• Home
  • مریم صوری

    List of Articles مریم صوری


  • Article

    1 - بررسی وضعیت عوامل موثر بر کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران
    Educational Administration Research , Issue 5 , Year , Winter 2021
    پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عوامل موثر بر کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها جزء تحقیقات آمیخته ای است،که هم کیفی و هم کمی است و از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدا More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عوامل موثر بر کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها جزء تحقیقات آمیخته ای است،که هم کیفی و هم کمی است و از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران شامل 907 نفر است که از این تعداد 269 نفر طبق جدول کرجسی و مورگان به روش خوشه ای، طبقه ای نسبی و تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی پرسشنامه مذکور تایید و پایایی آن نیز به وسیله آلفای کرونباخ، مقدار 898/0بدست آمد و داده ها به صورت توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج از دیدگاه مدیران ابتدایی شهر تهران نشان داد؛که مولفه های کیفیت آموزشی شامل سه مولفه اصلی و 12مولفه فرعی:1-عوامل مدیریتی شامل(توجه مدیران بر فعالیت های فوق برنامه در مدارس، توجه مدیران بر نحوه تدریس معلمان و توجه بر ارزیابی مستمر عملکرد)2-عوامل سازمانی شامل(توجه بر نحوه گزینش معلمان، توجه بر توانمندسازی معلمان، توجه بر محتوای آموزشی، تدوین و تنظیم مقررات کاربردی، تخصیص بودجه سالیانه مناسب و بروزرسانی امکانات و تجهیزات آموزشی)3-عوامل مهارتی شامل(توجه بر مهارتهای کلامی معلمان، توجه بر مهارتهای غیر کلامی معلمان و توجه بر مهارتهای آموزشی معلمان) می باشد.بعلاوه پاسخدهی مدیران نسبت به وضعیت موجود مولفه های مدیریتی تاثیرگذار بر کیفیت آموزشی مدارس در این3عامل در وضعیت مطلوبی قرار دارند.همچنین میانگین 6 عامل سازمانی در وضعیت مطلوبی قرار دارند. Manuscript profile