• Home
  • سمیرا  عابدینی

    List of Articles سمیرا  عابدینی


  • Article

    1 - مقایسه گیاه پالایی شمعدانی و کلم زینتی در حذف آلاینده‌های نفتی و فلزات سنگین سرب و کادمیم
    New Researches in Environmental Engineering , Issue 5 , Year , Spring 2024
    More

    مقدمه: آلودگی خاک به هیدروکربنهای نفتی و فلزات سنگین از مشکلات مربوط به جوامع صنعتی میباشد. روشهای متعددی برای حذف آلایندههای از خاک وجود دارد. گیاه پالایی روشی همگام با محیط زیست است که با استفاده از گیاهان آلایندهها از خاک حذف میگردند. هدف از این تحقیق بررسی پاکسازی خاک از آلودگیهای نفتی و همچنین فلزات سنگین( سرب و کادمیم) با استفاده از دو گیاه زینتی کلم زینتی و شمعدانی معطر بود.

     

    مواد و روشها: تعداد 40 نمونه شامل 20 نمونه خاک و 20 گیاه انتخاب شدند. خاکها در سه رده پا           ( شاهد)، نیمه آلوده و کاملاً آلوده انتخاب شدند. 8 هیدروکربن و دوفلز سنگین مورد بررسی قرار گرفتند. از دستگاه HPLC جهت سنجش فلزات سنگین استفاده شد. برای بررسی هیدروکربنهای نفتی از دستگاه اسپکتروفتومتر استفاده شد.

     

     
     

    نتایج و بحث: بیشترین میزان تجمع در تجمع هیدروکربن در شمعدانی در خاک نیمه آلوده مربوط به تترادکان (16.021 mg/Kg) در بافت خشک و اثری از تجمع تری دکان و پنتادکان در بافت تازه و خشک شمعدانی دیده نشد. در کلم زینتی بیشترین مقدار تجمع مربوط به دکان ( 19.69mg/Kg) در بافت تازه و کمترین میزان تجمع مربوط به نونان(0.659 mg/Kg) در بافت خشک دیده شد.

     

     

    نتیجهگیری: نتایج این تحقیق نشان داد که هر دو گیاه زینتی بکار رفته در تحقیق برای گیاهپالایی مناسب بودند. در حذف آلودگیهای نفتی، گیاه شمعدانی معطر، عملکردی بهتری از خود نشان داد. داشته است. کلم زینتی در حذف فلز سنگین کادمیوم راندمان بالاتری داشت.

     

     
    Manuscript profile