• Home
  • سعید دارابی

    List of Articles سعید دارابی


  • Article

    1 - طراحی مدل یادگیری سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان
    Educational Leadership & administration , Issue 67 , Year , Spring 2024

    More

    هدف: تحقيق حاضر با هدف طراحی مدل یادگیری سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان انجام شد.

    روش: روش تحقیق کمی و کیفی یا آمیخته بود. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 14 نفر از خبرگان و کارشناسان رشته‌ی علوم تربیتی و رشته‌ی مدیریت آموزشی و در مرحله‌ی کمی کلیه اساتید دانشگاه لرستان به تعداد 834 نفر (5669 مرد و 268 زن) بود. برای تعیین حجم نمونه، جامعه آماری خبرگان و کارشناسان از شیوه نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از روش اشباع نظری و جامعه آماری اساتید دانشگاه لرستان با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 263 نفر (179 مرد و 84 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای طراحی ابزار گردآوری داده‌ها از سه شیوه‌ی مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه و تکنیک دلفی استفاده گردید. در بخش کمی جهت برازش مدل در بین نمونه‌ی آماری تعیین شده از ابزار پرسشنامه استفاده شد. در هر مرحله از تکنیک دلفی از ضریب توافقی کندال استفاده شد که در مرحله‌ی سوم تکنیک دلفی این ضریب برابر با مقدار (749/0) بدست آمد که نشان دهنده‌ی توافق قابل قبول در بین پاسخگویان بود.

    یافته ها: یافته ها نشان داد شش مولفه‌ی عناصر مدیریتی، عناصر شخصیتی، عناصر سازمانی، عناصر دانشی، عناصر ساختاری، عناصر پژوهشی و 56 کد برای طراحی مدل و ابزار گردآوری داده‌ها به دست آمد.

    نتیجه گیری: دانشگاه و نهادهای آموزش عالی به مثابه‌ی یک سازمان، یکی از با ارزش‌ترین سازمان‌هایی است که یک کشور جهت توسعه و موفقیت به آن نیاز دارد و یادگیری سازمانی با استفاده از عناصر معرفی شده در این تحقیق می تواند نقش اعضای هیات علمی در جهت توسعه و رونق دانشگاه را پررنگ کند.

    Manuscript profile