• Home
  • فریبا جلیلی

    List of Articles فریبا جلیلی


  • Article

    1 - بررسی نگرش کتابداران برای اجرای راهبردهای حاکمیت داده در برنامه‌ریزی مجموعه سازی منابع اطلاعاتی کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی
    Journal of Knowledge Studies , Issue 1 , Year , Spring 2021
    هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش متخصصان علم اطلاعات به اجرای راهبردهای حاکمیت داده در برنامه‌ریزی مجموعه‌سازی منابع اطلاعاتی کتابخانه ‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی _تحلیلی است. جامعه آماری آن 155نفر یعنی تمام کتابداران شاغل در ک More
    هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش متخصصان علم اطلاعات به اجرای راهبردهای حاکمیت داده در برنامه‌ریزی مجموعه‌سازی منابع اطلاعاتی کتابخانه ‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی _تحلیلی است. جامعه آماری آن 155نفر یعنی تمام کتابداران شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سال98 بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه‌گیری مورگان بهره‌گرفته شد و تعداد 108 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسش نامه ای محقق ساخته براساس حکمرانی داده‌ها است. روایی پرسش نامه صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ98درصد محاسبه شده است. داده‌های پژوهش پس از گردآوری با استفاده از نرم افزارSPSS25، آمار توصیفی، آنوا تک عاملی، لون و اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که نگرش کتابداران در بیشتر مؤلفه‌های هفت‌گانة: کیفیت داده، کاربرد داده، فرآیند داده، استاندارد داده، یکپارچگی داده، امنیت داده و مدل‌سازی داده دربارة مجموعه سازی منابع در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی باتوجه به سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه ارتباط معناداری ندارند(P>0/05). در بعضی ازمؤلفه ها مانند: کاربرد داده در مجموعه سازی با توجه به رشته تحصیلی و فرآیند داده ها و مدل سازی داده در مجموعه سازی باتوجه به سابقة کاری ارتباط معناداری دارد (p < 0/05). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد کهکتابداران امکان پیاده‌سازی و اجرای راهبردهای حاکمیت داده در مجموعه سازی منابع در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی بالاتر از حد متوسط یعنی مطلوب ارزیابی می‌کنند. Manuscript profile

  • Article

    2 - امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش درکتابخانه های دانشگاهی شهرکرمانشاه بر پایه مدل بکوویتز و ویلیامز
    Journal of Knowledge Studies , Issue 4 , Year , Winter 2017
    هدف: پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی پیاده‌سازی مدیریت‌دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر کرمانشاه بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز تدوین شده است. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی _تحلیلی، جامعه پژوهش 76 نفر کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر کرمانشاه است More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی پیاده‌سازی مدیریت‌دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر کرمانشاه بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز تدوین شده است. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی _تحلیلی، جامعه پژوهش 76 نفر کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر کرمانشاه است. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز که پایایی آن با محاسبه الفای کرونباخ (0/96) اندازه‌گیری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از پژوهش، در سطح آمار توصیفی از شاخص‌های فراوانی، درصد میانگین و انحراف معیار در قالب جدول و در سطح آمار استنباطی از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. یافته‌ها: با توجه به بررسی‌های انجام شده، یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد که بالاترین میانگین مربوط به متغیر‌های یافتن دانش (10/3) و به کارگیری دانش (03/3) بوده است و سایر متغیرها میانگینی کمتر از اندازه متوسط جامعه به خود اختصاص داده‌اند. نتیجه‌ گیری: نتایج پژوهش نشان داد که امکان پیاده‌سازی مؤلفه‌های مدل بکویتز و ویلیامز در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر کرمانشاه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و نیاز به توجه بیشتر به خصوص در اشتراک و ایجاد دانش دارد. اجرای این برنامه‌ها موجبات خدمات‌رسانی بهتر و به تبع آن تسهیل یادگیری، آموزش و پژوهش خواهد شد. Manuscript profile