• Home
  • محمد سیوان نوری

    List of Articles محمد سیوان نوری


  • Article

    1 - فضای ورزشی تقویت‌گر فعالیت ورزشی در مدارس از دید دانش‌آموزان، مدیران و معلمان (نمونه موردی: دبیرستان‌های دوره دوم پسرانه مریوان)
    Interdisciplinary studies in architecture and urbanism development , Issue 3 , Year , Spring_Summer 2023
    چکیدهدرس تربیت‌بدنی و مربی به تنهایی نمی‌توانند درترغیب دانش‌آموزان به ورزش کافی باشند بلکه تجهیزات و امکاناتی لازم است که باید به کمک این دو بیاید. این امر نیازمند محیطی است که زمینه‌ساز علاقه‌مندی آنها شود با عطف توجه بر مدارسی که از نظر سرانه و زیرساخت‌های فضای ورزشی More
    چکیدهدرس تربیت‌بدنی و مربی به تنهایی نمی‌توانند درترغیب دانش‌آموزان به ورزش کافی باشند بلکه تجهیزات و امکاناتی لازم است که باید به کمک این دو بیاید. این امر نیازمند محیطی است که زمینه‌ساز علاقه‌مندی آنها شود با عطف توجه بر مدارسی که از نظر سرانه و زیرساخت‌های فضای ورزشی وضعیت بهتری دارند ولی همچنان فعالیت بدنی دانش‌آموزان اندک است، روشن می‌شود که فعالیت بدنی دانش‌آموزان صرفاً وابسته به سرانه و زیرساخت نیست و عواملی دیگر نیز دخیل استبه گواهی آمار فعالیت ورزشی و بدنی دانش‌آموزان در سطح مناسبی نیست. نبود تحرک بدنی کافی دانش‌آموزان سلامت جسمی و روحی جامعه را به خطر میندازد و این مهم پژوهش در راستای یافتن عوامل و راهکارهایی که منجر به افزایش فعالیت ورزشی و بدنی دانش‌آموزان می‌شود را ضروری می‌سازد. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل فضایی تقویت‌کننده‌ی ورزش و فعالیت بدنی از دید دانش‌آموزان، مدیران و معلمان بود تا اصطلاحاً مدارس به‌ صورت فعال طراحی شوند و محیط مدارس از فعالیت ورزشی دانش آموزان حمایت کند. از لحاظ نظری این پژوهش بر رفتارگرایی که به رابطه‌ی محیط و رفتار می‌پردازد و در قالب روانشناسی محیطی، بنا شد و به مطالعه‌ی موردی دبیرستانهای دوره دوم پسرانه مریوان پرداخت. روش این پژوهش جمع‌آوری کمّی دیدگاه‌ دانش‌آموزان، مدیران و معلمان از طریق پرسشنامه‌ی محقق‌ساخت بود. جامعه آماری این تحقیق مدیران، معاونان و دبیران ‌ورزش دبیرستانهای‌ پسرانه در یک گروه و دانش‌آموزان مدارس کمتر‌برخوردار و بیشتر‌برخوردار از نظر فضا و زمینهای‌ ورزشی در گروهی دیگر بودند. پاسخها با استفاده از نرم افزار SPSS 26 تحلیل شدند. پس از بحث و بررسی یافته‌ها و طبق مدلی مفهومی که از بخش مبانی نظری به دست آمده بود، یافته‌ها در قالب عوامل کیفی تقویت‌کننده‌ (مثبت یا منفی) یا تنبیهی ( مثبت یا منفی) فعالیت ورزشی و به مثابه‌ی نتایج، استنتاج شدند. Manuscript profile