• Home
  • لیلا بهمئی

    List of Articles لیلا بهمئی


  • Article

    1 - ارائه مدلی به منظور تربیت مدیران خلاق: مطالعه موردی شرکت پتروشیمی عسلویه
    Behavioral Studies in Management , Issue 4 , Year , Autumn 2012
    هدف: هدف از پژوهش، ارائه الگویی برای تربیت مدیران خلاق در شرکت پتروشیمی عسلویه بود. روش: در پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران و کارشناسان شرکت پتروشیمی عسلویه بود که 200 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شد More
    هدف: هدف از پژوهش، ارائه الگویی برای تربیت مدیران خلاق در شرکت پتروشیمی عسلویه بود. روش: در پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران و کارشناسان شرکت پتروشیمی عسلویه بود که 200 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای بود که سوالات و گویه‌های آن از مطالعه ژرف ادبیات استخراج شده بودند. برای روایی داده‌ها از روایی محتوایی مبتنی بر پانل متخصصان استفاده شد و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که با توجه به مقدار به دست آمده از این آزمون (91/85/0)، مناسب تشخیص داده شد. برای تحلیل داده‌های پژوهش نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که مدل تربیت مدیران خلاق در شرکت پتروشیمی عسلویه دارای 4 بعد فردی، شغلی، گروه کاری و سازمانی بود. افزون بر آن، یافته‌های پژوهش نشان داد که بعد سازمانی دارای بیشترین اهمیت و بعد فردی دارای کمترین اهمیت است. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر دلالت بر این مساله دارد که تنها با تمرکز بر ویژگی‌های فردی و شخصیتی نمی‌توان مدیرانی خلاق و سرآمد داشت. بلکه بخش گسترده‌ای از این تربیت باید صرفِ فراهم کردن بسترهای کلان سازمانی برای شکوفا کردن استعدادهای نهفته افراد شود و تا این بستر فراهم نشود، هرگونه دوره‌ی آموزشی ارتقای مهارتهای فردی و شغلی محکوم به شکست است. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارائه راهبردهای مؤثر بر توسعه توانمندی‌های کارآفرینی در مدارس ابتدایی
    , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    با توجه به نقش کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش، لزوم الگویی در این زمینه برای دانش آموزان ابتدایی ضروری می باشد. این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران، معاونان، کارشناسان و معلمان مقطع ابتدایی در شهر بندرماهشهردر سال 99-1398 می باش More
    با توجه به نقش کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش، لزوم الگویی در این زمینه برای دانش آموزان ابتدایی ضروری می باشد. این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران، معاونان، کارشناسان و معلمان مقطع ابتدایی در شهر بندرماهشهردر سال 99-1398 می باشد که تعداد آن ها 754 نفر می باشد و با روش نمونه گیری تصادفی ساده، 255 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ، برابعاد هر یک از متغیرها برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته ها نشان داد که شرایط علی (معلمان، روش تدریس، کتاب درسی، دانش آموزان) بر توسعه توانایی های کارآفرینی تأثیر مثبت دارد. هم چنین شرایط زمینه‌ای (امکانات و تجهیزات، فرهنگ کارآفرینانه، جو سازمانی) بر راهبردهای توانمندی های کارآفرینی تأثیر معنی داری دارد اما فرهنگ کارآفرینانه بر راهبردهای توانمندی های کارآفرینی تأثیر معنی داری ندارد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری 24 spss و Smart PLS استفاده شد. همچنین، نتایج نیز نشان از تأثیر شرایط مداخله‌گر (تحریم های اقتصادی، قوانین و مقررات، حمایت دولت، ساختار) بر راهبردهای توانمندی های کارآفرینی دارد. هم چنین توسعه توانایی های کارآفرینی در دانش آموزان مقطع ابتدایی بر راهبردها و در نهایت راهبردها بر پیامدها (بهبود مهارت های فردی، رشد اقتصادی و کسب و کار) تأثیر مثبت دارد. Manuscript profile