• Home
  • لیلا پارسانژاد

    List of Articles لیلا پارسانژاد


  • Article

    1 - الگوی دانشگاه نسل چهارم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Winter 2022
    مقدمه و هدف: برای رشد در محیط متغیر امروزی، سازمان‏ها باید با تغییرات مقابله و از فرصت‏ها بهره‏ برداری کنند ظهور اقتصاد دانش بنیان به همراه مقوله جهانی شدن و ادغام آن با بحران‏های مالی و زیست محیطی، چالش‏های بی سابقه‏ای را در طرا More
    مقدمه و هدف: برای رشد در محیط متغیر امروزی، سازمان‏ها باید با تغییرات مقابله و از فرصت‏ها بهره‏ برداری کنند ظهور اقتصاد دانش بنیان به همراه مقوله جهانی شدن و ادغام آن با بحران‏های مالی و زیست محیطی، چالش‏های بی سابقه‏ای را در طراحی مجدد ماموریت‏های یک دانشگاه ایجاد کرده و از طرفی سرعت و پویایی تولید دانش با تغییر سریع انتظارات جامعه نیز مزید بر این علت شده است و باتوجه به این که دانشگاه نسل چهارم پرچم‌دار توسعه اقتصادی محلی و منطقه‏ای ذکر شده لذا هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی دانشگاه نسل چهارم و ارتقای آن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود.
    روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع مطالعه موردی به صورت کیفی با هدف توسعه‏ای ـ کاربردی در زمینه طراحی الگویی جهت ارتقای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران به دانشگاه نسل چهارم بود.
    یافته­ ها: یافته ‏ها نشان داد که از مهم‌ترین شرایط علّی می‏توان به تغییرات زمانه و الزام به نوآوری اشاره و از عوامل زمینه‌ای مهم می‏توان به محدودیت‌های ساختاری و عملیاتی و از عوامل مداخله‌گر به عوامل محیطی و ساختاری و از راهبردهای اصلی و اثرگذار به راهبردهای آموزش نوین و درنهایت از اهم پیامدهای تبدیل واحد علوم و تحقیقات تهران به دانشگاه نسل چهارم می‌توان به پیامدهای اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.
    بحث و نتیجه­ گیری: نتایج نشان از فاصله تا وضع مطلوب داشته و با توجه به شرایط روزِ واحد علوم و تحقیقات تهران، باید طبق راهبردهای به‌دست‌آمده، برنامه‌ای جامع بر اساس شرایط روزِ زیست‌بوم و جهان، تدوین‌شده تا حرکت به سوی دانشگاه نسل چهارم تسهیل گردد. شاید بتوان گفت از مهم‌ترین اقدامات لازم، توجه به عقب‌افتادگی و بلوغ نسلی، التزام به برنامه توسط مدیران و ایجاد روابط پایدار و سودآور در جهت مقابله با عوامل مداخله‏گر و کنترل عوامل زمینه‏ای باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی عوامل توسعه‌دهنده فرهنگ کارامدی جمعی معلمان شهر تهران از دیدگاه خبرگان
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Summer 2019
    معلمان، آینده‌سازان و مهم‌ترین نیروی محرک توسعه هر کشور هستند. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر رشد و توسعه فرهنگ کارامدی جمعی معلمان در مدارس شهر تهران بود. این مطالعه با رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناختی انجام شد. برای شناسایی عوامل توسعه‌دهنده کارامدی جمعی معلما More
    معلمان، آینده‌سازان و مهم‌ترین نیروی محرک توسعه هر کشور هستند. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر رشد و توسعه فرهنگ کارامدی جمعی معلمان در مدارس شهر تهران بود. این مطالعه با رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناختی انجام شد. برای شناسایی عوامل توسعه‌دهنده کارامدی جمعی معلمان از سه نظریه‌پرداز بین‌المللی و بیست و یک کارشناس داخلی که در حوزه تعلیم و تربیت صاحب‌نظر بودند، مصاحبه نیمه‌ساختار یافته صورت گرفت که بطور هدفمند انتخاب شده بودند. داده‌های لازم براساس اشباع نظری جمع‌آوری گردید؛ چرا که بعد از 24 مصاحبه به اشباع نظری رسیدیم. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار NVivo 10 استفاده گردید. یافته‌های این تحقیق حاکی از آن است که 8 عامل بیشترین نقش را در رشد و توسعه فرهنگ کارامدی جمعی معلمان در مدارس ایفا می‌نمایند. این عوامل عبارتند از: «کیفیت زندگی معلمان» دارای بیشترین امتیاز و در جایگاه اول، «توانمندسازی معلمان» در جایگاه دوم، «ویژگی‌های انگیزشی» در جایگاه سوم، «ساختار توانمندساز» در جایگاه چهارم، «ویژگی‌های شخصیتی» در جایگاه پنجم، «نظارت و راهنمایی» در جایگاه ششم، «برنامه‌ریزی هدفمند» در جایگاه هفتم و «سیاستگذاری‌های آموزشی» در جایگاه هشتم قرار گرفتند. در نهایت بر اساس عوامل هشت‌گانه مدلی ارائه گردید که می‌تواند منشور راهنمای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران آموزشی کشور قرار گیرد. از طرفی، فرهنگ کارامدی جمعی معلمان در مدارس زمانی رشد و توسعه پیدا می‌کند که عوامل مطروحه و راهکارهای ارائه شده مورد توجه قرار گیرند. Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی و اعتبار سنجی الگویی برای توسعه حرفه‌ای مدیران آموزشگاهی به شیوه آمیخته
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Winter 2020
    هدف از این پژوهش «طراحی و اعتبار سنجی الگویی برای توسعه حرفه‌ای مدیران آموزشگاهی به شیوه آمیخته» بود. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش آمیخته است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی؛ صاحب‌نظران مدیریت آموزشی بود. ابتدا بامطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیقات، More
    هدف از این پژوهش «طراحی و اعتبار سنجی الگویی برای توسعه حرفه‌ای مدیران آموزشگاهی به شیوه آمیخته» بود. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش آمیخته است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی؛ صاحب‌نظران مدیریت آموزشی بود. ابتدا بامطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیقات، در دو بخش داخلی و خارجی، مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران آموزشگاهی شناسایی شدند. سپس با انتخاب نمونه‌ها، با روش نمونه‌گیری هدفمند، با آنان مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد و هر مصاحبه­ای که انجام می­شد، از طریق نرم­افزار NVivo کدگذاری­ها صورت می‌گرفت. این روند تا جایی ادامه یافت، که محقق به اشباع نظری رسید. جامعه آماری در بخش کمی مدیران مدارس متوسطه شهرستان‌های تهران برابر 2711 نفر است که با فرمول کوکران و با نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، معادل 385 نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن‌ توسط 10 نفر از صاحب‌نظران حوزه مدیریت آموزشی مورد تأیید قرار گرفت و سنجش پایایی آن‌، از ضریب آلفای کرونباخ (864/0) و پایایی ترکیبی (899/0) انجام‌شده است. نتایج تحقیق نشان داد که توسعه حرفه‌ای مدیران دارای 8 مؤلفه؛ «سازمانی»، «سیاست‌گذاری»، «اقتصادی»، «فرهنگی»، «ارزشی»، «اجتماعی»، «فردی» و «فناوری» است که در توسعه حرفه‌ای مدیران 80 درصد واریانس را تبیین می‌کنند. از طرفی، وضعیت موجود مؤلفه‌های سازمانی و سیاست‌گذاری پایین‌تر از حد متوسط و نامطلوب و بقیه مؤلفه‌ها در حد متوسط بودند و با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارند. درنهایت، الگوی تحقیق بر مبنای فلسفه و اهداف الگو، مبانی نظری و عوامل مؤثر در توسعه حرفه‌ای مدیران تدوین گردید که با اطمینان 99 درصد مورد تأیید قرار گرفت. Manuscript profile

  • Article

    4 - الگوی دانشگاه کارآفرین با تاکید بر دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از نظریه داده بنیاد
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Summer 2021
    این پژوهش با هدف ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با تاکید بر دانشگاه آزاد اسلامی و با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد(طرح نظام مند) انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل20 نفر از افراد صاحب نظر و خبرگان در حوزه دانشگاه ک More
    این پژوهش با هدف ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با تاکید بر دانشگاه آزاد اسلامی و با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد(طرح نظام مند) انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل20 نفر از افراد صاحب نظر و خبرگان در حوزه دانشگاه کارآفرین بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختمند می باشد. داده ها با استفاده ازنرم افزار MAXQDA ، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار داده ها با استفاده از روش تأیید پذیری توسط مشارکت کنندگان صورت پذیرفت. بر اساس یافته های پژوهش، ابعاد و عوامل مؤثر بر دانشگاه آزاد اسلامی کارآفرین در 6 طبقه شامل پدیده محوری، دانشگاه کارآفرین با زیرمولفه های نظام آموزشی، نظام پژوهشی، خلاقیت و نوآوری و منابع درآمدی ، بعد شرایط علّی با زیر مولفه های رهبری ومدیریت دانشگاهی، بین المللی شدن و فرهنگ سازمانی، بعد شرایط زمینه ای با زیرمولفه های چارچوب های قانونی، ارتباط با صنعت، تعامل با محیط پیرامونی و مسائل اقتصادی، بعد عوامل مداخله گر با زیرمولفه های سیستم پاداش و موقعیت و جایگاه دانشگاه، بعد راهبردها با زیرمولفه های مدیریت منابع انسانی، زیرساخت های نوآوری و تأمین مالی و بعد پیامدها و نتایج با زیرمولفه های پویایی و سازگاری با محیط، بهبود عملکرد، سرمایه انسانی و توسعه اجتماعی و اقتصادی شناسایی گردید. Manuscript profile

  • Article

    5 - شناسایی ابعاد مهارت های رهبران آموزشی مدارس: مطالعه ای آمیخته
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Autumn 2022
    مقدمه و هدف: در قرن بیست و یکم، توسعه ی مهارت های رهبری مدارس از بزرگ ترین و مهم ترین جنبه های  حیات مدرسه در تعالی مدرسه و توسعه دستاوردهای فراگیران آن، از الزامات است. از این لحاظ ارتقای کیفی و ایجاد تحولات بنیادین در مدارس، نه تنها به کیفیت و صلاحیت های مدیریتی More
    مقدمه و هدف: در قرن بیست و یکم، توسعه ی مهارت های رهبری مدارس از بزرگ ترین و مهم ترین جنبه های  حیات مدرسه در تعالی مدرسه و توسعه دستاوردهای فراگیران آن، از الزامات است. از این لحاظ ارتقای کیفی و ایجاد تحولات بنیادین در مدارس، نه تنها به کیفیت و صلاحیت های مدیریتی و تخصّصی مدیران بستگی دارد، بلکه به میزان بسیار زیادی نیز متاثر از مهارت های رهبری آن ها نیز هست. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مهم ترین ابعاد مهارت های رهبران آموزشی در مدارس است.
    روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر، با روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی دارای دستاورد علمی در حوزۀ رهبری و مدیریت آموزشی؛ و در بخش کمّی، تعداد 200 نفر از مدیران با سابقه مدارس متوسطۀ شهرستان گرمسار در سال تحصیلی 99-98 بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی از نوع گلوله برفی و حجم نمونه با اشباع نظری، 15 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی، پرسشنامه ساختارمند بود که اعتبار آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (82/0) تائید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، در بخش کیفی از روش های کدگذاری باز، محوری و گزینشی و در بخش کمّی با استفاده از آزمون فریدمن انجام شد.
    یافته ­ها: از میان ابعاد مهارت های رهبران آموزشی، مهارت های بین فردی بترتیب دارای بیشترین اولویت و مهارت های فردی و رفتاری، سازمانی و حرفه ای-تخصصی به ترتیب در رتبه های بعدی طبقه بندی شدند. در نهایت، توجه به ابعاد مهارت های رهبری آموزشی و اولویت آن ها در انتخاب، انتصاب و حتی ارزیابی عملکرد، همچنین تدوین برنامه ها و محتوای آموزشی مرتبط با پودمان های مهارت افزایی رهبران مدارس، پیشنهاد گردید.
    بحث و نتیجه­ گیری: به نظر می­رسد در میان ابعاد مهارت های رهبران آموزشی در مدارس، نقش مهارت های بین فردی رهبران آموزشی از طریق ایجاد تغییر، کارآفرینی، جلب مشارکت، مدیریت و اجرای سیاست ها، به بهترین وجه می تواند منجر به ایجاد تغییرات مطلوب بر عوامل کلیدی اثرگذار بر فرایندهای یاددهی و یادگیری در بافت نظام آموزشی از طریق اثر بر عواملی چون انگیزه های بیرونی معلمان، جو حاکم بر مدرسه و خودکارآمدی و مثبت اندیشی کادر آموزشی در مدرسه عمل کند. Manuscript profile

  • Article

    6 - مطالعه علل کاهش نشاط در میان معلمان به روش آمیخته
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Winter 2024
    مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل کاهش نشاط معلمان استان سمنان انجام شده است.

    روش شناسی پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر نوع داده ها، آمیخته اکتشافی و از نظر روش اجرا، تحلیل مضمون بود. جامعه آماری بخش کیفی معلمان مدارس، مدیران ارشد آموزش و پرو More
    مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل کاهش نشاط معلمان استان سمنان انجام شده است.

    روش شناسی پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر نوع داده ها، آمیخته اکتشافی و از نظر روش اجرا، تحلیل مضمون بود. جامعه آماری بخش کیفی معلمان مدارس، مدیران ارشد آموزش و پرورش و اساتید دانشگاهی مطلع بودند که به روش گلوله برفی نمونه گیری شدند. جامعه آماری بخش کمی کلیه معلمان، مدیران و کادر اداری مدارس استان سمنان به تعداد 8050 بود که 376 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به روش طبقه ای متناسب نمونه گیری شد. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها در مرحله کیفی تحلیل مضمون و در مرحله کمی تحلیل عاملی بود.

    یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها در مرحله کیفی منتج به شناسایی 192 مضمون پایه، 93 مضمون سازمان دهنده و 15 مضمون فراگیر گردید که در قالب دو دسته تم های اصلی و فرعی قرار گرفتند. در مرحله کمی نیز منجر به شناسایی 91 مضمون پایه، 15 مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر شد. این مضامین در کنار هم یک الگوی منسجم برای کاهش نشاط معلمان استان سمنان تشکیل دادند و شاخص های برازش مدل و ضرایب مسیر در حد قابل قبولی قرار گرفتند. نهایت این که علل کاهش نشاط معلمان مشتمل بر 5 دسته مضامین فراگیر شامل عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل فرهنگی، عوامل برون سازمانی و عوامل شغلی بدست آمده و تایید شدند.

    بحث و نتیجه گیری: توجه ویژه به عوامل کاهش نشاط معلمان و پرداختن به آنها در جهت رفع علل کاهنده نشاط معلمان، می توان تاحدی نشاط را به جامعه معلمان برگرداند. Manuscript profile