Quarterly Journal of Woman and Society
,
Issue1,Year,
Spring
2010
در این پژوهش تاثیر آموزش های شناختی – رفتاری بر میزان رضایت زناشویی زوجین مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش 30 زوج ( 60 زن و مرد ) از بین کلیه ی والدین دانش آموز دختر مدارس ابتدایی ناحیه ی 2 شیراز در سال تحصیلی 87-88 که داوطلب شرکت و دارای شرایط لازم بودند، More
در این پژوهش تاثیر آموزش های شناختی – رفتاری بر میزان رضایت زناشویی زوجین مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش 30 زوج ( 60 زن و مرد ) از بین کلیه ی والدین دانش آموز دختر مدارس ابتدایی ناحیه ی 2 شیراز در سال تحصیلی 87-88 که داوطلب شرکت و دارای شرایط لازم بودند، انتخاب و به روش تصادفی خوشه ای در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. پرسشنامه ی رضایت زناشویی انریچ پیش از شروع آموزش های شناختی و رفتاری در مورد هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش 15 ساعت ( 5 جلسه سه ساعته ) تحت آموزش های شناختی – رفتاری استخراج شده از محتوای پرسشنامه ها قرار گرفتند. در این مدت بمنظور حذف اثر آزماینده، گروه کنترل تحت آموزش های نا مربوط قرار داشت. ( آموزش هایی غیر از آموزش خانواده، مانند روش تربیت درست فرزندان و غیره ) پس از پایان دوره ی آموزشی دوباره پرسشنامه ی رضایت زناشویی در مورد هر دو گروه اجرا شد و با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس دو سویه، یافته های بدست آمده از اجرای بار دوم پرسشنامه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش های شناختی – رفتاری موجب افزایش رضایت زناشویی زوجین می گردد و در سطح 05/0 معنی دار است. به بیان دیگر، آموزش خانواده به صورت معنی داری موجب افزایش رضایت زناشویی شده است و معلوم شد که جنسیت زوجین تاثیری بر میزان اثر بخشی آموزش های شناختی ندارد
Manuscript profile
Quarterly Journal of Woman and Society
,
Issue1,Year,
Spring
2011
این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به حقوق زنان در محتوای دروس علوم اجتماعی دورهی متوسطهی ایران انجام شده است. در این پژوهش از روش توصیفی جهت مشخص نمودن مؤلفههای حقوق زنان و از روش تحلیل محتوا بمنظور بررسی و تحلیل محتوای دروس علوم اجتماعی دورهی متوسطهی کشور استفاده More
این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به حقوق زنان در محتوای دروس علوم اجتماعی دورهی متوسطهی ایران انجام شده است. در این پژوهش از روش توصیفی جهت مشخص نمودن مؤلفههای حقوق زنان و از روش تحلیل محتوا بمنظور بررسی و تحلیل محتوای دروس علوم اجتماعی دورهی متوسطهی کشور استفاده شده است. جامعهی آماری پژوهش در بخش تحلیل، محتوای دروس علوم اجتماعی دورهی متوسطهی کشور بوده که از این جامعه، کتاب-های درسی مطالعات اجتماعی سال اول، جامعهشناسی (1) و (2) دورهی متوسطه برای مطالعه انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها، سیاهههای تحلیل اهداف، تحلیل محتوای کتابهای درسی و تحلیل تصاویر بود که پس از مطالعهی مبانی نظری تهیه و تدوین گردید. روایی آن به وسیلهی متخصصان و پایایی سیاهه با روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید و مقدار 82/. درصد بدست آمد که با استفاده از مجذور خی دو درصدگیری شده است. واحد تحلیل، جملات مندرج در متن کتابهای درسی، متن اهداف و همچنین، تصاویر بوده است. در بخش تحلیل محتوا مهمترین یافتهها نشان دهندهی آن بود که در مجموع بخش اهداف، 43/3 درصد به مؤلفههای حقوق زنان توجه شده است و در کتابهای درسی 86/. توجه شده که کمتر از 1 درصد بوده است. در مجموع بیشترین میزان توجه مربوط به بعد شناختی در ارتباط با مؤلفههای حقوق زنان بوده است و سایر ابعاد عاطفی و عملکردی نادیده گرفته شدهاند. در مجموع، به مؤلفههای فراهم کردن محیط تواناساز برای زنان و حق زن بر دارایی شوهر و رضایت در ازدواج کاملاً بیتوجهی شده است و از مجموع تصاویر مندرج در کتابهای درسی 25 درصد به مؤلفههای حقوقزنان توجه شده است.
Manuscript profile
Quarterly Journal of Woman and Society
,
Issue5,Year,
Winter
2012
سواد داده ای و دانش کافی در راه درست جستجوی دادهها، بازیابی و انتخاب مدارک مناسب از اهمیت شایانی برخوردار است. این امر در پرستاران که در همهی ابعاد علمی و تخصصی رشتهی خود، همراه پزشکان فعالیت میکنند، بیشتر نمود پیدا میکند. شناخت ابزارهای جستجو و باز یابی دادهها م More
سواد داده ای و دانش کافی در راه درست جستجوی دادهها، بازیابی و انتخاب مدارک مناسب از اهمیت شایانی برخوردار است. این امر در پرستاران که در همهی ابعاد علمی و تخصصی رشتهی خود، همراه پزشکان فعالیت میکنند، بیشتر نمود پیدا میکند. شناخت ابزارهای جستجو و باز یابی دادهها منجر به تکامل روشهای تشخیص و درمانی شده و حتی آموزشهای جدید را میطلبد. این پژوهش به روش مطالعهی پیمایشی توصیفی از راه پرسشنامه بین سرپرستاران بیمارستانهای خصوصی شهر تهران با هدف بررسی شیوههای کسب داده های سرپرستاران گردآوری شده تا با شناخت نقاط قوت و ضعف این مسئله برای توسعهی برنامههای آموزشی پرستاران بکار رود. تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تواما استفاده شد. نتایج بررسیها نشان داد که نداشتن مهارتهای استفاده از رایانه و نرم افزارها، عدم تسلط کافی به متون انگلیسی و عدم آشنایی با ابزارهای جستجو از مهمترین موانع مؤثر در دستیابی پرستاران زن به منابع داده ای هستند. با توجه به اینکه اصلیترین منابع مورد نیاز پرستاران زن به زبان انگلیسی میباشد، لذا، عدم تسلط به متون انگلیسی مانعی مهم و تأثیر گذار بر دستیابی سرپرستاران به دادهها شناخته شد.
Manuscript profile
Quarterly Journal of Woman and Society
,
Issue5,Year,
Winter
2012
هدف از این پژوهش، بررسی رابطهی سخترویی با سازگاری زناشویی دبیران متوسطهی شهر شیراز در سال تحصیلی 90-89 بود. جامعهی آماری این پژوهش دبیران متوسطهی چهار ناحیهی شهر شیراز بود که 324 نفر (178 دبیر مرد و 146 دبیر زن) به صورت تصادفی خوشه ای مرحلهای به عنوان نمونه انتخا More
هدف از این پژوهش، بررسی رابطهی سخترویی با سازگاری زناشویی دبیران متوسطهی شهر شیراز در سال تحصیلی 90-89 بود. جامعهی آماری این پژوهش دبیران متوسطهی چهار ناحیهی شهر شیراز بود که 324 نفر (178 دبیر مرد و 146 دبیر زن) به صورت تصادفی خوشه ای مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامهی سازگاری زناشویی اسپانیر (spannier,1976)، پرسشنامهی سخترویی (زمینهیابی دیدگاههای شخصی)، در مورد آنها اجرا گردید. جهت تجزیه و تحلیل یافته-ها، افزون بر روشهای آمار توصیفی از آزمون t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین سخترویی با سازگاری زناشویی رابطهی معنادار وجود دارد. بین کنترل، تعهد، مبارزه جویی با سازگاری زناشویی رابطهی معنادار وجود دارد. بین سازگاری زناشویی زنان و مردان تفاوتی معنادار وجود دارد. بین میزان سخت رویی روانشناختی زنان و مردان تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سخترویی پیش بینی کنندهی سازگاری زناشویی است.
Manuscript profile
Quarterly Journal of Woman and Society
,
Issue4,Year,
Autumn
2011
موضوع این پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش شهروندان زن شیرازی به طلاق میباشد. (چارچوب نظری این پژوهش ترکیبی از نظریههای جامعهشناسی خانواده و انحرافات اجتماعی میباشد). روش پژوهش پیمایشی و ابزار مورد استفاده برای گرد آوری دادهها پرسشنامه بوده است. حجم نمونه More
موضوع این پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش شهروندان زن شیرازی به طلاق میباشد. (چارچوب نظری این پژوهش ترکیبی از نظریههای جامعهشناسی خانواده و انحرافات اجتماعی میباشد). روش پژوهش پیمایشی و ابزار مورد استفاده برای گرد آوری دادهها پرسشنامه بوده است. حجم نمونه 353 نفر بود که به صورت تصادفی انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت و نتایج بدست آمده نشان دادند که متغیرهای مدت زندگی مشترک، میزان شناخت پیش از ازدواج (کوتاه بودن دوران نامزدی) و تعداد فرزندان، با گرایش به طلاق زنان رابطهای معنادار و معکوس دارند. متغیرهای نظر خانوادهی فرد نسبت به طلاق، دخالت دیگران در زندگی زوجین، عدم مشورت در امور زندگی، سوءزن یکی از زوجین و رابطهی نامشروع با میزان گرایش زنان به طلاق رابطهای معنادار دارند. در تحلیلدادهها از رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد و متغیرهای میزان شناخت پیش از ازدواج، دخالت دیگران در زندگی زوجین و سوءزن یکی از زوجین توانستند 72٪ از واریانس متغیر وابسته (گرایش زنان به طلاق)را پیش بینی کنند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications