-
Article
1 - برنامه ریزی مدیریت استراتژی بازاریابی شرکت ستاره ایران (نمایندگی انحصاری خودروهای سواری مرسدس بنز در ایران)Educational Administration Research , Issue 5 , Year , Winter 2018بازاریابی یکی از موضوعات مهم جهت حفظ بقا و توسعه سازمان ها و موسسات می باشد و دستیابی به بازارهای هدف یکی از مهمترین دغدغه های مدیران است. هدف تحقیق حاضر، برنامه ریزی و تدوین استراتژی بازاریابی شرکت ستاره ایران؛ به عنوان نمایندگی خودرو سواری مرسدس بنز بوده ، تحقیق حاضر Moreبازاریابی یکی از موضوعات مهم جهت حفظ بقا و توسعه سازمان ها و موسسات می باشد و دستیابی به بازارهای هدف یکی از مهمترین دغدغه های مدیران است. هدف تحقیق حاضر، برنامه ریزی و تدوین استراتژی بازاریابی شرکت ستاره ایران؛ به عنوان نمایندگی خودرو سواری مرسدس بنز بوده ، تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی می باشد و جامعه آماری آن ، مدیران، معاونین و کارشناسان بخش فروش و بازاریابی شرکت ستاره ایران در تابستان سال 1395 به تعداد 55 نفر و تعداد نمونه ها 48 تن بر اساس فرمول کوکران با روش نمونه گیری طبقه بندی بوده است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه، جمع آوری و از طریق نرم افزارSPSS مورد بررسی قرارگرفت. بررسی داده ها، نشان داد که گویه " تغییرات در ساختار شرکت ستاره برای رفع بوروکراسی اداری" در اولویت اول نقاط قوت، گویه " اختصاص بودجه سالیانه برای فعالیت های بازاریابی " در اولویت اول نقاط ضعف، قرار داشته است. همچنین گویه" روابط و تعاملات بین المللی معقول و مناسب با دیگر کشورها و کشور سازنده " در اولویت اول فرصت ها و گویه " تغییرات مداوم نرخ ارز و اثرات آن" در اولویت اول تهدیدات قرار دارد. بر اساس نتایج؛ استراتژی غالب بازاریابی شرکت ستاره ایران، استراتژی های تهاجمی تعیین گردید. در پایان با توجه به نتایج حاصله، استراتژی های چهارگانه تهاجمی، تدافعی، رقابتی(اقتضائی) و محافظه کارانه(انطباقی)، پیشنهاد گردید Manuscript profile -
Article
2 - مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی شناختی رفتاری در کاهش علایم اضطراب و بهبود کیفیت زندگی دانشآموزان دوره متوسطه اول دارای اضطراب امتحانPsychological Models and Methods , Issue 1 , Year , Autumn 2019اضطراب امتحان نوعی اضطراب موقعیتی(هراس خاص) است که میتواند تاثیر منفی بر روند کیفیت زندگی فرد بگذارد. هدف از این پژوهش بررسی مقایسه اثربخشی درمانشناختی رفتاری و هیپنوتیزم درمانیشناختی رفتاری بر کاهش علایم اضطراب و بهبود کیفیت زندگی دانشآموزان دارای ا Moreاضطراب امتحان نوعی اضطراب موقعیتی(هراس خاص) است که میتواند تاثیر منفی بر روند کیفیت زندگی فرد بگذارد. هدف از این پژوهش بررسی مقایسه اثربخشی درمانشناختی رفتاری و هیپنوتیزم درمانیشناختی رفتاری بر کاهش علایم اضطراب و بهبود کیفیت زندگی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بود. یعنی یک مطالعه تجربی(آزمایشی کامل) از نوع پیشآزمون، پسآزمون و دوره پیگیری سه ماهه بهکار رفته که از بین دانشآموزان دوره متوسطه اول بخش چنارشاهیجان از توابع استان فارس50 نفر دارای اختلال اضطراب امتحان بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی قرار گرفته و ابزار جمع آوری دادهها، یکی پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن و جاکوب(1997) و دیگری پرسشنامه فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی[1](2000)بود. پروتکول درمانی در یکی از گروهها استفاده از تکنیکهای درمانشناختی رفتاری و در گروه دیگر همان تکنیکها در حالت خلسه هیپنوتیزمی در مدت10 جلسه یک و نیم ساعته هفتگی بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و آزمونهای تعقیبی مربوطه از طریق نرمافزار کامپیوتری(Spss22) تجزیه و تحلیل گشته است. نتایج یافتهها نشان داد که هر دو مداخله روانشناختی در پسآزمون و پیگیری منجر به کاهش علایم اضطراب امتحان دانشآموزان در سه بعد تحقیر اجتماعی، خطای شناختی و تنیدگی گشته و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشیده است. بنابراین هرچند هر دو شیوه شناختی رفتاری و هیپنوتراپی شناختی رفتاری میتوانند مداخلهای موثر در کاهش اضطراب امتحان و افزایش کیفیت زندگی دانشآموزان باشند. اما روش هیپنوتیزم درمانی شناختی رفتاری بسیار کاراتر از روش شناختی رفتاری بوده و در مقایسه باعث تغییرات معنادارتری( 0001/p< ) در پسآزمون و پیگیری هر دو متغیر گردیده است. لذا این روش میتواند در آینده بخشی از درمان اضطراب بوده و در ارتقاء کیفیت زندگی چنین افرادی نیز موثر باشد.
3. World Health Organization (WHO) Manuscript profile -
Article
3 - تعیینکنندههای توانمندسازی روانشناختی زنان روستایی شهرستان مرودشتPsychological Models and Methods , Issue 4 , Year , Winter 2019پژوهش حاضر با هدف اصلی شناسایی تعیینکنندههای توانمندسازی روانشناختی زنان نواحی روستایی شهرستان مرودشت انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام جمعیت فعال (15 تا 65 سال) زنان روستایی شهرستان مرودشت بودند که با استفاده از جدول بارتلت و همکاران (2001)، 227 نفر از آن Moreپژوهش حاضر با هدف اصلی شناسایی تعیینکنندههای توانمندسازی روانشناختی زنان نواحی روستایی شهرستان مرودشت انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام جمعیت فعال (15 تا 65 سال) زنان روستایی شهرستان مرودشت بودند که با استفاده از جدول بارتلت و همکاران (2001)، 227 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامهای بود که روایی آن توسط جمعی از متخصصان و روایی سازه و پایایی آن با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخۀ 25 و SmartPLS نسخۀ سه انجام شد. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی و عوامل نهادی تأثیر مثبت و معناداری بر توانمندسازی روانشناختی زنان نواحی روستایی شهرستان مرودشت داشتند. در نهایت، راهکارهایی نظیر «دادن وام و اعتبارات به زنان روستایی»، «راهاندازی صندوقها و مؤسساتی با هدف حمایت مادی و معنوی از زنان روستایی» و «بالا بردن سطح آگاهی، دانش و مهارت زندگی» برای بهبود توانمندسازی روانشناختی زنان نواحی روستایی شهرستان مرودشت پیشنهاد شد. Manuscript profile -
Article
4 - اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری تحصیلی در نوجوانانPsychological Models and Methods , Issue 1 , Year , Autumn 2020هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری تحصیلی در نوجوانان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم مدارس آموزش و پرورش ناحیه دو شهر شیراز در س Moreهدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری تحصیلی در نوجوانان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم مدارس آموزش و پرورش ناحیه دو شهر شیراز در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس 30 دانش آموز که دارای اهمال کاری تحصیلی بودند، به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) گمارش شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی و چهار جلسه انفرادی مصاحبه انگیزشی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون اندازه گیری مکرر و تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکووا) استفاده شد. یافته ها نشان داد که مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان اثربخش بوده است. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نیز نشان داد که بر ابعاد اهمال کاری (اهمال کاری عمدی، اهمال کاری ناشی از خستگی و اهمال کاری ناشی از بی برنامگی) تاثیر مثبت داشته است. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که مصاحبه انگیزشی می تواند موجبات کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی را فراهم آورد. Manuscript profile -
Article
5 - مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش واسطهای جهت گیری هدفPsychological Models and Methods , Issue 5 , Year , Winter 2020چکیده هدف از پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش واسطه ای جهت گیری هدف بود. روش پژوهش همبستگی و به طور خاص از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی وا Moreچکیده هدف از پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش واسطه ای جهت گیری هدف بود. روش پژوهش همبستگی و به طور خاص از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه آماری 600 نفر از این افراد بود که به روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چندمرحله انتخاب شدند و به پرسشنامه های سازگاری تحصیلی اندرسون و همکاران، ویژگی های شخصیت مککری و کاستا و جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور پاسخ دادند. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پیشنهادی بود. به گونه ای که اثر غیر مستقیم روان نژندی، برون گرایی، توافق پذیری و وجدان مداری بر سازگاری تحصیلی از طریق جهت گیری های هدف معنی دار بود. اما اثر غیر مستقیم گشودگی به تجربه بر سازگاری تحصیلی معنادار نبود. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که جهت گیری هدف در ارتباط بین ویژگی های شخصیت و سازگاری تحصیلی نقش واسطه ای معنادار ایفا می کند. Manuscript profile -
Article
6 - مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه، باورهای فراشناختی و منبع کنترل بین بیماران اسکیزوفرنیک و دوقطبیPsychological Models and Methods , Issue 2 , Year , Autumn 2020اختلالات اسکیزوفرنیا و دوقطبی، از مهمترین اختلالات روانشناختی محسوب میشوند. در این تحقیق باورهای فراشناختی، طرحوارههای ناسازگار اولیه، و منبع کنترل، در بیماران مذکور مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
تعداد 30 بیمار دارای اختلال اسکیزوفرنیا و 30 بیمار دارای اختلال د Moreاختلالات اسکیزوفرنیا و دوقطبی، از مهمترین اختلالات روانشناختی محسوب میشوند. در این تحقیق باورهای فراشناختی، طرحوارههای ناسازگار اولیه، و منبع کنترل، در بیماران مذکور مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
تعداد 30 بیمار دارای اختلال اسکیزوفرنیا و 30 بیمار دارای اختلال دوقطبی، جمعاً 60 نفر از بیماران بستری در بیمارستان ابن سینای شیراز، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامههای: باورهای فراشناختی ولز 30 سوالی، طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ 75 سوالی، و منبع کنترل راتر 29 سوالی؛ مورد آزمون قرار گرفتند، و دادهها با نرمافزار SPSS-25 تجزیه و تحلیل گردید
تحلیل واریانس چند متغیریMANOVA و تحلیـل واریانس تک متغیـری ANOVA، نشان داد: افراد اسکیزوفرن؛ در طرحوارههای شکست (P=0/04)، و وابستگی/بیکفایتی (P=0/01)؛ و بیماران دوقطبی، در طرحوارههای ایثار (P=0/02) و استحقاق/خودبزرگبینی (P=0/007) تفاوت آماری معنیداری دارند. در باورهای فراشناختی؛ فقط در بُعد خودآگاهی شناختی، بیماران دوقطبی نسبت به بیماران اسکیزوفرن، میانگین بالاتر و معنیداری (P=0/02) کسب نمودند. آزمون آماری t برای گروه های مستقل، نشان داد که؛ هر دو گروه بیماران دارای منبع کنترل درونی هستند، اما بیماران اسکیزوفرنیا نمرات بالاتری داشته و تمایل بیشتری به منبع کنترل بیرونی دارند. Manuscript profile -
Article
7 - تدوین و تعیین شاخص های روان سنجی مقیاس راهبردهای خواندن در بین دانش آموزان دوره دوم ابتدایی (پایه چهارم، پنجم وششم ابتدایی).Psychological Models and Methods , Issue 2 , Year , Autumn 2020پژوهش حاضربه منظور تدوین شاخص های روان سنجی مقیاس راهبردهای خواندن در بین دانش آموزان دوره دوم ابتدایی دبستانهای شهر شیراز در سال تحصیلی 97-98 انجام شد. بدین منظور 573 دانش آموز دختر و پسر به روش نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ایی انتخاب شدند که به پاسخنامه ها پاسخ Moreپژوهش حاضربه منظور تدوین شاخص های روان سنجی مقیاس راهبردهای خواندن در بین دانش آموزان دوره دوم ابتدایی دبستانهای شهر شیراز در سال تحصیلی 97-98 انجام شد. بدین منظور 573 دانش آموز دختر و پسر به روش نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ایی انتخاب شدند که به پاسخنامه ها پاسخ دادند. پرسشنامه 66 سوالی که شامل راهبرهای شناختی، فرا شناختی و باورهای انگیزشی می باشد. اعتبار مقیاس از سه روش آلفای کرونباخ 88/0، دو نیمه سازی 86/0و باز آزمایی 87/0مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از ثبات اندازه گیری و اعتبار مناسب مقیاس بود. روایی پرسشنامه، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی توام با چرخش واریماکس استفاده شد. نتایج نشان داد که سه عامل قوی معنی دار با ارزش ویژه بالاتر از یک در این مقیاس وجود داشت. برای روایی همزمان پرسشنامه استفاده از راهبردهای خواندن از محاسبه ضریب همبستگی بین این پرسشنامه با پرسشنامه جویس، رتبه خواندن، ریاضی و دیکته استفاده شد. همچنین بین ابعاد مقیاس راهبردهای خواندن و مقیاس راهبردهای خواندن جویس، رتبه خواندن، رتبه املا و رتبه ریاضی نیز رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد. در مجموع نتایج نشان داد که مقیاس راهبردهای خواندن در بین دانش اموزان دوره دوم ابتدایی شهر شیراز ابزاری مناسب برای اقدام های پژوهشی می باشد. Manuscript profile -
Article
8 - نقش واسطه گری تنظیم شناختی هیجان برای طرحواره های ناسازگار و عواطف منفی در جوانانPsychological Models and Methods , Issue 1 , Year , Summer 2021مقدمه و هدف: عواطف یکی از جنبه های رفتار انسان است . عاطفه مثبت و منفی در بسیاری از نظریه های روانشناسی رشد و شخصیت و همچنین آسیب شناسی روانی، موضوعات محوری هستند. این پژوهش با هدف تبیین نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه طرح Moreمقدمه و هدف: عواطف یکی از جنبه های رفتار انسان است . عاطفه مثبت و منفی در بسیاری از نظریه های روانشناسی رشد و شخصیت و همچنین آسیب شناسی روانی، موضوعات محوری هستند. این پژوهش با هدف تبیین نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه طرح واره های ناسازگار و عواطف منفی انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد مرودشت بود که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. شرکت کنندگان در پژوهش 299 نفر از دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه آزاد مرودشت بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران، عواطف منفی واتسون و همکاران و طرحوارههای ناسازگار یانگ انجام شد که روایی و پایایی ابزار مورد تأیید قرار گرفت. جهت بررسی فرضیه های مورد مطالعه از روش بارون و کنی و از آزمونهای رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد.
یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی قادر به ایفای نقش میانجی در رابطه بین طرحوارههای ناسازگار و عواطف منفی میباشد.
بحث و نتیجه گیری: میتوان با آموزش راهبردهای انطباقی تنظیم هیجان در این قشر از تأثیر منفی طرحوارههای ناسازگار بر عواطف منفی آنها کاست و سطح عواطف منفی را در این افراد کاهش داد. Manuscript profile -
Article
9 - مدل یابی تاب آوری تحصیلی بر اساس سبک های دلبستگی، جو روانی- اجتماعی مدرسه با میانجی گری سبک های هویت دانش آموزان متوسطه اول شهر مرودشتPsychological Models and Methods , Issue 5 , Year , Winter 2022مقدمه: هدف از این پژوهش مدلیابی تابآوری تحصیلی بر اساس سبکهای دلبستگی، جو روانی- اجتماعی مدرسه با میانجیگری سبکهای هویت بوده است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول در شهرستان مرودشت که تعد Moreمقدمه: هدف از این پژوهش مدلیابی تابآوری تحصیلی بر اساس سبکهای دلبستگی، جو روانی- اجتماعی مدرسه با میانجیگری سبکهای هویت بوده است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول در شهرستان مرودشت که تعداد آنها در سال تحصیلی 1399- 1398 بالغ بر 2280 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 357 نفر از دانشآموزان انتخاب و از روش پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز، سبکهای دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید، جو مدرسه دلاویر و سبکهای هویت برزونسکی مورد سنجش قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و همچنین، رگرسیون سلسله مراتبی به شیوه بارون - کنی نشان داد که سبک هویت اطلاعاتی در رابطه بین سبکهای دلبستگی اضطرابی با جهتگیری آینده، همچنین، سبک دلبستگی (اضطرابی و وابستگی) با مهارت ارتباطی، همچنین، با امنیت و مثبت نگری نقش واسطهای سهمی ایفا میکند. سبک هویت هنجاری نیز در رابطه بین سبکهای دلبستگی (وابستگی و اضطراب) با مهارت ارتباطی، همچنین، اضطراب وجهتگیری آینده، امنیت و مثبتنگری دارای نقش واسطهگری سهمی و واسطهگری کامل آن با امنیت وجهتگیری آینده تایید میشود .سبک هویت سردرگم نیز در رابطه بین سبک دلبستگی اضطرابی با مهارت ارتباطی، امنیت ومثبت نگری دارای نقش واسطهای جزیی وباجهتگیری آینده نقش واسطهای کامل ایفا میکند. نتیجهگیری: باتوجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدل تابآوری تحصیلی بر اساس سبکهای دلبستگی، جو روانی- اجتماعی مدرسه با میانجی گری سبکهای هویت دانشآموزان متوسطه اول شهر مرودشت از برازش مطلوبی برخوردار است. Manuscript profile -
Article
10 - بررسی نقش میانجی ارضای نیازهای روانشناختی پایه در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و ادراک از محیط کلاس با خودتنظیمی تحصیلی در دانشآموزانPsychological Models and Methods , Issue 5 , Year , Winter 2021مقدمه و هدف: آموزش و پرورش سالیانه هزینه قابل توجهی صرف تحصیل دانشآموزان میکند و افت تحصیلی دانشآموزان علاوه بر اینکه موجب هدر رفت هزینههای کشور میشود منابع نیروی انسانی نسل آینده را در معرض خطر قرار میدهد؛ بنابراین این مطالعه با هدف بررسی Moreمقدمه و هدف: آموزش و پرورش سالیانه هزینه قابل توجهی صرف تحصیل دانشآموزان میکند و افت تحصیلی دانشآموزان علاوه بر اینکه موجب هدر رفت هزینههای کشور میشود منابع نیروی انسانی نسل آینده را در معرض خطر قرار میدهد؛ بنابراین این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی ارضای نیازهای روان شناختی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و ادراک از محیط کلاس با خودتنظیمی تحصیلی صورت گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-همبستگی تعداد 225 دانشآموز دختر دوره دوم متوسطه از میان دانشآموزان مدارس شهر شیراز به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای ارضاء نیازهای روانشناختی گانیه (2003)، الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (2002)، خودتنظیمی تحصیلی سواری و عرب زاده (1392) و ادراک از محیط کلاس جنتری، گبل و ریزا (2002) را تکمیل کردند. یافتهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS-20 و SMART-PLS-3 با روش آماری معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه تحلیل شدند.
یافتهها: . نتایج به دست آمده نشان داد ارضای نیازهای روانشناختی پایه، جهتگیری گفتوشنود و ادراک از محیط کلاس با خودتنظیمی تحصیلی ارتباط معناداری دارند (05/0 > p). همچنین، ارضای نیازهای روانشناختی پایه بین جهتگیری گفتوشنود و ادراک از محیط کلاس با خودتنظیمی تحصیلی نقش واسطه ایفا کرد.
بحث و نتیجهگیری: بنابراین بر اساس یافتههای به دست آمده در این مطالعه میتوان گفت که جدا از عوامل اثرگذار خانوادگی و آموزشی، ارضای نیازهای روانشناختی به عنوان یک متغیر واسطهگر در جهت بهبود عملکرد تحصیلی نقش داشته و میبایست در جهت بهبود خود تنظیمی تحصیلی مد نظر قرار گیرد. Manuscript profile -
Article
11 - اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر خود تمایز یافتگی و سلامت اجتماعی در زنان سرپرست خانوارPsychological Models and Methods , Issue 4 , Year , Winter 2021پژوهش حاضر با هدف تاثیر اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر خودتمایزیافتگی و سلامت اجتماعی در میان زنان سرپرست خانوار شهر شیراز به شیوه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر شیراز بودن Moreپژوهش حاضر با هدف تاثیر اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر خودتمایزیافتگی و سلامت اجتماعی در میان زنان سرپرست خانوار شهر شیراز به شیوه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر شیراز بودند. تعداد نمونه 30 نفر که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه تمایز یافتگی خود اسکورن و دندی و پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز بود که روایی و پایایی آنها در پژوهش های مختلف مورد تایید واقع شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر افزایش واکنش هیجانی، بریدگی عاطفی و آمیختگی با دیگران تاثیر مثبت داشت. اما این آموزش بر موقعیت من تاثیر معنادار نداشته است. همچنین آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار تاثیر مثبت و معنادار داشت. Manuscript profile