• Home
  • اکبر سلمانی

    List of Articles اکبر سلمانی


  • Article

    1 - بررسی عوامل اقتصادی موثر بر عرضه شیر در ایران، رهیافت گشتاورهای تعمیم-یافته ( GMM)
    Agricultural Economics Research , Issue 4 , Year , Summer 2021
    مقدمه و هدف: با توجه به اهمیت شیر هم در بخش تولید (به علت میزان اشتغال­زایی و ایجاد درآمد برای فعالان این حوزه) و هم در بخش تقاضا و مصرف (به علت تاثیر آن بر سلامت عمومی و غیره) یکـی از هدف‌های مهـم سیاسـت­گذاری دولت­ در بخش کشاورزی می­تو More
    مقدمه و هدف: با توجه به اهمیت شیر هم در بخش تولید (به علت میزان اشتغال­زایی و ایجاد درآمد برای فعالان این حوزه) و هم در بخش تقاضا و مصرف (به علت تاثیر آن بر سلامت عمومی و غیره) یکـی از هدف‌های مهـم سیاسـت­گذاری دولت­ در بخش کشاورزی می­تواند افزایش عرضه و تقاضای شیر باشد.
    مواد و روش­ها: هدف این مطالعه بررسی تأثیر عوامل اقتصادی مؤثر بر عرضه شیر در ایران براساس داده های استان‌ها می­باشد. براین اساس در راستای اهداف پژوهش از داده­های 28 استان ایران در بازه زمانی 1394-1381استفاده‌ شد. مدل پژوهش با استفاده از رهیافت داده­های تابلویی و در قالب روش گشتاورهای تعمیم­یافته برآورد شد.
    یافته­ها:  با توجه به نتایج حاصل از تخمین مدل، عرضه شیر در ایران از تعداد دام تاثیر مثبت و از هزینه نهاده‌های دامی تاثیر منفی می‌پذیرد. هم‌چنین، با وقفه یکساله، قیمت شیر و سطح مرتع تاثیر مثبت و قیمت گوشت تاثیر منفی بر عرضه شیر دارد.
    بحث و نتیجه­گیری: اصلاح نژاد دام‌های شیرده، حمایت قیمتی، استفاده از فناوری‌های نوین دامپروری و مدیریت چرای دام از راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای عرضه شیر در کشور می‌باشد Manuscript profile