-
Article
1 - Marketing Strategies for Organic Products in IranInternational Journal of Agricultural Management and Development , Issue 2 , Year , Spring 2016The strategic planning of marketing and the application of marketing strategies for achieving sustainable competitive advantages are of the factors that help the survival of producers of agricultural organic products. Although, there are evidences of the growth of organ MoreThe strategic planning of marketing and the application of marketing strategies for achieving sustainable competitive advantages are of the factors that help the survival of producers of agricultural organic products. Although, there are evidences of the growth of organic farming in Iran but, there are no useful information and proposals for making marketing strategies in organic production holdings for producers and traders. For this, we assessed the influence of three effective elements include marketing approach, pricing and the sale of organic products in Iran. The study was based on the factor analysis, explorative interview and structured questionnaire. The study population was composed of 20 experienced experts and 118 organic agricultural producers from the various regions include Tehran, Khorasan-e Razavi, Guilan, Khoozestan, Kerman, Kordestan, Qazvin and Isfahan for the periode of Jan 2014 to June 2015. It was found out that the main barriers to the development of organic products and their markets include inappropriate packaging, high transportation costs, the lack of unit manager and inconsistent strategy, market-making and customer-orientation, weak public advertisement, the lack of trust to organic brands at national level, and weak state support. Manuscript profile -
Article
2 - Exploring the strategy of Reducing Water Consumption Expenditure and its Role in Farmers' SatisfactionInternational Journal of Agricultural Management and Development , Upcoming ArticlesThe purpose of the present research is to examine the effect of coating the tertiary irrigation canals on farmers’ satisfaction in Sowme’eh Sara, Guilan. The study was conducted using a survey research methodology. The statistical population included 14 tert MoreThe purpose of the present research is to examine the effect of coating the tertiary irrigation canals on farmers’ satisfaction in Sowme’eh Sara, Guilan. The study was conducted using a survey research methodology. The statistical population included 14 tertiary canalized schemes in Sowme’eh Sara up to the end of 2013, Including totally 2434 hectares .The share of each beneficiary was 0.7 hectare according to the extant statistics and documents in water and soil management of Agricultural Jihad Organization of Guilan. Based on Morgan and Krejcie’s Table, 340 beneficiaries were chosen by stratified random sampling. The main data collection tool was a self-made questionnaire whose face and content validity was improved and finally accepted by water and soil experts and professors. In order to determine the reliability of the research, the questionnaires were answered by 30 members of the statistical population. Afterwards, using SPSS software and Cronbach’s alpha test, the questionnaire’s sustainability was assessed and 78% was computed and confirmed. The independent variables under study were age, literacy, the number of individuals under guardianship, workload, product performance, costs, securing agricultural goals etc. and the dependent variable was farmers’ satisfaction of coating the streams. Each of the variables was categorized and assessed based on Likert Scale. The effect of each independent variable on farmers’ satisfaction was evaluated through SPSS software and Spearman’s rank correlation. The results showed that there is a semantic relationship between literacy, workload, product performance, costs and securing agricultural goals variables and farmers’ satisfaction. Manuscript profile -
Article
3 - الگوی بومی توسعه بازارگرایی محصولات ارگانیک در ایرانAgricultural Economics Research , Issue 5 , Year , Winter 2018امروزه بیشتر دانشمندان مدیریت به این نتیجه رسیدهاند که خیلی از اصول قدیمی بازاریابی دیگر نمیتوانند برای آینده بکار روند. لذا، مدیران برخی از شرکتها با رعایت قوانین زیست محیطی و لحاظ نمودن استاندارهای محیطی در استراتژیهای شرکت، سعی دارند تا عملکردشان را بهبود بخشند. Moreامروزه بیشتر دانشمندان مدیریت به این نتیجه رسیدهاند که خیلی از اصول قدیمی بازاریابی دیگر نمیتوانند برای آینده بکار روند. لذا، مدیران برخی از شرکتها با رعایت قوانین زیست محیطی و لحاظ نمودن استاندارهای محیطی در استراتژیهای شرکت، سعی دارند تا عملکردشان را بهبود بخشند. به همین منظور، با توجه به نقش مهم کشاورزی در تأمین مواد غذایی، ضرورت دارد کشاورزی ارگانیک به عنوان یکی از مهمترین سیستمهای کشاورزی جایگزین، برای تولید مواد غذایی سالم و بدون هر گونه مواد شیمیایی مورد توجه قرار گیرد. هدف اصلی این مقاله بررسی مؤلفههای بازارگرایی محصولات ارگانیک جهت توسعه مدل بازارگرایی محصولات ارگانیک با توجه به شرایط بومی کشور ایران است. روش پژوهش از نوع آمیخته و در واقع ترکیبی از روش کیفی و کمی است. این مقاله، ابتدا به بررسی دیدگاهها، مدلهای گوناگون بازارگرایی، عوامل بازارگرایی و تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار میپردازد، سپس روابط علی میان عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر بازارگرایی با دو رویکرد فرهنگی و رفتاری و عملکرد کسب و کار را بررسی میکند و با استفاده از مصاحبه اکتشافی در میان مدیران شرکتهای تولید کننده محصولات ارگانیک و مدلسازی معادلات ساختاری، مدلی مفهومی و تصمیمساز را برای تبیین پیوندهای علی مؤثر بر عملکرد کسب و کار پیشنهاد و مورد آزمون قرار میدهد. نتایج ضریب همبستگی به همراه امتیاز آماره t گویای ارتباط معنادار بین امتیازهای عوامل برون و درون سازمانی و بازارگرایی است. همچنین، نتایج نشان دادند که بازارگرایی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بنگاههای تولیدکننده محصولات ارگانیک دارد. Manuscript profile -
Article
4 - بررسی روند یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و آثار اقتصادی آن، مورد پژوهشی: شالیکاران استان گیلانAgricultural Economics Research , Issue 1 , Year , Spring 2019استراتژی یکپارچهسازی اراضی دارای اهمیت فراوان از لحاظ اقتصادی و کشاورزی میباشد. این راهبرد میتواند استفاده بهینه از نهادههای تولید را موجب شود. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تجهیز، نوسازی و یکپارچهسازی اراضی بر درآمد و هزینه ت Moreاستراتژی یکپارچهسازی اراضی دارای اهمیت فراوان از لحاظ اقتصادی و کشاورزی میباشد. این راهبرد میتواند استفاده بهینه از نهادههای تولید را موجب شود. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تجهیز، نوسازی و یکپارچهسازی اراضی بر درآمد و هزینه تولید در مزارع شالیکاری استان گیلان است. جامعه آماری شامل زمینهای یکپارچهسازی شده مربوط به تعداد 80 هزار نفر از شالیکاران گیلانی، در سالهای 95-1374 بود که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده به تعداد 384 شالیکار، انتخاب شد. روش انجام پژوهش، توصیفی-تحلیلی بود و در گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آزمون مقایسه زوجی (آزمون t جفتی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که بکارگیری روشهای مهندسی زراعی، مکانیزاسیون و یکپارچهسازی اراضی در کاهش هزینهها و افزایش درآمد بهرهبرداران تأثیر مثبت و معنیداری داشته است، از این رو پیشنهاد می شود راهبرد در برنامهریزی و سیاستگذاری در بخش کشاورزی مورد توجه جدی قرار گیرد. Manuscript profile