• Home
  • الهام خواجوی

    List of Articles الهام خواجوی


  • Article

    1 - مرور نظام‌مند مطالعات اثربخشی انجام شده در خصوص جراحی زیبایی زنان در ایران
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 49 , Year , Spring 2024

     

    هدف: هدف مطالعه حاضر مرور نظام‌مند مطالعات اثربخشی انجام شده در خصوص جراحی زیبایی زنان در 5 سال اخیر (از 1397 الی 1402) بود.

    روش: این مطالعه از نوع بررسی‌های ثانویه است و با توجه به روش اجرا مرور نظام‌مند تلقی می‌شود. جهت گردآوری داده‌ها از روش تحلیل اسنادی استفاده گردید، که شامل تمامی مطالعات اثربخشی منتشرشده (1402-1397) بود و جمعاً 16 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به‌دست‌آمده با ابزار چک‌لیست محقق ساخته و تلخیص مطالب در قالب جدول ارائه شد.

    یافته‌ها: آنچه از بررسی مقالات منتشر شده در 5 سال اخیر برآمد این بود که درمان‌هایی که هدف قرار داده شد عبارت از  روان‌درمانی مثبت‌گرا؛ طرحواره درمانی؛ رویکرد درمانی شناختی- رفتاری؛ روان‌درمانی بین-فردی؛ خودباوری مبتنی بر تئوری انتخاب؛ درمان فراشناختی؛ مهارت تنظیم هیجان؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ آموزش قدردانی از بدن؛ آموزش خودشفابخشی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بوده که از بین آن‌ها، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

    نتیجه‌گیری: علی‌رغم شیب تند گرایش به جراحی زیبایی و اثبات وجود اختلال و مشکلات روانشناختی در افراد متقاضی جراحی زیبایی، پژوهش‌های اندکی در حوزه کاربست درمان‌های روانشناختی اثربخش ثبت شده است؛ بنابراین لازم است پژوهشگران آتی به این مقوله توجه ویژه داشته باشند.

     

    Manuscript profile