• Home
  • مسعود گرامی پور

    List of Articles مسعود گرامی پور


  • Article

    1 - هنجاریابی پرسشنامه انگیزه درونی مطالعه آزاد
    PSYCHOMETRY , Issue 2 , Year , Autumn 2016
    هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه انگیزهدرونی مطالعه آزاد در شهر تهران است. ابزار مذکور روی 1000 نمونه از مردم شهر تهران (15 سال به بالا) در سال 1394 اجرا شد که با روش نمونه‌گیری خوشهای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. این پژوهش از نوع روان‌سنجی و بر More
    هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه انگیزهدرونی مطالعه آزاد در شهر تهران است. ابزار مذکور روی 1000 نمونه از مردم شهر تهران (15 سال به بالا) در سال 1394 اجرا شد که با روش نمونه‌گیری خوشهای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. این پژوهش از نوع روان‌سنجی و براساس رویکردهای کلاسیک اندازهگیری (CTT) و مدل‌های پاسخ سوال(IRT) انجام شد و تجزیه و تحلیل دادههای ضریب‌ پایایی، تحلیل عاملی تاییدی سلسله مراتبی، رتبه درصدی، نمرات Z و t انجام شد. ضریبپایایی کل پرسشنامه انگیزهدرونی مطالعه عبارت است از آلفای کرونباخ 92/0، لانداد و گاتمن 92/0، آلفای طبقه بندی شده 92/0، دو نیمه کردن 75/0، امگا 88/0، تتا 93/0، مرکب 91/0، موضعی84/0 است. نتایج تحلیل‌عاملتاییدی نشان میدهد که ساختار مقیاس، برازش قابل قبولی با دادهها دارد و کلیه شاخصهای برازندگی نیز برازش مدل را تایید میکنند. جدول نرم سوالات تهیه شد و نمرات Z, t و درصدی محاسبه شد. براساس یافتههای پژوهش میتوان بیان نمود که ابزار انگیزهدرونی مطالعه آزاد دارای ثبات، همسانی درونی و قابلیت اعتماد و اعتبار و پایایی مطلوبی است و میتوان در جمعیت ایرانی به کارگرفته شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی ساختار، روایی عاملی و اعتبار ابزار کیفیت تدریس در علوم رفتاری
    PSYCHOMETRY , Issue 1 , Year , Summer 2017
    چکیدهزمینه:در محیط یادگیری کلاسی کیفیت تدریس اساتید نقش مهمی را ایفا می کند و به عنوان عنصر مهم نه تنها در فرایند آموزش که در فرایندهای مطالعه و یادگیری نیز شناخته می شود. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی ساختار عاملی سلسله مراتبی و اعتبار ابزار سنجش کیفیت تدریس در علوم رف More
    چکیدهزمینه:در محیط یادگیری کلاسی کیفیت تدریس اساتید نقش مهمی را ایفا می کند و به عنوان عنصر مهم نه تنها در فرایند آموزش که در فرایندهای مطالعه و یادگیری نیز شناخته می شود. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی ساختار عاملی سلسله مراتبی و اعتبار ابزار سنجش کیفیت تدریس در علوم رفتاری می باشد. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. روش این پژوهش بررسی همبستگی و همسانی درونی و خاصه تحلیل عاملی تاییدی سلسله مراتبی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان ورودی رشته های علوم رفتاری(علوم تربیتی, روانشناسی, علوم اجتماعی, مدیریت) دانشگاه های تهران, علامه طباطبایی, خوارزمی, شاهد و شهید بهشتی در سال تحصیلی 90-1389 بودکهدر نیمسال دوم سال تحصیلی 93-92 سال آخر مقطع کارشناسی در این دانشگاه هامشغول تحصیل بوده اند(1162N=). نمونه عبارت بود از 500 نفر از جامعه مورد نظر. با توجه به اینکه مقاله حاضر بخشی از یک تحقیق گسترده تر است ابزار مورد استفاده عبارت بود از پرسشنامه 49 سوالی که توسط محقق با استفاده از رویکرد کیفی و تحلیل های مربوط در مراحل اول ساخته شد. ضریب آلفای کرونباخ, لاندا2 گاتمن ، 2نیمه، تتا و طبقه بندی برای مولفه های پرسشنامه و کل پرسشنامه قابل قبول بدست آمد. یافته ها: بررسی مدل اندازه گیری و ضرایب مربوطه, هم بین نشانگرها و عامل های مرتبه اول و هم بین عامل های مرتبه اول با عامل کلی مرتبه دوم معنادار و برازش خوبی داشت. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده پژوهش با پژوهش های قبل که گویه ها و مولفه های مشابهی را گزارش کرده بودند هماهنگ است. Manuscript profile