    یافته­ها: نتایج روش تخمین مدل خطی تعمیم یافته حاکی از اثر مثبت بهره­وری، تعداد اسناد تجاری، مذهب و آسیایی­بودن کشور و اثر منفی تعرفه و مسافت تا کشور واردکننده بر سهم درآمد شرکت صادرکننده رب گوجه­فرنگی ایرانی بوده است.
    بحث و نتیجه­گیری: اهم پیشنهادات می‌تواند شامل عضویت درسازمان تجارت جهانی، ترجیح برصادرات با بسته بندی اسپتیک به شرکای تجاری خاص و اعمال تعرفه­های ترجیحی از راه مذاکرات می­باشد. درخصوص عوامل غیر­تعرفه­ای، به تسهیل در عملیات بانکی بین­المللی از طریق رفع تحریم­های اقتصادی، تمرکز بر بازارهای آسیایی با توجه به اصل مزیت نسبی، به­روزرسانی تجهیزات، مکان­یابی کارخانه­ها و آموزش نیروی انسانی، پیشنهاد می­شود. Manuscript profile