• Home
  • علی سلیقه زاده

    List of Articles علی سلیقه زاده


  • Article

    1 - مطالعه آزمایشگاهی خواص مکانیکی و دوام بتن حاوی دوده سیلیسی و الیاف بارچیپ
    Analysis of Structure and Earthquake , Issue 5 , Year , Winter 2019
    در سال های اخیر خوردگی آرماتورهای فولادی در بتن به عنوان یکی از مهمترین دلایل اصلی خرابی های زودرس در سازه های بتن آرمه شناخته شده است. در محیط های دریایی معمولاً انتشار یون کلراید و یون سولفات به داخل بتن و خوردگی ناشی از آن ها عامل اصلی خرابی ها و کاهش عمر مفید سازه ه More
    در سال های اخیر خوردگی آرماتورهای فولادی در بتن به عنوان یکی از مهمترین دلایل اصلی خرابی های زودرس در سازه های بتن آرمه شناخته شده است. در محیط های دریایی معمولاً انتشار یون کلراید و یون سولفات به داخل بتن و خوردگی ناشی از آن ها عامل اصلی خرابی ها و کاهش عمر مفید سازه های بتن آرمه می باشد. از آنجا که بتن در کشش ضعیف بوده و به علت بارهای بهره برداری ترک می خورد لذا یون های کلر براحتی از طریق این ترک ها وارد بتن می شوند و موجب خوردگی میلگردها خواهند شد. الیاف با به تأخیر انداختن ترک خوردگی یا کاهش عرض ترک و پوزولان دوده سیلیسی با کاهش نفوذ مایعات می توانند به کاهش خوردگی میلگردها در بتن کمک کنند. بر همین اساس در تحقیق حاضر 5 ترکیب بتن ساخته شد. پوزولان دوده سیلیسی با مقدار جایگزینی 10 درصد وزنی سیمان و الیاف بارچیپ با مقادیر 5/2، 5/3 و 5 کیلوگرم بر مترمکعب، به مخلوط های بتن اضافه گردید. جهت بررسی خواص مکانیکی، آزمایشات مقاومت فشاری و خمشی و جهت بررسی دوام بتن آزمایشات مقاومت ویژه الکتریکی و جذب آب نیم ساعته انجام گرفت. نتایج نشان می دهد که دوده سیلیسی در کاهش جذب آب نیم ساعته و افزایش مقاومت ویژه الکتریکی، فشاری و خمشی بتن مؤثر بوده و با استفاده توأم از دوده سیلیسی و الیاف بارچیپ مقاومت خمشی بتن تا 65 درصد افزایش می یابد. همچنین افت مقاومت ویژه الکتریکی و افزایش مقاومت فشاری و جذب آب نیم ساعته با افزودن الیاف بارچیپ به ترکیب بتن حاوی دوده سیلیسی مشهود است. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی اثر میانقاب‌ها بر کاهش طول دیوار برشی و کاهش هزینه ساختمان
    Analysis of Structure and Earthquake , Issue 2 , Year , Autumn 2019
    میانقاب باعث افزایش سختی قاب اطراف خود می‌شود. قابی که با میانقاب پر شده، نسبت به قابهای مشابه که بدون میانقاب می‌باشند، نیروی جانبی بیشتری را جذب می‌کند. این امر سبب می‌شود تا علاوه بر سختی‌، مقاومت‌، زمان تناوب‌، نیروهای داخلی و سایر خصوصیات، قاب‌ دارای میانقاب تفاوت More
    میانقاب باعث افزایش سختی قاب اطراف خود می‌شود. قابی که با میانقاب پر شده، نسبت به قابهای مشابه که بدون میانقاب می‌باشند، نیروی جانبی بیشتری را جذب می‌کند. این امر سبب می‌شود تا علاوه بر سختی‌، مقاومت‌، زمان تناوب‌، نیروهای داخلی و سایر خصوصیات، قاب‌ دارای میانقاب تفاوت پیدا کند و بعد از سیکل‌های اول بارگذاری جانبی و با شکست ترد میانقاب، این نیرو به قاب منتقل شده‌ و باعث گسیختگی و از هم‌پاشیدگی قاب شود. دراین تحقیق با یک پلان مشابه ساختمانهایی با ارتفاع‌های مختلف (سه، پنج و هشت طبقه) در سه نوع خاک متفاوت (براساس آیین‌نامه2800) مدلسازی شد. برای هر حالت، سازه بدون میانقاب، با میانقاب مصالح بنایی و با میانقاب 3D Panel مدلسازی شد. همچنین تحلیل در حالت استاتیکی ودینامیکی طیفی با استفاده از نرم‌افزار ETABS انجام پذیرفت و تأثیر استفاده از میانقاب بر کاهش طول دیوار برشی و کاهش هزینه بررسی گردید. نتایج نشان می‌دهند که هرچه طبقات کمتر باشد، روند کاهش طول دیوار برشی بیشتر می‌باشد و این موضوع در ساختمان سه طبقه بیشتر است. همچنین با استفاده از میانقاب پانل سه بعدی، ابعاد المانهای تیر و ستون و مقدار میلگرد کاهش می‌یابد. Manuscript profile