• Home
  • رضا شهرابی فراهانی

    List of Articles رضا شهرابی فراهانی


  • Article

    1 - طراحی فرایند سازماندهی و اطلاع‌رسانی اسناد با کمک سیستم مدیریت اسناد در آرشیو ملی ایران
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 2 , Year , Summer 2021
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرایندهای جاری آرشیو ملی ایران در حوزۀ سازماندهی و اطلاع‌رسانی اسناد، شناخت وضعیت موجود و چالش‌های آن و طراحی فرایندهای ایده آال این حوزه با توجه به الزامات و قوانین موجود انجام گرفته است. این پژوهش از حیث رویکرد به صورت آمیخته می‌باشد که در بخ More
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرایندهای جاری آرشیو ملی ایران در حوزۀ سازماندهی و اطلاع‌رسانی اسناد، شناخت وضعیت موجود و چالش‌های آن و طراحی فرایندهای ایده آال این حوزه با توجه به الزامات و قوانین موجود انجام گرفته است. این پژوهش از حیث رویکرد به صورت آمیخته می‌باشد که در بخش کیفی آن از استراتژی تحلیل محتوا و در بخش کمی آن از استراتژی پیمایش استفاده شده است. اطلاعات در بخش کیفی از طریق ابزار مصاحبه با نخبگان آرشیو ملی جهت شناسایی وضعیت موجود و طراحی فرایندهای اید ه آل تهیه و در بخش کمی از پرسشنامه و پرسش از متخصصان در خصوص اینکه آیا فرایندهای طراحی‌شده ایده آل، وضعیت موجود در این حوزه را پوشش می‌دهد یا خیر، استفاده شده است. با توجه به پاسخ متخصصان آرشیو مشخص شد که وضعیت ایدئال طراحی‌شده در حوزۀ سازماندهی، رقمی سازی و اطلاع‌رسانی اسناد در صورت راه‌اندازی سیستم جامع مدیریت اسناد که طبق همین فرایندها طراحی می‌شود، پوشش‌دهنده وضعیت موجود می‌باشد و تفاوت معناداری ندارد؛ لذا ضمن تائید فرایندهای ایده آل طراحی‌شده، پیاده‌سازی سامانۀ یکپارچه مدیریت اسناد در این سازمان، ضرورت بسیار زیادی دارد. Manuscript profile


  • Article

    3 - ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه منزلت‌های هویت تحصیلی در دانش‌آموزان ایرانی
    Psychological Models and Methods , Issue 4 , Year , Autumn 2010
    هویت تحصیلی بازتابی از انواع شایستگی، خودمختاری، هدفمندی، باورهای کارآمدی و تجربه هیجان‌های رایجی است که نوجوانان در کلاس های درس با همسالان و معلمان‌شان دارند و مشخصه‌ی آن چگونه‌عمل‌کردن در عرصه‌های تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه من More
    هویت تحصیلی بازتابی از انواع شایستگی، خودمختاری، هدفمندی، باورهای کارآمدی و تجربه هیجان‌های رایجی است که نوجوانان در کلاس های درس با همسالان و معلمان‌شان دارند و مشخصه‌ی آن چگونه‌عمل‌کردن در عرصه‌های تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه منزلت‌های هویت تحصیلی است. برای دستیابی به این هدف از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، نمونه‌ای متشکل از 450 دانش آموز (229 دختر، 221 پسر) از جامعه دانش‌آموزان دختر و پسر پایه اول دبیرستان شهرستان ازنا انتخاب شد. آنان به پرسشنامه منزلت‌های هویت تحصیلی (AIS) و سیاهه سبک‌های هویت(ISI-G6) پاسخ داده و پس از تعیین روایی محتوایی پرسشنامه منزلت‌های هویت تحصیلی، یافته ها نشان داد که الگوی به‌دست‌آمده از روایی محتوایی، برازش مناسبی با داده‌ها دارد. همبستگی متقابل منزلت‌های مختلف و نیز همبستگی منزلت‌های هویت تحصیلی با سبک‌های مختلف هویت، تعهد هویت و پیشرفت تحصیلی شواهدی دال بر روایی همگرا و واگرای مقیاس هویت تحصیلی فراهم ساخت. ضریب پایایی ابزار نیز با دو روش همسانی درونی(آلفای کرونباخ) و بازآزمایی برای منزلت‌های موفق، دیررس و سردرگم رضایت بخش و برای هویت دنباله‌رو در حد متوسط بود. براساس یافته‌ها، مقیاس منزلت‌های هویت تحصیلی دارای روایی و پایایی قابل قبولی در میان دانش آموزان ایرانی است   Manuscript profile