• Home
  • سمیه محبی

    List of Articles سمیه محبی


  • Article

    1 - نسخه فارسی فهرست پنج عامل بزرگ شخصیت: ساختار عاملی، روایی و پایایی
    PSYCHOMETRY , Issue 1 , Year , Summer 2021
    پژوهش حاضر با هدف مطالعة ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی فهرست پنج عامل بزرگ (BFI؛ جان و اسریواستاوا، 1999) در دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعة همبستگی حاضر، 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند به فهرست پنج عامل بز More
    پژوهش حاضر با هدف مطالعة ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی فهرست پنج عامل بزرگ (BFI؛ جان و اسریواستاوا، 1999) در دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعة همبستگی حاضر، 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند به فهرست پنج عامل بزرگ (BFI)، فهرست مقابله با موقعیت‌های تنیدگی‌زا (CISS؛ اندلر و پارکر، 1999) و مقیاس‌های بهزیستی ذهنی (SSW؛ کییز، شموتکین و ریف، 2002) پاسخ دادند. نتایج روش آماری تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرم‌افزار AMOS نشان داد که مدل پنج‌عاملی BFI شامل وظیفه‌شناسی، روان‌آزرده‌گرایی، پذیرش، برونگردی و سازگاری با داده‌ها برازش مطلوبی داشت. همچنین، نتایج مربوط به همبستگی بین پنج عامل بزرگ شخصیت با خرده‌مقیاس‌های CISS و مقیاس‌های بهزیستی ذهنی از روایی ملاکی فهرست پنج عامل بزرگ حمایت کرد. در نمونة دانشجویان ایرانی، ضرایب همسانی درونی عامل‌های وظیفه‌شناسی، روان‌آزرده‌گرایی، پذیرش، برونگردی و سازگاری به ترتیب برابر با 0/85، 0/84، 0/80، 0/78 و 0/74 به دست آمد. بنابراین، نتایج پژوهش حاضر، با تکرار ساختار پنج عاملی BFI و همچنین شواهد مضاعفی در دفاع از روایی ملاکی و پایایی این ابزار نشان داد که فهرست پنج عامل بزرگ برای اندازه‌گیری صفات شخصیتی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است. Manuscript profile

  • Article

    2 - اثر هوش عاطفی در بهبود رضایت و عملکرد شغلی کارکنان در نهادهای آموزش عالی: مطالعه موردی دانشگاه شیراز
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Autumn 2015
    هدف کلّی از انجام این پژوهش بررسی نقش هوش عاطفی در پیامد‌های کاری (رضایت و عملکرد شغلی) کارکنان در نهادهای آموزش عالی می­باشد. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد بررسی شامل کلیه کارکنان اداری دانشگاه بود که از طریق روش نمونه گیری طبقه‌ای و More
    هدف کلّی از انجام این پژوهش بررسی نقش هوش عاطفی در پیامد‌های کاری (رضایت و عملکرد شغلی) کارکنان در نهادهای آموزش عالی می­باشد. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد بررسی شامل کلیه کارکنان اداری دانشگاه بود که از طریق روش نمونه گیری طبقه‌ای و برحسب جنسیت، سابقه کاری، وضعیت استخدامی و سطح تحصیلات 285 نفر انتخاب و مطالعه شدند. ابزارهای مورد استفاده جهت گردآوری داده‌های پژوهش شامل مقیاس رفتاری هوش عاطفی (EIBS) میشل تمکزاک (2010)، پرسشنامه رضایت شغلی اسچجودت (2002) و پرسشنامه عملکرد شغلی توماس و رییو (1997) می­باشد که پس از محاسبه روایی و پایایی، این ابزار بین افراد نمونه توزیع شده و سپس داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری تی‌تست تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد هوش عاطفی کارکنان، پیش‌بینی کننده­ی مثبت و معنادار رضایت کارکنان و هم­چنین پیش‌بینی کننده‌ی مثبت و معنادار عملکرد کارکنان می‌باشد. Manuscript profile