• Home
  • مهناز  امیر پور

    List of Articles مهناز  امیر پور


  • Article

    1 - تأثیر رسانه‌های اجتماعی مجازی بر ریسک پذیری در دانش‌آموزان
    Educational Leadership & administration , Issue 67 , Year , Spring 2024

    More

    هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی آسیب­ شناسی رسانه­ های اجتماعی مجازی بر گسترش ریسک­ پذیری در دانش‌آموزان بود.

    روش: روش این پژوهش پیمایشی- توصیفی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دبیرستان­های شهر قوچان 313 نفر بودند که حساب کاربری اینستاگرام داشتند. لذا حجم نمونه بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی 380 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته که حاصل ادبیات موضوع بود طراحی شد. برای اعتبار ابزار از روش صوری و پایایی نیز با آزمون آلفای کرونباح مقدار آن 88/0 حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آزمون‌های آماری فریدمن برای اولویت بندی شاخص‌ها و نحوه تأثیرگذاری متغیرها از نرم افزار آموس استفاده شد.

    یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بیشترین فراوانی اشاره توسط کاربران اینستاگرام در بُعد رسانه‌های اجتماعی- مجازی به مؤلفه فرهنگی با 313 فراوانی و در بعد ریسک ­پذیری به مؤلفه گرایش به روابط جنسی با فراوانی 313 تعلق دارد. اولویت­ بندی شاخص­های ریسک ­پذیری نشانگر این است که تغییر ارزش­ها و باورهای انسانی و گرایش به جنس مخالف 4.51 دارای بیشترین میانگین می­باشد و آگاه کردن والدین 3.89 دارای کمترین میانگین می­باشد. همچنین ریسک پذیری و مدیریت بدن با فضای مجازی اینستاگرام دارای رابطه معناداری بود.

    نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت استفاده از رسانه اینستاگرام علاوه بر مزایای زیادی که در زندگی روزمره دار دبرای دانش‌آموزان می‌توان تهدید کننده باشد. از این‌رو، برنامه‌ریزان نظام تعلیم و تربیت باید بتوانند با ظرفیت‌سازی در دانش‌آموزان و افزایش سواد رسانه‌ای آنها از میزان تهدیدات فضای مجازی بکاهند.

    Manuscript profile