• Home
  • سید مهدی احمدی افشار

    List of Articles سید مهدی احمدی افشار


  • Article

    1 - طراحی مدل توسعه یکپارچه برای ارزیابی شاخص های قابلیت بازاریابی در بانک تجارت: تبیین دیدگاه مبتنی بر منابع
    Journal of Business Management , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    با پیچیده تر شدن و غیر قابل پیش بینی بودن محیط رقابتی، بانک ها برای ایجاد مزیت رقابتی و حصول به اهداف کسب و کار متکی به استفاده از رویکردهای متعالی و توسعه شایستگی ها و قابلیت های خود در مواجهه با عدم اطمینان هستند. از دیدگاه مبتنی برمنابع، تشخیص موقعیت رقابتی منوط به ش More
    با پیچیده تر شدن و غیر قابل پیش بینی بودن محیط رقابتی، بانک ها برای ایجاد مزیت رقابتی و حصول به اهداف کسب و کار متکی به استفاده از رویکردهای متعالی و توسعه شایستگی ها و قابلیت های خود در مواجهه با عدم اطمینان هستند. از دیدگاه مبتنی برمنابع، تشخیص موقعیت رقابتی منوط به شناسایی منابع ایجاد رقابت پذیری است تا در بلندمدت مزیت رقابتی پایدار را ایجاد نماید. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی و تعیین شاخص های قابلیت بازاریابی است که بیشترین تأثیر را در مزیت رقابتی بانک تجارت بوجود می آورند. براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، شاخص های قابلیت بازاریابی به صورت جامع از طریق مطالعه اسنادی و به کمک روش دلفی فازی و نظر 15 نفر از خبرگان شناسایی شدند. به منظور ساختاردهی به روابط بین شاخص های قابلیت بازاریابی از مدلسازی ساختاری تفسیری و با توسعه مدل یکپارچه نسبت به میزان اثربخشی شاخصها اقدام گردید. نتایج نشان داد که شاخص های "ارتباطات بیرونی" و "تجزیه و تحلیل و شکل دهی استراتژی" شاخص های مهم و حیاتی هستند که به عنوان مبنا و پایه ساختار قابیلت بازاریابی محسوب گردیده و دارای بیشترین میزان اثربخشی می باشند. Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی گلوگاه ها و شاخص های مؤثر جهت وصول مطالبات معوق بانک با استفاده از روش دیمتل فازی(Fuzzy DEMATEL) (مورد مطالعه: یکی از بانک های بزرگ تجاری)
    Journal of Business Management , Issue 1 , Year , Spring 2021
    یکی از چالش های اساسی که امروزه بانکها با آن مواجه هستند مشکل مطالبات معوق و تسهیلات وصول نشده آنهاست و این امر می‌تواند منشأ بسیاری از بحرانها باشد. در واقع گسترش حجم فزآینده مطالبات معوق علاوه بر قفل شدن و انجماد منابع و کندی گردش نقدینگی در اقتصاد، کاهش اعتباردهی، عد More
    یکی از چالش های اساسی که امروزه بانکها با آن مواجه هستند مشکل مطالبات معوق و تسهیلات وصول نشده آنهاست و این امر می‌تواند منشأ بسیاری از بحرانها باشد. در واقع گسترش حجم فزآینده مطالبات معوق علاوه بر قفل شدن و انجماد منابع و کندی گردش نقدینگی در اقتصاد، کاهش اعتباردهی، عدم تخصیص بهینه منابع به هنگام اعطای تسهیلات به متقاضیان مولد را به همراه دارد. لذا در مقاله حاضر به منظور شناسایی شاخصها و تجزیه و تحلیل آنها، از دو پرسشنامه مجزا جهت گردآوری و تحلیل نظرات مدیران و کارشناسان صاحب نظر در حوزه وصول مطالبات استفاده شد. با استفاده از پرسشنامه اول شاخصهای بدست آمده با چند خبره صاحب نظر (10 نفر) در زمینه تحقیق مورد نظر به بحث گذاشته شد تا اصلاحاتی اعمال گردد. در پرسشنامه دوم(7 نفر)، با استفاده از دیمتل فازی (Fuzzy DEMATEL)، به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف ، شاخصهای وصول مطالبات که دارای وابستگی درونی و تأثیر متقابل بر روی یکدیگر هستند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد شاخص چگونگی نظام مندکردن نظارت بر وصول مطالبات غیرجاری عامل اصلی در موانع وصول مطالبات معوق می باشد و مجموع تاثیرگذاری و تاثیرپذیری این شاخص از دیگر شاخصها بیشتر است. Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی مدل توسعه یکپارچه ریسک های راهبردی در صنعت بانکداری با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (مورد مطالعه: یکی از بانک های بزرگ تجاری)
    Journal of Business Management , Issue 1 , Year , Spring 2022
    تشدید رقابت در بین بانک ها و افزایش ریسک آنها از جمله ریسک های نوظهوری مانند ریسک های راهبردی بر ارزش بانک، تأثیر منفی قابل ملاحظه ای می گذارد. بنابراین کلید بقای بانک ها، پدیدساختن قابلیت ها و توانمندی های لازم برای شناسایی، تحلیل و واکنش نسبت به آنها است. هدف از پژوهش More
    تشدید رقابت در بین بانک ها و افزایش ریسک آنها از جمله ریسک های نوظهوری مانند ریسک های راهبردی بر ارزش بانک، تأثیر منفی قابل ملاحظه ای می گذارد. بنابراین کلید بقای بانک ها، پدیدساختن قابلیت ها و توانمندی های لازم برای شناسایی، تحلیل و واکنش نسبت به آنها است. هدف از پژوهش شناسایی شاخص های ریسک های راهبردی تأثیرگذار در راستای حمایت از هدف‌های راهبردی صنعت بانکداری و تعیین میزان اثربخشی آنها می باشد. در این راستا، براساس بررسی‌های اسنادی و مطالعه عمیق ادبیات موضوع و به کمک روش دلفی فازی و نظر 15 نفر از خبرگان، حوزه های ریسک خیز در صنعت بانکداری، شامل هفت گروه ریسک های عملیاتی، صحت، محیطی، مدیریت، استراتژی، فناوری اطلاعات و مالی به صورت جامع شناسایی شدند. به منظور ساختاردهی به روابط بین شاخص های ریسک های راهبردی از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده و با توسعه مدل یکپارچه نسبت به میزان اثربخشی شاخص ها در راستای حمایت از هدف های راهبردی صنعت بانکداری اقدام گردید. نتایج نشان داد که میزان اثربخشی شاخص "ریسک رضایت مشتری" از سایر شاخص ها بهتر و بالعکس میزان اثربخشی شاخص "ریسک ارزشیابی سرمایه گذاری" از شاخص های دیگر ضعیف تر می باشد. Manuscript profile