• Home
  • محدثه صیادی قصبه

    List of Articles محدثه صیادی قصبه


  • Article

    1 - اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر انگیزه پیشرفت و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان
    Journal of Instruction and Evaluation , Issue 2 , Year , Winter 2021
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر انگیزه‌ پیشرفت و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 106 نفر از دانش‌آموزان پسر پایه ششم شهر رشت در سال تحصیلی 99-98 بودند که ب More
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر انگیزه‌ پیشرفت و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 106 نفر از دانش‌آموزان پسر پایه ششم شهر رشت در سال تحصیلی 99-98 بودند که به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و تعداد 30 نفر از این دانش‌آموزان که پایین‌ترین نمره را در پرسشنامه انگیزه پیشرفت و بالاترین نمره را در پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی کسب کردند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گواه (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش ذهن‌آگاهی را دریافت نمودند اما گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بعد از آموزش ذهن‌آگاهی میانگین گروه آزمایش در متغیر‌های انگیزه پیشرفت و مولفه‌های اهمال‌کاری تحصیلی (آماده شدن برای امتحان و آماده شدن برای تکالیف) تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P<). بنابراین می توان گفت که استفاده از آموزش ذهن‌آگاهی بر بهبود انگیزه پیشرفت و کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر است. Manuscript profile