• Home
  • مریم اسماعیلی

    List of Articles مریم اسماعیلی


  • Article

    1 - طراحی الگوی رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس
    Educational Leadership & administration , Issue 67 , Year , Spring 2024

    More

    هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس می­باشد.

    روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، تحلیل محتوا  بود. جامعه هدف شامل رؤسا اداره کل آموزش و پرورش شهرستان­های استان تهران بوده و فرایند نمونه گیری در حین تحلیل داده­ ها ادامه یافت تا زمانی که تئوری به مرحله اشباع نظری رسید و تعداد نمونه پژوهش با 14 نفر خاتمه یافت. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در این پژوهش برای تحلیل اطلاعات در سه مرحله کدگذاری انجام  شد.

    یافته­ ها: یافته ها نشان داد طبق روش تحلیل محتوا که هر مدل شامل 6 جز اصلی است، مقوله های علی عبارتند از: عامل مشارکتی و تعامل­ محور، عامل سازمان­ محور؛ شرایط مداخله گر شامل: شرایط درون-برون سازمانی، عدم پذیرش و برنامه ­ریزی جهت رهبری توزیعی؛ مقوله محوری عبارتند از:تفویض اختیار، تسهیم معلمان در تصمیمات، تقویت مشارکت گروهی، وجود اعتماد سازمانی، توسعه مسائل حرفه ­ای؛ بسترهای مدل عبارتند از: بسترهای سازمانی، بسترهای دانش­محور، بسترهای مشارکتی، بسترهای حمایتی؛ و همچنین راهبردها: راهبردهای تعامل ­ساز، راهبردهای ارتقادهنده سازمان، راهبردهای دانش­ محور و توانمندساز؛ و پیامدها عبارتند از: پیامدهای دانش ­محور، پیامدهای انگیزشی و پیامدهای رابطه ­محور.

    نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، به منظور اثربخش بودن و تعالی نظام آموزش و پرورش اقدام­ نمودن بر اساس این مدل توصیه می­گردد چرا که این مدل از جامعیت مطلوبی برخوردار است و یکی از عوامل در ارتباط با تعالی سازمانی مدارس سبک رهبری توزیعی می باشد که روش مؤثر و مناسبی برای بهبود و سرآمدی مدارس می باشد.

    Manuscript profile